Google Translate

zaterdag 10 oktober 2015

Gamla Stan Stockholm 2015

In 2014 waren we in Gamla Stan Stockholm. De blogpost daarover is hier terug te vinden. Afgelopen zomer waren we weer in Stockholm en toen hebben we natuurlijk opnieuw een bezoek gebracht aan Gamla Stan. Blijkbaar hadden we de vorige keer niet alles gezien en kwamen we toch weer een paar leuke plekken tegen.

Het onderstaande gebouw hadden we de vorige keer wel gezien, maar nu beter opgelet en het is de Finse kerk en ik wist nog dat hier ergens in de buurt het kleinste beeldje van Stockholm staat, Järnpojke. Die had ik de vorige keer niet gevonden.

Finska kyrkan (Suomalainen kirkko)
En achter de Finse kerk stond inderdaad het Järnpojke beeldje. Geen wonder dat we de vorige keer het beeldje niet konden vinden :-).

Järnpojke.
Järnpojke.
Bij het paleis was natuurlijk weer een wacht aanwezig.


Het onderstaande plein hadden we de vorige keer helemaal niet gezien.
 



Halldor.
Árran krukmakeri in Halldor.

Tyska kyrkan.
In Gamla Stan kwamen we zelfs een echte loppis winkel tegen, namelijk Eddies Loppis. Ik heb helaas geen foto's van de winkel zelf, alleen van de ingang.

Eddies Loppis.
Op deze webpagina is meer te lezen over de loppis en de onderstaande film laat een goed beeld zien van de loppis.



Een bijzondere winkel en bijzondere mensen. Natuurlijk ben ik niet weggegaan zonder iets mee te nemen en het is (wat anders) een boek geworden en wel één over Öland van Aron Borelius. In dit boek zijn de meeste kastelen, molens en kerken van Öland beschreven.




Mats Jonasson kwam al eerder aan bod in deze blogpost.

Mats Jonasson.
We waren deze keer weer laat aanwezig in Gamla Stan. Helaas zitten de kerken dan dicht. Ik ben namelijk nog wel benieuwd naar de Finse en de Duitse kerk. Wie weet een volgende keer...

8 opmerkingen:

  1. Elke keer als we Stockholm bezoeken doen we ook een rondje Gamla Stan. Mooie herkenbare plekjes. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stockholm ziet eruit als een ontzettend leuke en mooie stad. We moeten onze route maar eens aanpassen naar die richting als we weer naar het noorden gaan.

    Ja, geen wonder dat jullie het beeldje niet konden vinden! Ik las via jouw link dat het maar 15 cm. hoog was. Daar kijk je toch zo overheen. Ik zou het presteren er vlak voor te gaan staan en het dan niet te zien. Dat heb ik meestal :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar zijn we twee dagen gewest en beide keren in Gamla Stan en ik wist dat het beeldje ergens moest staan, maar niet gevonden. Moet wel zeggen dat we er de tweede keer 's middags waren en toen was het te druk om wat te vinden. Dit jaar liepen we er eigenlijk zo tegen aan. En natuurlijk even aangeraakt :-).
      Stockholm moet je zeker bezoeken. We proberen er nu elk jaar heen te gaan. Geweldige stad.

      Verwijderen
  3. Wij waren er in 2013 voor het eerst en ik vond het geweldig! Wat een heerlijk stad, Stockholm. Het pleintje wat jullie de eerste keer niet gezien hebben, was onze start van omzwervingen. Mooi pleintje! Leuk jouw foto's ervan te zien. Ik zou er ook nog wel een tweede keer heen willen.

    BeantwoordenVerwijderen