Pagina's

donderdag 28 december 2023

The Northman

Filmdetails:
Titel: The Northman
Jaar: 2022
Regisseur: Robert Eggers
Verhaal: Robert Eggers en Sjón
Acteurs: Alexander SkarsgårdNicole KidmanClaes Bang
Duur: 137 minuten
IMDB cijfer: 7,0



Samenvatting:
Prins Amleth staat op het punt een man te worden als zijn vader op brute wijze wordt vermoord door zijn oom, die zijn moeder ook ontvoert. Twee decennia later is Amleth een Viking die op een missie is om zijn moeder te redden en om zich te wreken.

De film:
Op Prime Video is sinds kort de film The Northman te zien. De film is losjes gebaseerd op de Amleth uit Gesta Danorum van Saxo Grammaticus. Van Saxo Grammaticus had ik al eerder gelezen in het boek Lachend naar Walhalla van Tom Shippey. Amleth is de zoon van de dappere Viking Horvendill en Gerutha. Als Horvendills broer Feng Horvendill doodt, vreest Amleth voor zijn leven en wendt voor waanzinnig te zijn. Op allerlei vragen geeft hij bizarre antwoorden – antwoorden die stuk voor stuk een dubbele bodem hebben die de lezer begrijpt maar de verhaalpersonages niet. Feng doorziet het echter en stuurt zijn neef naar Britannië, met een brief waarin staat dat de ontvanger de brenger moet doden. Wat ik niet wist is dat Amleth de bron was voor Hamlet van Shakespeare. Het verhaal van The Northman verloopt wat anders. Amleth vlucht na de moord van zijn vader en zint op wraak. Het verhaal gaat vervolgens verder als Amleth een man is geworden en na een verovering op een Slavisch dorp wordt hij door een zieneres (gespeeld door Björk) op het spoor van de moordenaar van zijn vader gebracht.

Björk als zieneres.

De tocht van Amleth leidt naar IJsland en daar vind de rest van het verhaal plaats. 

Conclusie:
Ik moest wennen aan het taalgebruik. Het leek wel heel veel op de taal die gebruikt werd in het boek Saga's van de Westfjorden en omstreken. Op zich logisch want Sjón is medeschrijver van de film en zijn taalgebruik past precies bij de teksten in de film. Sjón is ook schrijver en van hem heb ik het boek Blauwvos gelezen. Volgens recensies zou The Northman de beste Vikingfilm zijn die het meest waarheidsgetrouw is. Dat zou kunnen maar het verhaal wijkt wel af van het origineel. Of veel gebruiken in de film op waarheid berusten heeft Tom Rowsell onderzocht en er een uur durende Yutube film over gemaakt. Zijn bevindingen zijn hieronder te zien:


In dit interview met Robert Eggers worden er ook een aantal scènes besproken. Verder is er best wel veel te vinden over de film op internet en het heeft de gemoederen bezig gehouden. Zelf vond ik de film heel interessant en vond wel gelijkenissen met de Jomsviking Torstein Tormodson uit de boeken van Bjørn Andreas Bull-Hansen. Torstein zijn vader is ook vermoord, hij is slaaf geweest, een berserker en heeft IJsland aangedaan. Het grootste verschil is dat Torstein geen prins was. De meest indrukwekkende scène is in het begin, namelijk de verovering van een Slavisch dorpje. De scène zou in één keer opgenomen zijn en laat gelijk de woestheid van Amleth zien. 

Interessant:
Hieronder is een Behind the Scenes Youtube video te zien:


Hieronder is de soundtrack te beluisteren:


Het verhaal speelt zich voornamelijk in IJsland af maar het is daar niet opgenomen. De regisseur is wel in IJsland geweest tijdens het vooronderzoek maar vanwege de corona kon men de film niet in IJsland opnemen. Er is toen gekozen om het IJsland gedeelte in Ierland op te nemen. Dit is zeer goed gelukt. Hierover is meer te lezen in dit artikel.

Recensies:
- NRC

zondag 24 december 2023

Fijne kerstdagen

Iedereen fijne feestdagen gewenst.

zaterdag 23 december 2023

X manieren om te sterven - Stefan Ahnhem

Boek details:
Auteur: Stefan Ahnhem
Titel: X manieren om te sterven
Oorspronkelijke titel: X sätt att dö
Verschijningsdatum: 2021
Vertaling: Tineke Jorissen-Wedzinga
Bladzijde: 464
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044359855



Flaptekst:
Het is al bijna donker als een opblaasboot de haven van Råå uit vaart, met aan boord een man die een zwaard op zijn rug heeft. Zijn missie wordt bepaald door de dobbelstenen: er moet iemand sterven. Maar wie, dat weet hij nog niet. De politie van Helsingborg is weken bezig geweest met meerdere, complexe moordzaken. De slachtoffers zijn gemarteld, gewurgd en verbrand. En elke moord is vol precisie uitgevoerd. Als ze ze eindelijk opgelost denken te hebben, wordt er opnieuw een lichaam ontdekt. Fabian Risk en zijn team beseffen dat alles wat ze dachten te weten niet waar is.

Het boek:
X manieren om te sterven is het vijfde deel in de Fabian Risk reeks van schrijver Stefan Ahnhem en het is het directe vervolg op het vorige deel Motief X. Het heeft lange tijd geduurd voordat ik het boek uit had en ik heb weinig informatie uit het boek opgeschreven. Dat hoeft ook niet omdat er anders te veel verklapt wordt. Het verhaal gaat verder waar Motief X geëindigd is. De dobbelsteenman gaat rustig door met dobbelen en het onderzoek naar Molander is in volle gang. In dit deel worden beide verhaallijnen afgesloten. Dat mag ook wel want het verhaal beslaat zo'n 1000 pagina's en er gebeurd heel veel in het verhaal. 

Conclusie:
Een bizar verhaal waar ontzettend veel in gebeurd. De ene situatie is nog vreemder dan de andere en het gaat maar door en door. Totaal ongeloofwaardig maar retespannend. De twee verhaallijnen die gestart zijn in het vorige deel gaan verder in dit tweede deel en de verhaallijn met de dobbelstenen schiet van hot naar her. Dat kan ook niet anders want de uitkomst van de dobbelstenen zijn niet te voorspellen. De verhaallijn met Dunja en Kim Sleizner in Denemarken komt af en toe aan bod en heeft deze keer niet de hoofdrol. In het volgende boek De laatste spijker wordt die verhaallijn belangrijker. 

Vanaf het eerste deel ben ik al fan van Stefan Ahnhem en dit vijfde deel is weer een topper. Op dit moment ben ik bezig in het zesde en laatste deel over Fabian Risk, De laatste spijker. Ik las op de website van vertaler Tineke Jorissen-Wedzinga dat in 2024 het volgende boek van Stefan Ahnhem verschijnt met de titel Huizenruil. Dit is zeer waarschijnljk de vertaling van het boek Bytet. Helaas niet de vertaling van het boek En helt annan historia. Ik had daar al wat eerder over gelezen en En helt annan historia is een spinoff van de Fabian Risk reeks met in de hoofdrol Malin Rehnberg. Malin Rehnberg was de collega van Fabian Risk toen hij nog in Stockholm aan het werk was. Malin Rehnberg had ook een rol in het tweede deel, Negenvan de Fabian Risk serie. Oorspronkelijk had Stefan Ahnhem een rol toebedeeld aan Malin Rehnberg in het boek De laatste spijker maar uiteindelijk heeft hij besloten om alle hoofdstukken met Mailin Rehnberg te verwijderen en dit in een ander boek uit te brengen met de titel En helt anna historia. Het boek speelt zich af op dezelfde dag als De laatste spijker. Ik hoop dat dat boek ook een keer vertaald wordt naar het Nederlands. Dat maakt de Fabian Risk serie compleet. Maar nu eerst nog genieten van De laatste spijker.

Interessant:
Recensies:
- VN

dinsdag 19 december 2023

Labyrint bij Tibble

Dit is een vervolg op de blogpost over Anundshog. Vlak in de buurt is namelijk het labyrint bij Tibble te zien. Een replica van het labyrint was al te zien bij Anundshog maar hier is het echte labyrint te zien. Het labyrint ligt op een verhoging en is een 2000 jaar oude stenen doolhof. Het is een van de oudste van Zweden, maar het doel ervan is nog steeds een mysterie. Het bestaat uit ongeveer 3.000 stenen met een oppervlakte van 12 x 14 meter. Er wordt aangenomen dat het werd gebruikt bij oude lenterituelen waarbij een jongen een meisje uit het midden van het doolhof moest redden, maar hij de stenen niet kon aanraken terwijl hij er doorheen reisde. Als hij dat deed, moest hij het doolhof verlaten en mocht een andere jongen het proberen.



Omgeving.

Paadje naar het labyrint.

De trap op.



Bij het labyrint staat een boom en die was best wel speciaal. Het lijkt erop dat men hier offers heeft neergelegd. Achter de boom groeien aparte plantjes die alleen op die plek stonden. Waarom men een soort offers bij en in de boom heeft gelegd is voor mij een raadsel. Ik kon er niets over vinden.






Vanaf het labyrint heb je een mooi zicht op de bomen. Ik vind dit soort bossen met berken fascinerend en ook de plek waar het labyrint staat is fascinerend. Samen met Anundshog is dit zeker een aanrader om te bezoeken. 

zondag 17 december 2023

Julestorm - A Storm for Christmas

Seriedetails:
Titel: Julestorm - A Storm for Christmas
Jaar: 2022
Regisseur: Per-Olav Sørensen
Bedenkers: Lars Saabye ChristensenJan Trygve Røyneland, Per-Olav Sørensen
Acteurs: Dennis StorhøiMaibritt SaerensJan Gunnar Røise
Duur: 6 afleveringen van 30 minuten
IMDB cijfer: 7,1



Samenvatting:
Een groep mensen komt aan op het vliegveld van Oslo. Sommigen om hun geliefden te verwelkomen, sommigen om naar huis te vliegen naar hun familie, en sommigen die weg willen vliegen en aan Kerstmis willen ontsnappen. Maar hun kerstmissie loop op niets uit als ze allemaal vast komen te zitten op de luchthaven... Van de maker van 'Hjem til Jul'.

De serie:
Na de serie Hjem til Jul gezien te hebben moest natuurlijk de eveneens Noorse serie Julestorm bekeken worden. Deze serie is net als Hjem til Jul te zien op Netflix en bestaat uit zes afleveringen van een half uur. De serie is van de makers van Hjem til Jul en dat is te zien aan de acteurs. Veel acteurs uit Hjem til Jul zijn weer te zien in Julestorm. De humor is wel totaal verschillend. In Julestorm zit wel wat humor maar is veel serieuzer. In de serie komen een groot aantal mensen vast te zitten op het vliegveld van Oslo vanwege een sneeuwstorm. Dit betekent dat ze noodgedwongen vastzitten en er het beste van moeten maken. Allerlei mensen zoals Arthur de pianist, Ronja de priester, David de reiziger, Marius de barman, Ida de popster, Olav de piloot, Maria de moeder, Henrik van het bagagepersoneel, Diana de romanticus, Alex de kerstman, Bobbie de advocaat, Frank de taxichauffeur, Sara, Kaja en nog een aantal anderen. Een divers gezelschap die elk hun eigen problemen hebben. De één heeft grotere problemen dan de andere en de vraag is of het uitendelijk goed gaat komen. Omdat het een kerstserie is zit dit er zeer waarschijnlijk wel in.

Conclusie:
Omdat ik de twee seizoenen van Hjem til Jul vlak ervoor had bekeken, moest ik even omschakelen bij Julestorm. Het is deze keer veel serieuzer en actrice Ida Elise Broch die Johanne speelde speelt nu Ida de popster en die is natuurlijk compleet anders. De verhaallijnen zijn interessant om te volgen en worden mooi afgesloten in de laatste aflevering. Gelukkig blijven de Noren redelijk normaal en wordt er geen drama van gemaakt. Een aanrader voor de kerst.

- NRC

maandag 11 december 2023

Hjem til Jul

Seriedetails:
Titel: Hjem til Jul seizoen 1 en 2
Jaar: 2019 - 2020
Regisseurs: Per-Olav Sørensen en Anna Gutto
Bedenkers: Kristian AndersenAmir Shaheen en Per-Olav Sørensen
Acteurs: Ida Elise BrochDennis StorhøiOddgeir Thune
Duur: 12 afleveringen van 29 minuten
IMDB cijfer: 7,7



Samenvatting:
De eeuwige vrijgezel Johanne is het zat om commentaar over haar relatiestatus te krijgen en gaat rond de kerstdagen 24 dagen lang op zoek naar een partner die ze met kerst mee kan nemen.

De serie:
Eindelijk de Noorse kerstserie Hjem til Jul op Netflix gezien. De serie was een behoorlijk succes in 2019 en 2020. In de serie speelt de vrijgezel Johanne de hoofdrol. Johanne wordt gespeeld door Ida Elise Broch en ik had haar al zien spelen in de serie Fenris. In Fenris speelde ze al goed en in Hjem til Jul is het helemaal perfect. Normaal gesproken ben ik niet zo van de komedies maar deze is geweldig. De serie bestaat uit twee seizoenen en elk seizoen bestaat uit zes afleveringen van een half uur. Met zes uur ben je door de twee seizoenen heen. Beide seizoenen vertellen een compleet verhaal en dat betekent dat er geen derde seizoen meer komt. 

In het eerste seizoen lijkt het erop dat vrijgezel zijn niet meer normaal is. Johanne heeft als enige vrijgezel van de familie geen vaste plek op kerstavond en moet tussen de kinderen plaatsnemen. Deze kerst wordt het anders en Johanne besluit om op zoek te gaan naar een partner zodat ze op kerstavond ook een vaste plek krijgt. Ze vertelt de familie dat ze een vriend heeft en op dat moment moet ze op zoek want er is een plek voor haar gereserveerd aan tafel. Gelukkig heeft ze nog 24 dagen de tijd om er één te vinden en in die dagen komen een aantal potentiële partners aan bod. Degene die de meeste indruk achterlaat is fuckboy. Het einde van het eerste seizoen heeft een open einde en het is mooi dat je niet meer een jaar hoeft te wachten op het vervolg en direct met het tweede seizoen kunt beginnen. Het tweede seizoen gaat verder waar het gestopt is maar toch is het weer een compleet ander verhaal. Veel personages uit het eerste seizoen komen weer terug maar er zijn ook een aantal nieuwe personages. Deze keer is het einde wel een einde die het verhaal afsluit.

Locatie:
Tijdens het kijken had ik al het idee dat de serie is opgenomen in Røros en toen ik een scène zag met daarin een winkel met de tekst Amneus Boghandel wou ik het toch zeker weten en inderdaad, Amneus Boghandel staat in Røros. Een geweldige plek waar we een paar keer zijn geweest. Helaas niet in de winter. Maartje en Kine zijn hier wel in de winter geweest. Een bijzondere plaats om kerst te vieren.

Conclusie:
Een heerlijke kerstserie die zich afspeelt in een geweldige plaats. Ik had niet zulke hoge verwachtingen van de serie maar deze was wel erg goed. Gelukkig geen over the top situaties maar lekker nuchter. 

Interviews:

  • Ida Elise Broch

Felix Sandman:
Felix Sandman speelt Jonas / fuckboy. Interessant is dat hij in de Zweedse boyband FO&O zat. Het nummer "Gotta Thing about You" van hun is hieronder te beluisteren:


In 2018 heeft Felix meegedaan aan Melodifestivalen. Zijn nummer "Every single day" is hieronder te beluisteren:


Hij had ook een hoofdrol in de serie Quicksand.

Recensies:
- Veronica Superguide seizoen 2
- Moviemeter seizoen 1
- Moviemeter seizoen 2

zondag 3 december 2023

Anundshög

We waren afgelopen zomer in de buurt van Västerås en zijn naar Anundshög geweest. Ik had nog niet eerder van Anundshög gehoord en dus eigenlijk geen idee wat daar te zien is. Anundshög is een grote grafheuvel en wordt beschouwd als de grootste grafheuvel van Zweden. Het werd ergens tussen 500 en 1050 na Christus gebouwd en vormt samen met de twee schepen een geweldige plek die uniek is voor heel Zweden. Rondom ligt een groot grafveld met diverse andere grafheuvels en schepen. Anundshög is lange tijd een verzamelplaats en knooppunt voor communicatie geweest. Tijdens de ijzertijd werd de weg langs de locatie gemarkeerd met verhoogde stenen en een uniek runenstenen monument. Die weg heet de Eriksgatan, een historische route voor de koningen van Svearike die tot in de middeleeuwen werd gebruikt. Anundshög werd in de Middeleeuwen gebruikt als gerechtsgebouw, lang nadat mensen hier stopten met het begraven van mensen. (Bron: Anundshög website).

De runensteen dateert uit de 11e eeuw. Aangezien de naam Anund op de runensteen voorkomt en de middeleeuwse traditie ook naar de heuvel verwijst als het graf van Anund, is de kans groot dat het een koninklijk graf is voor een man Anund. De runoloog Johan Peringskiöld dacht driehonderd jaar geleden al dat dit het graf van koning Bröt-Anund moest zijn. Het probleem is echter dat deze koning tot de familie Ynglinga behoorde en mogelijk aan het einde van de 6e eeuw heeft geleefd. Deze datering zou goed overeenkomen met de grafheuvel, maar niet met de runensteen. Betere consistentie met de runensteen is echter als je de koning in verband brengt met Anund Jakob, die regeerde van ongeveer 1022 tot 1050. Hij was de zoon van de christen Olof Skötkonung. De tekst van de runensteen zou dus niets te maken hebben met de grafheuvel zelf, en dus vervalt ook de veronderstelling dat dit het graf van Bröt-Anund is. Als de runensteen niet met de grafheuvel kan worden verbonden, vervalt ook het verband dat het koning Anund zou zijn die in de runentekst wordt genoemd. Soms is de werkelijkheid niet zo fantasierijk als je zou willen. (Bron: Fotevikensmuseum).


Je kunt de grafheuvel beklimmen en dan heb je een mooi uitzicht over het grafveld.

De grafheuvel.

Markering van de Eriksgatan.

De runensteen.

De exacte runentekst van de runensteen luidt:
× fulkuiþr × raisti × vleka × þasi × ​​​​ala × at × zon ×× sin × hiþin × bruþur × anutaR × uraiþr hik × runaR

In vertaling wordt dit:
"Folkviðr ræisti stæina þasi alla at sun sinn Heðin, broður AnundaR. Vræiðr hiogg runaR"

In de moderne vertaling wordt dit:
'Folkvid heeft al deze stenen opgehaald voor zijn zoon Heden, de broer van Anund. Zet de runen hoog.'





Op de foto hierboven zijn de andere kleinere grafheuvels goed te zien.


Er staan veel informatieborden bij Anundshög met genoeg informatie. Bij de informatieborden was ook een labyrint te zien. Dit is een klein model van het labyrint bij Tibble. Zo'n soort labyrint kwamen we ook tegen bij het vikingschipenmuseum in Roskilde. Daar heb ik helaas nog geen blogpost van gemaakt. In een volgende blogpost komt het labyrint weer ter sprake. 

Klein model labyrint.



Meer informatie over Anundshög:

dinsdag 28 november 2023

Asköviken-Tidö - Lövstaspången

Het laatste gedeelte over het bezoek aan Asköviken-Tidö. Het vorige punt wat we bezochten was Rudöklippan. Het laatste punt wat we bezochten was Lövstaspången. Lövstaspången is te bereiken via een parkeerplaats. Vanaf de parkeerplaats is het nog zo'n 400 meter lopen naar de hut. De weg er naar toe is een mooie.


Eerst een pad tussen de koeien door.





Voordat je het pad op gaat naar de hut zijn er wat zitplekken. Beetje overwoekerd.


Daarna een pad naar de hut.




Vervolgens verschijnt de hut.


Vanuit de hut een mooi uitzicht over Asköviken-Tidö en weer is het Tidö kasteel te zien.


Veel informatie is te vinden in de hut en er staan stoelen.




Dat was het einde van het bezoek aan Asköviken-Tidö. Wat begon als een bezoekje aan de vogeltoren liep uit op een bijna volledige dag rondom het gebied met de folder als leidraad. Mooi gebied en zeker de moeite waard om te bezoeken.

zaterdag 25 november 2023

Løjt Feriecenter - DanCenter

Begin november 2023 zijn we naar Denemarken geweest om onze dochter weer terug te verhuizen van Roskilde naar Nederland. Om niet heen en weer te rijden hadden we twee nachten geboekt via Airbnb bij DanCenter. Een huisje in het park Løjt Feriecenter in de buurt van Aabenraa. Zaterdagmorgen om 3:00 uur vertrokken van huis en naar Roskilde gereden. De spullen ingepakt en het appartement schoongemaakt. Om 16:00 uur controle van de eigenaresse en vervolgens op weg naar Aabenraa. Aangekomen in het vakantiepark om ongeveer 20:00 uur. De sleutel zou in de kluis liggen. De woning was namelijk vanaf 16:00 uur beschikbaar. De receptie was open tot 16:30 uur. We hebben eigenlijk bijna altijd een sleutel uit een kluis of sleutelkastje gehaald. Code ingevoerd en kluis geopend bij de receptie maar geen sleutel. Hoe kan dat nou? De gegevens van de boeking gecontroleerd maar de sleutel zou in de kluis moeten liggen. Nog een keer in de kluis gekeken en dan wat beter. Nee, een sleutel. In de boekingsgegevens stond een nummer van DanCenter. Het nummer gebeld en een bandje. Bij problemen moet je contact opnemen met het lokale DanCenter team. Maar het lokale DanCenter team is niet bereikbaar. Die zouden bereikbaar moeten zijn via het nummer. Vervolgens geprobeerd om contact te krijgen met de DanCenter host die de woningen van DanCenter via Airbnb verhuurd. Geen gehoor. Wat nu? Het nummer van het huisje stond in de boekingsgegevens. Nummer 56 / 123. Twee nummers. Op zoek naar het huisje om te kijken of die al open is. Het was lastig zoeken in het donker maar uiteindelijk toch gevonden. Maar we zien mensen in de woning. Hoe kan dat nu? Is er dubbel geboekt? Op de deur geklopt en er werd open gedaan. Gevraagd hoe hun erin zijn gekomen. Bleek dat het Roemenen waren. Eén van de Roemenen sprak gebrekkig Engels. Hij gaf aan dat er dubbel geboekt was. Wat nu? 


We zagen dat ze gingen bellen. Wij hebben ook contact opgenomen met het noodnummer van Airbnb en de situatie uitgelegd. Airbnb gaf aan dat we iets anders konden boeken. Dat is wel erg lastig om op zaterdagavond rond half tien nog wat te boeken via een mobieltje. De Roemenen kwam uit het huisje en gaven het onderstaande papiertje. Dat was hun boeking die ze gedaan hadden.


Later bleek dit gewoon een boeking in het verleden te zijn geweest en waarschijnlijk nog in het huisje lag. Even later kwamen ze weer met een papier naar buiten en dat bleek onze boeking te zijn. Ze hadden de meterstanden hier al op ingevuld. De situatie werd steeds vreemder. Op een gegeven moment verscheen er een auto en een witte bus. Er kwam een man op ons af. We dachten eerst dat hij van het park was maar achteraf leek hij de baas te zijn van de Roemenen en sprak zelf geen Engels maar wel Duits. Hij had ook weer allerlei verhalen. De receptie zou de sleutel gegeven hebben. Alle sleutels zijn hetzelfde en passen op elke woning. We hebben bij hem aangegeven via Google Translate in het Roemeens dat de sleutel van ons huisje niet in de kluis lag en vervolgens liep hij weg en schreeuwde naar de andere Roemenen. Ze begonnen de boel in te pakken en gingen één voor één in de bus en reden weg. We gingen naar binnen en er lag nog een oranje plastic zak op het aanrecht. Deze zak nog aan de Roemenen meegegeven. De Roemeen die de baas leek had een jas aan met daarop de naam van Nordex. Dit is goed te zien op de foto hieronder. We hadden ook nog een video gemaakt.


Eindelijk konden we na een paar uur naar binnen en het viel op dat het er bloedheet was. Ze hadden de kachels in alle ruimtes op het hoogst gezet. We hebben gelijk een foto van de meters gemaakt en het bleek dat ze zo'n 16 kWh hadden verbruikt. Het huisje was verder een rommel. Ze hadden in de bedden gelegen. Ze waren ook net aan het koken en door het plotselinge vertrek de boel zo achtergelaten. We hebben redelijk wat foto's gemaakt als bewijs zodat we niet de eindschoonmaak hoefden te betalen en een te hoge energierekening.


















Om 23:18 uur nog een uitgebreid verslag gemaild naar de host van DanCenter. De volgende dag kregen we een bericht dat we contact moesten opnemen met het lokale team. We hadden die avond ook een aantal telefoonummers geprobeerd. Ze verwezen elke keer om contact op te nemen met het lokale DanCenter team maar die was dus niet bereikbaar en was pas bereikbaar op maandagmorgen 10:00 uur en we moesten voor 10:00 uur het huisje verlaten. Het huis enigzins schoongemaakt op de plekken waar we gingen slapen. Rotzooi bij elkaar geraakt en buiten gezet. De volgende dag in de afvalcontainers gegooid. Aan de vliegen konden we weinig doen. 

De volgende dag zagen we op de weg voor het huisje een oranje plasticzak liggen. Dit was de plastic zak die we hadden meegegeven aan de Roemenen. Die hebben het direct weggegooid. Snap ook waarom want er zat vlees in de zak. 


Wat foto's van het huisje en de omgeving gemaakt.




Zondagavond de onderstaande mail geschreven en naar het mailadres van het lokale DanCenter team gestuurd met de video en foto's:

Hello,

We booked house 56 from DanCenter on Airbnb from Saturday November 4 till Monday November 6. We came at the park on Saturday about 20:30. The locker box was empty. No key or information in the locker box. We went to house 56 and there were other people in the house. We knocked on the door to ask how they got into the house we booked. They mentioned that they booked the house and immediately called some people. After a while they showed us the WiFi and payment of consumption form and already had written down the numbers for electricity and water. The form has my name, Hans H, on it and they handed the form over to me while still being in the house. There were about eight Romanians in the house. After this, they said that the house were was double booked, they gotscammed, etc. We tried to call the two telephone numbers in the DanCenter vouchers but the calls were ended automatically because it was outside the opening hours. We then contacted Airbnb and they said we could find something else, which was difficult this late at night. Then a Romanian arrived who could only speak German and Romenian. We thought he was someone from the park. According to him, someone at the reception had given them the key of another house in a different street, but supposedly this key also works on the house that we booked. The Romanian said all keys of the houses are the same and thus each key works on each house. Then we asked where the key to house 56 was, it was not in the safe. After much whining and Romanian consultation, the Romanians left house 56 and left in a van. No idea where they went. The Romanian man gave us the key to house 56. The Romanians left the house immediately and didn’t clean the house. They slept in all the beds, there was hair in the sink, a towel in the bathroom. Furthermore, the bathroom was dirty. The bedroom upstairs was dirty and the beds were slept in. The Romanians were cooking when we arrived, so we found two dirty pans in the dishwasher. They put meat in a plastic orange bag and left it on the table. There were beer cans and thrash in the house, old bread in a plastic bag in a sleeping room, plates in the cupboard were wet. I think they washed the plates fast and put them back. The cutlery is dirty. They put the heating of all rooms to the max, it was very hot and they used 16 kWh until we arrived. The Romanian man was wearing a jacket with Nordex on it. We suspect that he is the boss of the Romanians in the house and that the Romanians work for Nordex.

The Romanians showed us a booking form. Later when the Romanians had left, we saw a sheet with a booking from Anja Warncke. The booking was from October 28, 2023.

When the Romanians left with the van, they threw the bag with meat outside.

What did we do after the Romanians left the house? We called the mobile phone numbers mentioned in the voucher again. Again no response because we called outside the opening hours. As just mentioned, we had contact with Airbnb and they would call us back. That hasn't happened yet. I also wrote a message to Julie, the DanCenter host of Airbnb. No reaction. The day after we arrived we called the sos number of DanCentre. They advised us to contact the local DanCenter team and they will look into the situation for future bookings. Saturday afternoon we got a message from Julie with the advice to contact the local DanCenter team as mentioned in the voucher. But the local DanCentre team is not available outside office hours. Monday before 10:00 we have to leave the house and the reception is open at 10:00. Our complaint that the house is dirty doesn’t make sense as cleaning the house by a professional was never an option. We need to leave the Airbnb house at our first option to get in touch with the team.

We have never experienced this while renting homes from Airbnb, and it has completely ruined our stay. We don’t want to pay for the electricity and water the Romanians have used. We didn’t clean all the mess from the Romanians (see pictures), we just cleaned what we used.

We want answers to a few of our remaining questions. How is it possible that there were other people in our booked house, number 56? They said they got the key from the reception, but we read that you need to show the voucher during check in. Do they have the code from the locker box? This is a very possible fact, so we would also like to know how often the code changes. How is it possible that we couldn’t reach anyone from DanCenter after office hours, when we were desperately in need of some help.

Lastly, we want to know future steps regarding our not so pleasant stay. We’re going to the local staff, suggested by everyone we contacted from DanCenter, tomorrow (6 November ) at 10:00. We’d like to get to a solution with the local staff tomorrow. If we cannot solve the issue, we have no other choice than to file a complaint with Airbnb.

Kind regards,
Hans

De volgende dag om 10:00 uur stonden we bij de receptie en aangegeven dat ze de mail gingen openen. Daar zagen ze de bovenstaande mail en de foto's en waren zeer verbaasd. Een poosje later nadat ze overlegd hadden gaven ze aan dat we de energierekening niet hoefden te betalen en dat we gecompenseerd zouden worden en dat we welkom waren in de toekomst.

