Google Translate

woensdag 26 januari 2022

Reisverslag Tromsø museum en Polaria

Hoewel ik de stad heel leuk vind, ben ik blij om ook weer verder te gaan en nieuwe landschappen te ontdekken. Eigenlijk wilde ik vandaag naar Tromsø museum en naar het Prestvannet meer. Het regende helaas de hele dag, dus daarom heb ik het meer maar vervangen door Polaria. Het Tromsø museum is heel uitgebreid en bevat veel informatie. Van buiten lijkt het een saai gebouw, maar als je eenmaal binnen bent is het echt de moeite waard. Op de begane vloer hebben ze een expositie over stenen, fossielen, aardbevingen etc. Boven waren exposities over de Sami en Kven mensen, en ook een kleine informatiehal over het noorderlicht. Er zijn in veel kamers filmpjes te bekijken die je een beter beeld geven, en dit is ook wel leuk voor de afwisseling van al het lezen. Ik vond de exposities over de Sami het meest interessant, deze waren heel mooi opgezet. Er zijn twee exposities over de Sami, de eerste is geopend in 1973. Deze ruimte laat je zien hoe de Sami leefden vroeger, en ook een belangrijk deel ging over de rendieren. De nieuwe expositie heet Sapmi en is geopend in 2000, deze ruimte geeft weer wat er gebeurd is met de Sami cultuur en de taal en de politieke bewegingen. Ik liep nog even de gift shop in en toen zag ik dat er nog een ruimte was, deze had ik bijna gemist. Voor mij was dit ook een van de leukere exposities, aangezien het ging over wildlife in Noorwegen en de interactie met de mens.










Gelukkig gaat er een bus van Tromsø museum naar Polaria, want in dit weer wil je echt niet lekker even een stuk lopen buiten. Polaria is een soort aquarium met als hoogtepunt de zeehonden (las ik online). In Polaria vind je verschillende soorten vissen/zeedieren, een kleine expositie over klimaatverandering en wat informatie over ijsberen. Daarnaast worden er ook twee films gedraaid, één gaat over Spitsbergen en de ander gaat over het noorderlicht. De beelden van deze noorderlicht film kwamen ook weer van Ole C Salomonsen. Deze films waren heel kort, ik denk dat ze samen nog geen kwartier duurden. Daarnaast is Polaria zelf heel klein en ben ik meer van de zeehonden in het wild. Ik was hier dus ook snel uitgekeken. De expositie over de ijsberen is interessant en die over klimaatverandering ook, maar beide heb je gezien na tien minuten. Vandaag, maandag, stond mijn uitje naar de Lyngen Alps gepland. Mijn wekker ging vanmorgen heel vroeg, helaas was het alleen maar aan het stormen en leek het mij daarom niet verstandig om zo’n eind met de bus te reizen. In plaats daarvan heb ik lekker een relaxed dagje gehad en dingen uitgezocht om te doen op Vesterålen en de Lofoten (tips zijn zeker welkom :)). Hopelijk kan ik de Lyngen Alps nog een andere keer bezoeken, want indrukwekkend lijkt het mij zeker!






6 opmerkingen:

  1. Prachtige beelden, klinkt als 2 mooie musea.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het Tromsø museum lijkt me ook mooi en dan vooral de exposities over de Sami en Kven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer van de regen en de storm maar ze heeft in ieder geval musea kunnen bezoeken. Fijn dat er zoiets is in Tromsø. Dan heb je toch iets te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig wel. Anders duren de dagen wel heel lang terwijl ze toch zo kort zijn.

      Verwijderen
  4. Hopelijk krijg je nog de gelegenheid voor de Lyngen Alps, wij vonden het wonderschoon. Goed dat de Noren ook aandacht besteden aan de cultuur en politieke bewegingen van de Sami. Lange tijd was het de bedoeling deze cultuur te doen laten verdwijnen, gelukkig is dat tij gekeerd, want dat zou zonde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet gaat ze studeren in Tromsø en dan is Lyngen Alps wel te doen.

      Verwijderen