Google Translate

dinsdag 26 juni 2018

Springvloed - Cilla en Rolf Börjlind

Seriedetails:
Titel: Springvloed
Zweedse titel: Springfloden
Jaar: 2016
Verhaal: Cilla en Rolf Börjlind
Acteurs: Kjell BergqvistJulia RagnarssonJohan Widerberg
Duur: 10 afleveringen van 45 minuten
IMDB cijfer: 7,4



Samenvatting:
Olivia Rönning is politie-inspectrice in opleiding. Als oefening moeten Olivia en haar medestudenten op de politieacademie een cold-case bestuderen. Een jonge hoogzwangere vrouw werd in 1990 ingegraven op het strand van Nordkoster om langzaam te worden overspoeld door het getij. Na vijfentwintig jaar blijkt deze sadistische moord nog onopgelost te zijn. Olivia raakt geobsedeerd door de moord, wanneer ze ontdekt dat haar aan kanker overleden vader belast was met het onderzoek. Ze beseft dat ze Tom Stilton, die met haar vader aan het onderzoek werkte, zo vlug mogelijk moet contacteren. Maar Stilton blijkt inmiddels aan lager wal geraakt, is dakloos geworden en heeft andere problemen.

De serie:
De serie Springvloed (Springfloden) is gebaseerd op het debuutboek Springvloed van Cilla en Rolf Börjlind. Helaas heb ik tot nu toe alleen maar het vierde deel, Wiegelied, van het echtpaar gelezen. Wiegelied gaf voldoende informatie om te snappen wat er in het verleden plaats heeft gevonden en het startpunt is voor de TV-serie. Veel in de serie kwam daarom bekend voor. Sommige dingen kregen nu een verklaring zoals bv het gebeuren met de kat van Olivia. Je komt in de TV-serie ook te weten hoe Olivia Rönning en Tom Stilton elkaar leren kennen. Twee totaal verschillende personen en in Springvloed is er dan ook niet veel samenwerking te vinden tussen de twee. Olivia, die nog op de politieacademie zit, is in alle gevallen een tegenpool van Tom, de rechercheur die aan lager wal is geraakt en zich tegenwoordig in het zwerversleven van Stockholm bevindt.

De rode draad in het verhaal is een onopgeloste moord gepleegd in 1990 op het strand van Nordkoster. Na vijfentwintig jaar gaat Olivia Rönning de moord opnieuw onderzoeken. Reden hiervoor is dat haar overleden vader aan die zaak heeft gewerkt en dat ze een zaak wil onderzoeken als opdracht voor de politieacademie. Tom Stilton heeft in het verleden samen met de vader van Olivia ook aan de zaak gewerkt. Naast de rode draad is er nog een andere verhaallijn en wel die van het zwerversbestaan waarin Tom Stilton tegenwoordig zich bevindt.

Conclusie:
Net als in Wiegelied zijn er in Springvloed twee verhaallijnen. Persoonlijk vind ik de verhaallijnen te verschillend, maar zijn beide wel interessant om te volgen. De moord op het strand van Nordkoster en het onderzoek van Olivia naar de moord. Heerlijk om te zien hoe Julia Ragnarsson de rol van Olivia vertolkt. Precies zoals ik het in mijn verbeelding had bij het lezen van WiegeliedKjell Bergqvist als Tom Stilton had ik niet voor ogen bij het lezen van het Wiegelied boek. Ik vond hem erg oud in de serie. Dat had ik niet bij het lezen. Tom Stilton speelt de hoofdrol in de andere verhaallijn en wel van het keiharde zwerversbestaan in Stockholm. Het zag er realistisch uit. We zijn een aantal keer in Stockholm geweest en elk jaar kwamen we een aantal dezelfde zwervers tegen. Ook een plek van hun gezien waar ze bij elkaar komen. Goede serie en ik hoop dat ik de eerste drie delen nog een keer ga lezen. Ze staan al wel in de kast. Seizoen twee van Springvloed is op dit moment ook al uit. In mei 2017 waren ze begonnen met de opnames. Zie dit artikel van Cinema Scandinavia.

Het titelnummer van Springvloed heet No rest for me en is van Jonathan Johansson. Meer informatie over hem is te vinden op zijn website en Facebook pagina.



Interview:
Film1

Recensies:
Mijn serie
Filmmad
Anders Lundgren blog
Scriptgirl
Screendependent
In de boekenkast
Stralend Schrijven
Serietotaal
DVD.nl
Vrij Nederland
Filmdomein
NRC

6 opmerkingen:

  1. Klinkt goed, hopelijk ook een keer op tv als serie. Lekker voor de wintermaanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de serie op tv gekeken. Is al weer een tijdje geleden dus misschien herhalen ze het nog een keer.

      Verwijderen
  2. Dat is toevallig, ik lees nu het boek Springvloed. Wist niet dat er ook een serie van was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Seizoen twee is volgens mij net uitgekomen. Ze zijn ook weer bezig met een nieuw deel. Ik wil deel een nog graag een keer lezen, maar weet natuurlijk al wel hoe het afloopt.

      Verwijderen
  3. Ik ben het boek Springvloed nu aan het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wat problemen met de reacties van Blogger. Vandaar dat het even duurde.

      Verwijderen