En dan begint het gezeur. De host van DanCenter op Airbnb gaf aan om te wachten totdat ze de zaak onderzocht hadden. Dit duurde bijna twee weken en de kans om nog een recensie te schrijven op Airbnb was bijna verlopen. Dit aangegeven bij de host van DanCenter. De volgende dag kregen we een factuur van de energierekening en het verzoek om binnen tien dagen te betalen. Direct na het ontvangen van de factuur een klacht ingediend bij Airbnb, een recensie geschreven op Airbnb en een bericht gepost in de Facebook groep Denemarken Fans of er meer mensen zijn met DanCenter ervaringen. En die waren er en de meesten waren negatief. Airbnb reageerde snel en begreep de situatie. Het verslag, de foto's en de video met Airbnb gedeeld en toen bleek dat de zaak onder de Aircover Policy viel en dat we €14,25 vergoed kregen. Deze vergoeding hebben we nog steeds niet ontvangen. De energierekening die DanCenter stuurde wel betaald. Het ging wel om het verbruik die we zelf gemaakt hadden. Het verbruik van de Roemenen zat er niet in. De klacht bij Airbnb gaat ook niet helemaal goed. De klacht is gisteren bij de derde persoon terecht gekomen. Vandaag kreeg ik ook nog een bericht van de host van DanCenter:

Dear Mr,

Thank you for your letter above, telling us about your experience with holiday home no. 9969. As a holiday home provider, we are always open to criticism – both positive and negative. Because we always have a high interest in the holiday homes we arrange being in a satisfactory condition, so that our holiday guests can also experience a pleasant holiday stay.

We are very sorry that the holiday home you booked did not fully meet your expectations. Unfortunately, during your stay in the holiday home, you did not contact our service office in HEJLSMINDE or contact our head office in Copenhagen.

We very much regret this, as our employees make every effort to rectify any defects or problems immediately. The corresponding contact details can be found on your booking confirmation, which was sent after booking the holiday home, as well as in the house folder.

If it proves to be necessary, a decision can also be made on adequate alternative accommodation after receipt of a corresponding customer complaint on site.

At this point we would like to point out that it is not only DanCenter's duty, but also its right to remedy the situation, provided that we are informed in good time (cf. our General Terms and Conditions, point 14.5). A defect only gives rise to a right to a rent reduction if DanCenter was also informed of this defect during the holiday stay.

Unfortunately, due to the lack of information, we had no way of remedying the situation. Because of this, it is unfortunately not possible for us to be able to accommodate you financially afterwards. We ask for your understanding.

We will of course consult with the owner of the house and our employees on site regarding the points of complaint you mentioned, in order to check possible improvements, and we would therefore like to thank you for your subsequent information.

Finally, we hope that you Denmark despite some inconveniences, we will remember it as a beautiful holiday region, and we would be delighted to welcome you again as a guest in one of our holiday homes.

Regards,
Team Dancenter.

We hebben die avond redelijk wat telefoontjes gepleegd en mail verstuurd. De host van DanCenter die nu de bovenstaande mail heeft verstuurd gaf toen aan om contact op te nemen met het lokale team en niet met het service office in Heljsminde of het hoofdkantoor in Kopenhagen. Het telefoonnummer van Hejlsminde stond wel in de voucher maar daar stond ook het nummer van het Løjt vakantiepark. Dat laatste nummer een aantal keren gebeld maar die verwees ons via een boodschap weer door naar het lokale team. 

Conclusie:
Een bizarre gewaarwording vooral ook omdat we vlak voordat we naar Denemarken gingen het tweede seizoen van de Deense serie DNA hadden gezien. Op dat moment komt de werkelijkheid van die serie naar dichtbij. Gelukkig waren de Roemenen niet agressief maar een fijne situatie was het zeker niet. Op dat moment is trouwens het verblijf in Denemarken flink verstierd. Hoop je op begrip van DanCenter dan maken ze het wel heel erg bont om eerst verontschuldigingen aan te bieden, de energierekening niet hoeven te betalen en zeggen dat we gecompenseerd worden. Vervolgens twee weken later alsnog een factuur van de energierekening krijgen en de schuld bij ons neerleggen dat we niet direct contact hebben opgenomen met het service center of hoofdkantoor en daarom niets voor ons kunnen doen. Maar nog wel welkom heten voor een volgend verblijf. De naam DanCenter zal altijd bij ons blijven en gekoppeld zijn aan deze ervaring. Die gaan ons nooit meer terugzien en ik hoop dat Airbnb iets met de klacht gaat doen. DanCenter neemt zijn klanten totaal niet serieus getuige ook de recensie die ik heb gekregen van de host van DanCenter:

Hans was a flawless visitor! They kept the property clean and pursued all the house rules with due regard. I'd happily have them again and very prescribe to any host as they're perfect AirBnB visitors.

Zodra we wat meer horen van Airbnb werk ik deze post bij om een goed overzicht te hebben van wat er allemaal gebeurd is.

