Google Translate

donderdag 7 april 2022

Nachtmerries - Arne Dahl

Boek details:
Auteur: Arne Dahl
Titel: Nachtmerries
Oorspronkelijke titel: Friheten
Vertaling: Ron Bezemer
Verschijningsdatum: 2021
Bladzijde: 435
Uitgeverij: De Geus
ISBN: 9789044544442


Flaptekst:
Voormalig rechercheur Sam Berger is wanhopig. Zijn partner en geliefde, Molly Blom, is spoorloos verdwenen. Dan ontvangt Sam een vreemde maar lucratieve opdracht. Een vrouw is ontvoerd en haar therapeut is bereid om Sam genereus te compenseren als hij de politie erbuiten laat. Dan beseft hij dat zij misschien niet de enige is die gevaar loopt…

Het boek:
Ik mocht het boek lezen voor de ThrillZone leesclub. Het is al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb. Nachtmerries is het vierde deel uit de Berger / Blom serie en het eerste boek dat ik uit de serie gelezen heb.


Het verslag van de leesclub is hier terug te lezen. Het boek bestaat uit drie delen die weer onderverdeeld zijn in hoofdstukken. In het eerste deel blijkt dat Sam Berger een eigen bedrijf heeft, Båthus Security AB. Hij is nu particulier detective en krijgt geen andere opdrachten dan verzekeringsfraude. Sam heeft samen met zijn ex-vrouw Freja de twaalfjarige tweeling Marcus en Oscar. Freja heeft een nieuwe baan gevonden, ergens ver weg en Sam had een paar jaar eerder afstand gedaan van de voogdij. Sam had een relatie met Molly Blom, die een achtergrond heeft als infiltrant bij de Säpo, en zij was acht maand geleden in verwachting van waarschijnlijk Sam. Die acht maanden is het gat met het vorige deel. In die acht maanden heeft Sam gezocht naar Molly. De laatste woorden van Molly waren: Ik weet dat je voor ons toekomstplannen hebt gemaakt, Sam. Ik weet dat je wilt dat we ons als veiligheidsexperts vestigen in dat verdomde boothuis van je dat voor mij kots uit het verleden is. Ik kan het niet, Sam, ik kan het echt niet. Ik heb rust nodig. Tijd om na te denken, stilte. Daarna moeten we maar zien of we elkaar weer ontmoeten, wij allemaal. Doe rustig aan, Sam. Ook jij hebt rust nodig, vergeet dat niet.

De andere verhaallijn gaat over inspecteur Desiré Rosenkvist. Sam Berger was haar voormalige chef. Desiré werd door Sam Deer genoemd. Deer heeft iemand om het leven gebracht en had nachtmerries, last van slapeloosheid en paniekaanvallen.

Een andere verhaallijn gaat over de verdwijning van twintig miljoen euro in bankbiljetten veertien jaar geleden in 2002. Dat zou betekenen dat het heden in het boek 2016 is.

In het eerste deel gaat Sam naar therapeut Rita Ohlén. Die heeft Deer ook behandeld. Het motto The still point of the turning world heeft Sam altijd als hij aan Marcus en Oscar dacht. Op een gegeven moment wil Rita Sam inhuren. Een patiënt van Rita, Nadja Karlsson, is ontvoerd. Ze moet voor een bepaalde tijd gevonden worden. Het contract tussen Rita en Sam is één miljoen als het Sam lukt. Nadja is geboren in Zbyranka, een dorp in de buurt van Lviv, Sovjet-Unie. Toen ik het boek heb gelezen was de situatie in Oekraïne mij niet bekend. Van Lviv niet eerder gehoord. Nu, begin april 2022, is de situatie duidelijk en is Lviv nu een bekende naam in de oorlog met Rusland.

Conclusie:
Toen het eerste deel van de serie uitkwam had ik al het vermoeden dat het een interessante serie kan worden. Alleen al door de cover en hoe de naam van de schrijver erop staat heeft ervoor gezorgd dat ik het boek gehaald heb. De twee delen erna ook aangeschaft maar nog niet de tijd gehad om te lezen. Door de Thrillzone leesclub begonnen in het vierde deel en mijn vermoeden van toen was juist. De serie is een aanrader en ik hoop toch ooit een keer te beginnen in het eerste deel. De beoordeling die ik heb gegeven in de Thrillzone leesclub heb ik hieronder opgenomen. 

Spanning: 9 punten, omdat het eerste onderzoek te perfect was en er wel iets mis mee moest zijn. Wat er mis was bleef wel een verrassing. Als het niet duidelijk was dat er iets mis was dan was het een tien geweest.

Plot: 10 punten, omdat dit wel erg goed in elkaar zat. Het verleden op zo’n manier terug laten komen is geweldig gedaan.

Leesplezier: 10 punten, omdat ik het met erg veel plezier gelezen heb.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat dit wel goed was maar het poetische is niet helemaal mijn ding.

Originaliteit: 8 punten, omdat het wat leek op het verhaal in de film Lilja 4-ever. Het thema is niet nieuw maar wel goed uitgevoerd.

Psychologie: 10 punten, omdat het een grote mindfuck is met een psychologe in een hoofdrol.

Gemiddelde beoordeling: 9,2 punten

Wetenswaardigheden:
  • Sam was vroeger als toerist in de Cu Chi tunnel geweest. Hij was toen in paniek geraakt en zijn vrienden hadden hem eruit moeten slepen.
  • Het boothuis van Sam ligt aan het water van Edsviken. Hij heeft ook een appartement op Ploggatan in Södermalm.
  • Desiré is werkzaam bij de Nationale Operationele Afdeling NOA.
  • Nadja tijdens therapiesessie met Rita: Oi u vyshnevomu sadu. Tam soloveyko shchebetav. De tekst van het nummer en de vertaling naar het Engels is hier te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten