Google Translate

zaterdag 13 augustus 2016

Borgholms Slott

Borgholm is de enige stad op Öland. De ruïne Borgholms Slott is volgens mij de attractie van het eiland. Het kasteel werd voor het eerst genoemd in een document uit 1268. In 1806 is het kasteel veranderd in een ruïne vanwege een brand. De geschiedenis van het kasteel is te lezen op de officiële website van Borgholms Slott.

Borgholms Slott.
Vroeger zag het kasteel er waarschijnlijk uit zoals op de onderstaande afbeelding afkomstig van Wikimedia.

Suecia 3-102 ; Borgholm castle Sweden

De ruïne is te bezoeken via het winkeltje. In het winkeltje zijn zoals gewoonlijk interessante spullen te koop en te zien.


Entreeprijzen.
De entree zou voor ons 95 SEK per persoon zijn wat in totaal neerkomt op iets meer dan veertig euro. We hadden van te voren afgesproken dat we dit soort bedragen niet gingen uitgeven voor bezichtigingen. Wat ik dan wel meestal doe is een informatieboek kopen. In dit geval lag er een Engelstalig boekje met de titel Öland Limestone in de winkel voor 40 SEK. Een machtig interessant boekje over de geschiedenis van kalksteen op Öland. Wil je meer weten over kalksteen van Öland, schaf dan dit boekje in de winkel aan. Vreemd is wel dat bij het zoeken naar informatie over de ruïne de Engelstalige link naar de officiële website 50 SEK aangeeft voor volwassenen.

Boekje Öland Limestone.
Foto uit het Öland Limestone boekje.
Het was wel mogelijk om rond de ruïne te lopen. 900 meter verderop kun je naar Solliden en op 150 meter staat de kalkoven.




De kalkoven.
De kalkoven.




De ruïne van Borgholm staat ook in het boek Öland van Aron Borelius, Hieronder een aantal foto's uit het boek.




Meer informatie over Borgholms Slott is te vinden op:

11 opmerkingen:

  1. Hier zijn we niet geweest, wel in de buurt. Dat is ook een flink bedrag met z'n viertjes. Ik was nog even aan het kijken bij de kulturarvskortet, deze kost slechts 175 kronen en geeft in 300 musea 50% korting op de toegangsprijs. Het lijkt mij wel een goede aanschaf als we weer naar Zweden gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit probleem hebben we al een paar jaar. Alles moet keer 4 behalve in Stockholm, daar is veel gratis als je nog geen 18 bent. Dan is het keer 3 :-). Gelukkig was er nog genoeg te zien . Die kaart hou ik in gedachten. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen
    2. Ik zie nu op mijn eigen blog dat wij er ook geweest zijn, maar dat was dan ook maar eventjes en niet binnen.

      Verwijderen
    3. Toch handig zo'n blog. Ik lees nu ook dat we twee dagen op Öland zijn geweest. Ik dacht dat het maar maar één dag was.

      Verwijderen
    4. Even gezocht op je blog en die post komt me inderdaad bekend voor. Ik zoek ook regelmatig terug in mijn blog voor informatie. Altijd handig.

      Verwijderen
    5. In 2010 zijn we er geweest. Wat vliegt de tijd.

      Verwijderen
  2. Mooi is het daar he. En buiten is het denk ik ook veel mooier dan binnen. Wij waren er een paar jaar geleden. Zal er eens een blogpost over schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, 40 euro p.p??? Maar goed dat ik dat nu pas weet, ik reken niet zo snel om, wij zijn er dus wel naar binnen gegaan. Het was prachtig, maar 40 is echt overdreven veel. De kalkoven hebben wij dan weer gemist. Ik vind het wel een indrukwekkende burcht, zeker van afstand, het ligt kolossaal in de open ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In totaal zou het iets meer dan 40 EUR koste. 95 SEK is ongeveer 10 EUR. Dus valt mee. De Engelstalige link gaf 50 SEK aan en dat is bijna het helft goedkoper. Dan zou het op iets meer dan 20 EUR in totaal komen. Probleem is dat bijna elk slot in de omgeving rond die prijs of nog hoger zit en dan wordt de vakantie wel heel prijzig. Als we met zijn tweeën op vakantie gaan wordt het allemaal vanzelf wat goedkoper :-).

      Verwijderen