Google Translate

donderdag 11 augustus 2016

Öland

We verbleven de afgelopen vakantie een week op Öland. In die week hebben we redelijk wat gezien. In 2014 waren we ook al een dag op Öland geweest. Van die dag zijn al een paar blogposten verschenen. Toen we vorig jaar in Stockholm Gamla Stan waren, heb ik daar in een loppiswinkel het onderstaande boekje van Aron Borelius met de titel Öland gekocht.


Het Öland boek, afkomstig uit 1969, gaat over oude kastelen, molens, kerken en kastelen op Öland. Vooral de kerken komen in het boek ruimschoots aan bod (35 kerken). In die zeven dagen op Öland hebben we redelijk wat kerken, molens en oude kastelen gezien. Het leek me een leuk idee om het Öland boek er bij te houden als er een bezienswaardigheid van Öland in een blogpost besproken wordt. In de bijna vijftig jaar die verstreken is na het uitbrengen van het boek is het mooi om te zien dat bij een aantal kerken niets is veranderd terwijl bij sommige kerken de complete omgeving op de schop is gegaan.

Wees gerust, we hebben niet alle kerken van binnen en buiten bekeken. Het liefst had ik dit wel gedaan :-). Ook hebben we niet alles van Öland kunnen zien. Omdat we in het zuiden verbleven, is het noorden van Öland wat achtergebleven.

In de komende blogpost over het Öland boek haal ik de al eerder verschenen Öland blogposten weer aan met informatie uit het boek.

7 opmerkingen:

  1. Lijkt me een mooi boek. Kan bijna niet anders, want Öland is mooi!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het mooie is dat ik met behulp van dit boek de foto's van bijna 50 jaar geleden kan vergelijken. Niet alles wat we op Öland gezien hebben staat in het boek, maar wel de kerken.

      Verwijderen
  2. Leuk om via jou nu meer van Öland te zien. Wij zijn er een aantal jaren geleden slechts één dag geweest.
    Ik zie dat je inmiddels een Zweedse bank hebt. Die berichtjes heb ik helemaal gemist. Ziet er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet zeggen dat 7 dagen wel erg lang is om op Öland te verblijven. Voordeel is wel dat je Öland in die 7 dagen goed kunt bekijken. Alleen het noorden was wat lastig. Het eiland is toch redelijk groot met zijn 137 km lengte. En voordat je er bent, zie je weer allerlei dingen :-).

      Verwijderen
  3. Prachtig eiland, wij zijn er een week geweest. Een beetje in het midden, zodat we noord en zuid konden zien. Want het is best een lang eiland. Een week is idd lang zat. Mooie header heb je gesmaakt, Stockholm zo te zien?

    BeantwoordenVerwijderen