Google Translate

dinsdag 12 februari 2013

Flottarleden

Toen we bij het toeristenbureau in Arvidsjaur waren, gaf de beste man daar een tip over een mooie wandeling in de buurt waar we verbleven. De wandeling bestond uit hangbruggen en heette Trollforsen. Hij had een plattegrondje meegegeven. De wandeling is langs de rivier Pite Älv.

Kaart van de Trollforsen wandeling

De volgende dag er heen gereden. Gauw een foto gemaakt van het informatiebord wat er stond en op pad.

Trollforsen informatiebord
Direct na het informatiebord kwam ik het onderstaande bordje tegen. Hiervan ook maar gauw even een foto maken. Geen idee wat het betekent.

Flottarleden bordje
Eindelijk weer eens een wandeling. Tijdens de vakantie niet zo heel veel wandelingen gelopen vanwege het herstel van een hernia en klapvoet. Zoals eerder gezegd ging het in Zweden erg goed en had gelukkig weinig last. De wandeling begonnen en het was een genot om er te lopen. Geweldige uitzichten en een prachtige natuur. Het was erg warm, maar moesten de vesten wel aanhouden om het de muggen het een beetje moeilijk te maken.

Onderweg kwamen onderstaande bordjes tegen. Hieronder Elome Fallet. Hierover is niets te vinden op internet.

Elome Fallet
Het pad is redelijk goed aangegeven met gele pijlen en volgens het toeristenbureau gingen de pijlen over van geel naar oranje halverwege. Het pad is zeer divers. Zo loop je langs de rivier en vervolgens over rotsen en dan weer door moeras. Het levert in ieder geval schitterende beelden op. Het heeft weer een groot aantal clicks gekost :-). Hoeveel clicks een spiegelreflexcamera heeft gemaakt, is trouwens te vinden op deze website. Het programma EOSInfo getest en het blijkt dat onze camera bijna 18000 clicks heeft gemaakt. Eigenlijk niet eens zo gek voor een 2e hands camera die we anderhalf jaar geleden gehaald hebben.

Onderweg kwamen we vrij veel uitwerpselen tegen. Volgens mij zijn het rendierkeutels. We waren in Lapland dus dat is erg aannemelijk. Elandkeutels zouden het ook kunnen zijn. Hiermee kun je trouwens leuke kettingen maken. Als we in het vervolg elandkeutels zien, nemen we ze mee :-). Ondanks dat we de uitwerpselen ze vrij vaak tegenkwamen, hebben we onderweg maar 1 rendier gezien. Helaas niet op de foto kunnen krijgen. Ik kon de camera niet zo snel pakken.

Rendierkeutels

Dam

Pite Älv
Langs de rivier op het strandje lagen her en der oude boomstammen en stukken hout. Mooie stukken drijfhout. We hebben er een aantal meegenomen in de rugzakken.

Drijfhout
Een tak die we meegenomen hadden, heeft thuis een goede bestemming gekregen en hangt voor het raam. De tak heeft een bijzondere draaiing.

Gedraaide drijfhout tak
Terug naar de wandeling met de rotspartijen.

Middenin de wildernis weer een informatiebord. Het geeft uitleg over het hout drijven wat men in Zweden vroeger deed. Om het hout te vervoeren over de rivier bouwde men een muur van boomstammen op de oevers om het hout daar niet te laten stranden. De overblijfselen hebben we gezien op de drijfhout foto. In 1983 is het hout voor het laatst over de Pite Älv vervoerd.

Byggen för flottning

Deze boom moest op de foto.
Op een gegeven moment kwamen we een bouwwerk tegen in het bos. Het leek een soort spoorbaan. Het hout was verweerd en je zakte er op enkele plekken door. Het was wel opletten voor de roestige spijkers

Flottning informatiebord
Op het bordje hieronder staat båtbana. Zou het een bootbaan zijn? Ik kan me wel voorstellen dat men de boomstammen via de baan in de rivier lieten rollen. Het zag er wel indrukwekkend uit zo'n baan in het bos.

Båtbana
We vervolgden de weg door de oranje tekens te volgen. De gele waren niet meer aanwezig. Na een knap eind lopen kwamen we een spoorhuisje tegen.

Dit kwam niet bekend voor op het kaartje, net als de rest van de wandelinhg. We zagen nog wel een brug over de Pite Älv.
Spoorbrug

Dit was een zelfde soort brug als de Oxbergsbron brug. Trein en ander verkeer moeten over dezelfde brug. De brug kwam me bekend voor bij het maken van deze blogpost en dat klopt. Op de Wikipedia pagina van Pite Älv stond inderdaad een foto van dezelfde brug. Het plaatsje Moskosel stond bij de omschrijving van die foto. We waren dus in de omgeving van Moskosel.

Omdat we de weg kwijt waren, heb ik maar de foto van het informatiebord aan het begin bekeken en werd het allemaal duidelijk. We waren de verkeerde kant opgelopen. We hadden naar rechts moeten gaan in plaats van naar links in het begin :-(. We hadden de Flottarleden wandeling gelopen. Deze bestond net als Trollforsen uit gele en oranje markeringen.

