De lift van 1936 was niet de eerste lift. Daarvoor was er ook een lift aanwezig. Die was ontworpen door architect Knut Seve Lindmark. De lift werd gebouwd in 1881-1883. Oorspronkelijk zorgde een stoommachine voor de aandrijving van de lift. In 1915 werd de aandrijving elektrisch. Interessant is dat de lift toen werd gezien als iets voor de rijken. De armen konden een ritje niet betalen en moesten naar Södermalm klimmen. De ritprijs naar de top was 5 öre en naar beneden 3 öre. Ondanks de prijs gingen er toch zo'n 1500 mensen per maand met de lift.
Vanaf Katarinahissen heb je een geweldig uitzicht over Stockholm.
Katarinahissen zelf ziet er niet meer zo best uit. Wel leuk om nu nog de oude liftdeuren te kunnen zien.
Een tip uit het 100% Stockholm boek is de Stomatol reclame. Zonder die tip had ik het reclamebord niet gezien.
Het Stomatol reclamebord hing vroeger bij de lift zelf, maar staat nu ergens anders. Het reclamebord is een van de eerste animatie reclameborden in Zweden. Hieronder een oud reclamefilmpje van Stomatol en daaronder twee filmpjes met de Stomatol animatie.
Stomatol is niet de enige met een reclamebord:
Verlaat je Katarinahissen via de Mosebacke uitgang dan kun je de historie van Slussen zien en lezen op een aantal informatieborden.
Meer informatie over Katarinahissen en Gondolen is te vinden op:
- Stockholm Tourist.- Stockholm on a shoestring.
- Visit Stockholm.
- Schwedenstube.
Wij zijn er nooit op geweest. Je hebt zo wel een prachtig uitzicht. Ik zag op de webbkameror dat ze bij Slussen behoorlijk bezig zijn met de wegen.
BeantwoordenVerwijderenHet is er een enorme bouwput :-). In 2019 moet het gereed zijn en de lift ook. Nog even geduld.
VerwijderenWeer wat geleerd, wij zijn er dus ook niet geweest, heb wel de bouwput gezien, maar had geen idee dat het om deze lift ging. Terug naar Stockholm na 2019 dus, want dat wil ik wel zien. Bedankt voor de tip en de mooie foto's!
BeantwoordenVerwijderenDe verbouwing heeft niet alleen met de lift te maken, maar is er wel een onderdeel van.
Verwijderen