Update 09-12-2023:
En we zijn weer bijna twee weken verder. Het contact met Airbnb is vaag. Elke keer kreeg ik een andere medewerker van Airbnb en elke keer vragen. Ze zouden bellen met mij en dan zag ik de telefoon 1x overgaan en kon dus de telefoon niet opnemen. Dan weer zou het lokale team contact opnemen. Geen idee welk lokaal team ze bedoelen, het lokale Airbnb team of het lokale DanCenter team. Dan weer het bericht dat Airbnb contact opneemt met de host en vervolgens willen ze weer bellen met mij en dan ineens het bericht dat ik €14,25 teruggestort krijg en de zaak is gesloten. Het geld is inderdaad gestort maar wat nu? Ik snap dat dit het maximale is wat Airbnb kan doen maar hoe is het contact met de host verlopen? 

Op 26 november 2023 een mail naar customercare@dancenter.com gestuurd en daar kreeg ik de onderstaande reactie terug:

Hello,

The guest informed that they already complained during the stay to the local Dancenter office.

We like to request you to please comment on the guest response.

Thanks for your email, we would love to hear if you were satisfied with how we supported you. We value your opinion greatly and it only takes a minute to complete. Please click the smiley that best represents your opinion:

😤
😒
😐
😀
😁

 

Best regards,
DanCenter / Danland
Noor Azgarali Khan
Customer Care
_____________________________
Lyngbyvej 20
2100 København Ø
Tlf. + 45 - 7013 0000
customercare@dancenter.com
www.dancenter.dk / www.danland.dk
CVR nr.: 67324013

Vandaag het rode poppetje aangeklikt en de feedback verstuurd. Tevens weer een mail verstuurd en afwachten wat de reactie van DanCenter is.

Update 15-01-2024:
Vandaag de onderstaande mail van DanCenter ontvangen:

Dear Mr./Ms.,

First of all, we are sorry that you did not find our response on your complaint satisfactory.

According to our local office in HEJLSMINDE, they were unfortunately not been contacted regarding the complaint points and were therefore did not had the opportunity to remedy during the stay. We very much regret this, as our employees make every effort to rectify any defects or problems immediately.

Unfortunately, due to the lack of information, we had no way of remedying the situation. Because of this, it is unfortunately not possible for us to be able to accommodate you financially afterwards. We ask for your understanding.

However, we will of course review the points you have raised, will of course, review the points you have raised independently and in this context we will also consult with the owner of the house as well as with our employees on site, in order to check the necessary improvement measures.

In conclusion, however, we hope that this information has contributed to an understanding of the situation and remain.

Het zit er op. Ik heb nog een laatste mail naar hun gestuurd dat ik het niet begrijp maar zo werkt DanCenter nu eenmaal. Dit is ook terug te lezen in verschillende recensies op internet. Zolang je DanCenter niet nodig hebt zal het wel goed gaan. Als je ze buiten werktijd nodig hebt neem dan direct contact op met Hejlsminde.

Toch nog een laatste reactie toegestuurd:


Hello,

I don't understand anything about it. We contacted Airbnb and DanCenter a number of times. The next day we also contacted DanCenter SOS and each time DanCenter referred us to the local team who could only be reached on the day we had to leave. I sent an email the night before with the whole story with photos and a video. On the day of departure we went to reception and explained the whole story and showed the video. They were surprised and indicated that we did not have to pay the energy bill and that compensation would follow. We are now more than three months further. In the meantime, an energy bill has been received and paid. For the second time the response that we should have contacted Hejlsminde. They would solve it immediately. The question is how, because there were about ten Romanians in the rented house. We contacted them and Airbnb was the only one who had an answer and advised us to book another accommodation. That's very difficult at half past nine on a Saturday evening. Fortunately, the Romanians left after a few hours. The problem had already been resolved at that time. Not the mess in the house. We also tried to indicate this at reception on Monday morning. But apparently it doesn't work that way at DanCenter. This concerns two nights together of €95 and €9.12 in energy costs. Therefore, you choose not to handle the complaint and leave the customer with a very bad feeling about DanCenter. While we were promised that we were right and would be compensated. That's the least DanCenter could do. Airbnb did compensate, but that was only €14.25 via the Aircover policy. DanCenter nothing at all. We visit Scandinavia quite often, but we have never experienced this. In any case, it was an experience that we will never forget. It is what it is. Case closed.

De laatste reactie van DanCenter hierop ontvangen:

Dear Mr./Ms.,

First of all, we are sorry that you did not find our response on your complaint satisfactory.

As a holiday home provider, we are always open to criticism – both positive and negative. Because we always have a high interest in the holiday homes we arrange being in a satisfactory condition, so that our holiday guests can also experience a pleasant holiday stay.

However, we will of course review the points you have raised, will of course, review the points you have raised independently and in this context we will also consult with the owner of the house as well as with our employees on site, in order to check the necessary improvement measures.

In conclusion, however, we hope that this information has contributed to an understanding of the situation and remain.

Algehele conclusie:
Dit hele verhaal bevestigt wel de negatieve ervaringen die te lezen zijn op Trustpilot. Op Truspilot is DanCenter een aantal keren genoemd:


In de Max Vakantieman uitzending van 17 juli 2023 kwam DanCenter er ook niet positief uit en wat er beschreven wordt klopt inderdaad. De aflevering is hier te bekijken en het item over DanCenter begint bij minuut 9,5. Het is mogelijk om een klacht in te dienen via ECC.