Omdat we niet meer wisten waar we naar toe moesten, zijn we uiteindelijk maar weer teruggelopen. Dit viel ontzettend tegen, want we hadden al een heel eind gelopen voor ons doen. Waarschijnlijk zo'n 8 kilometer. Nu moesten we nog weer 8 kilometer terug. Het drinken was op vanwege de hitte. Onderweg stoppen betekende een aanval van muggen. Die zwermden de hele dag om ons heen. Ik denk dat we bij elkaar zo'n 90 muggenbulten hadden. Gelukkig hadden we plastic flessen bij ons en deze gevuld met water uit de Pite Älv. De wandeling was behoorlijk zwaar.

Hjortron
Uiteindelijk hebben we het toch gehaald en zagen we de onderstaande wegwijzer. 4 km hadden we gelopen naar de plek waar het laatste informatiebord stond en vervolgens nog ongeveer 4 km naar het spoorhuisje. Vervolgens weer 8 km terug en we hadden ongeveer 16 km gelopen. Dat was een heel andere afstand dan de Trollforsen wandeling.

Wegwijzer
Na al het lopen was het al laat geworden en diende het volgende probleem aan. We hadden alle drinken meegenomen en dat was op. In het huisje hadden we geen drinken meer. Het water daar was niet te drinken, dat zag er niet echt uit om te drinken. Het was ook niet te drinken. We waren allemaal erg dorstig geworden van de hitte tijdens de wandeling, dus op naar Arvidsjaur en in totaal 120 km gereden om bij de supermarkt een paar pakken drinken te halen en ik moet zeggen dat het echt heerlijk was. De volgende dag hadden we nog steeds last van dorst.

Het werd al donker.
Aangekomen bij het huisje zat de poes al weer op ons te wachten. Het was de poes van de eigenaar. Mooi beestje.

Poes van de eigenaar.

We hadden de Flottarleden gelopen. Deze wandeling was achteraf echt schitterend. Een mooie ervaring, maar we hebben de Trollforsen niet kunnen lopen. Jammer dat we de hangbruggen niet hebben kunnen zien. Op Facebook heb ik een aantal foto's van de Trollforsen wandeling gevonden en van de hangbruggen. Hieronder een foto ervan.

Trollforsen hangbrug
Dit was tot nu toe de zwaarste wandeling die we hebben gelopen. We zijn natuurlijk niet veel gewend. De natuur van Lapland heeft wel indruk gemaakt.

1. Leuk dat ik even mee kon lopen :-) !!

2. Wat een prachtige wandeling!
    Mooie foto's!!
    Maar een ketting van elanden keutels laat ik even aan mij voorbij gaan! Brrr.

Groetjes, Juliëtte

3. Heb even meegewandeld Hans, en wat is het schitterend daar
    Groetjes Joke

4. Hej Joke, bedankt voor het meewandelen.

5. Mooie beschrijving van een mooie wandeling Hans. Enne..de betekenis van flottarleden is volgens mij vlotterspad. Een pad waar de houtvlotters (in de jaren '80 heb ik dat houtvlotten nog volop gezien)langs de rivier op plaatsen konden komen waar de afvoer van hout stagneerde, bijvoorbeeld in een bocht of stroomversnelling. Zij moesten op zo'n plek de stammen weer even op gang helpen en vaak waren er ook voorzieningen voor die houtvlotters.
    Heb je niet overwogen om jullie flesjes even te vullen met drinkwater uit de rivier? Moet kunnen op die hoogte. Wij gebruiken overigens voor de muggen altijd een Zweedse muggenspray, werkt perfect maar wel om het half uur even opnieuw sprayen. Djungle olja werkt ook goed maar de spray is veel gemakkelijker om ook over je haar te sprayen.

1. Hoi Jan, vlotterspad moet het wel zijn. Goede beschrijving. Waarom er een bootbaan aanwezig was, is me een raadsel. Ik heb de tijd in de jaren 80 niet meegemaakt :-). Wij gebruiken muggenolie, maar die was er zo af vanwege het zweet. Ach, zo heeft het nog wat :-). Je blijft in ieder geval lopen, toch?

Verwijderen
  6. De picknickplaats bij de Pite-älv is voor ons een bekende stopplaats om even koffie te drinken op weg naar het noorden.We hebben al heel wat keren daar rondgezworven. Afgelopen september ook overnacht in Slagnäs, maar ook in een dorpje tussen Slagnäs en Arjeplog.Prachtige hut aan een meer.Mogen genieten van het noorderlicht gedurende 4 nachten zelfs 1x op de camping in Slagnäs.Leuk om je verhalen over die omgeving te lezen. Het zijn trouwens elandkeutels.Die van rendieren zijn kleiner en ronder.

1. Het was op de picknickplaats best wel druk. We gaan dit jaar weer via Slagnäs naar Finland. Heb er zin aan. Ik kon het verschil tussen eland en rendierkeutels niet zien. Ik had niet verwacht dat elanden zo hoog in het noorden waren.