Google Translate

vrijdag 5 mei 2017

Bloed op sneeuw - Jo Nesbø

Boek details:
Auteur: Jo Nesbø
Titel: Bloed op sneeuw (ebook)
Oorspronkelijke titel: Blod på sno
Vertaling: Annelies de Vroom
Verschijningsdatum: 2015
Bladzijde: 111
Uitgeverij: Cargo
ISBN: 9789023490388


Flaptekst:
Olav leeft een eenzaam leven. Want als je huurmoordenaar van beroep bent is het moeilijk om leuke mensen te ontmoeten. Nu heeft hij eindelijk de vrouw van zijn dromen leren kennen. Maar hij stuit op twee problemen: ze is de vrouw van zijn baas, en hij heeft zojuist de opdracht gekregen haar te vermoorden.

De auteur:
Bloed op sneeuw is mijn eerste boek van de Noorse schrijver Jo Nesbø. In dit boek niet zijn standaard personage Harry Hole, maar een losstaand verhaal. Ondanks dat ik nog geen boek van hem had gelezen, is hij toch een aantal keer opgedoken in de blogposten over de serie Okkupert, de film Hodejegerne en de film En ganske snill mann.

Het boek:
Oslo, het is winter 1977. Het verhaal wordt verteld door huurmoordenaar Olav Johansen. Wie is Olav? Iemand die van zichzelf vind dat hij overal maar weinig verstand van heeft. Behalve dan van moorden. Hij heeft net een klus geklaard voor Daniel Hoffmann waar hij al vier jaar voor werkt. Voordat hij huurmoordenaar werd, bleek dat hij voor vier zaken niet geschikt was: chauffeur van de vluchtauto, niet worden ingezet bij een overval, kan niet werken met drugs en prostitutie.

Het moorden gaat hem goed af en hij krijgt een nieuwe opdracht van Daniel Hoffman en dat is het doden van zijn vrouw Corina Hoffmann. Corina is niet de eerste vrouw van Hoffman. Hij had zijn ex eruit gegooid omdat ze vijftig was geworden en omdat de zoon het huis uit was en zij daardoor geen functie meer had. De opdracht veranderd het leven van Olav compleet. Olav vind namelijk alles aan Corina Hoffmann prachtig. Alles, behalve haar achternaam. Vanaf dat moment gaat het verhaal leven. Je krijgt meer te weten over Olav en zijn verleden. Dit in combinatie met het heden levert een aantal verrassende wendingen op in het korte verhaal. 

Conclusie:
Een kort verhaal van Jo Nesbø. Ik heb nog niets van zijn Harry Hole reeks gelezen, maar de schrijfstijl in Bloed op sneeuw bevalt me zeer goed. Het onderhoudende verhaal vertelt door Olav is heerlijk om te lezen. De stijl doet me denken aan Max Payne en Sin City. Het einde is apart, maar heeft toch nog een draai gekregen zodat het verhaal een mooie afsluiting heeft.  

Wetenswaardigheden:
Recensies:
- Tzum
- Samen Lezen

2 opmerkingen:

  1. He gaaf, deze ken ik nog niet. De serie vond ik bloedstollend, dus ik ga eens kijken of ik dit boek in de bieb kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen