Google Translate

zaterdag 14 oktober 2023

Mörkt Hjärta - The Dark Heart

Seriedetails:
Titel: Mörkt Hjärta - The Dark Heart
Jaar: 2022
Regisseur: Gustav Möller
Verhaal: Oskar SöderlundJoakim Palmkvist (boek)
Acteurs: Gustav LindhAliette OpheimClara Christiansson Drake
Duur: 5 afleveringen van 45 minuten
IMDB cijfer: 6,7



Samenvatting:
Sanna is de 21-jarige dochter van een rijke landeigenaar in Zuid-Zweden. Haar vader, Bengt, verdient zijn fortuin door zijn uitgestrekte geërfde land te verhuren aan hardwerkende familieboeren, van wie velen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Bengt is streng en onverzettelijk en heeft invloed op de minder bedeelden, terwijl Sanna worstelt met het idee om zijn troonopvolger te worden. Wanneer ze een relatie begint met Marcus, de arme zoon van een nabijgelegen boer, stelt haar vader een ultimatum: Marcus verlaten of haar erfenis verliezen.

De serie:
De Zweedse serie Mörkt Hjärta - The Dark Heart was in maart dit jaar op NPO te zien. De serie is nu nog te zien bij NLziet. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Joakim Palmkvist en dat boek is weer gebaseerd op de verdwijning van Göran Lundblad in Förlösa. In de samenvatting is eigenlijk het volledige verhaal van de serie te lezen. Als je bekend bent met het verhaal van de verdwijning in 2012 dan is het bekend hoe het gaat aflopen. De verdwijning was niet bekend bij mij dus ik had geen idee hoe het ging aflopen. 

Conclusie:
Een duistere sfeer in het dorpje Eketorp in Zuid-Zweden. Het begin is erg goed. Dochter Sanna komt weer terug bij vader Bengt na het afstuderen en gaat werken bij haar vader. Ondertussen is ook Tanja Thorell te zien die operationeel manager van Missing People in Zuid-Zweden is. De verhalen van Sanna en Tanja zijn eerst onderverdeeld in het verleden en heden tot op een gegeven moment de verhaallijnen bij elkaar komen. Supergoed gedaan. Wat ook heel goed is, zijn de rollen van Sanna en Marcus. Je ziet per aflevering Sanna veranderen van een spontane meid naar een gebroken iemand. Van Marcus gaat er een onderhuidse spanning uit. Zeer goede serie en ik hoop ooit het boek van Joakim Palmkvist te kunnen lezen. Natuurlijk na het kijken van de serie op zoek gegaan naar informatie over de verdwijning van Göran Lundblad. Ik heb hieronder een aantal linkjes staan die naar die zaak verwijzen. Als je de serie nog wilt zien dan de linkjes niet volgen. 


Het is nog niet bekend of er een tweede seizoen komt. Volgens dit artikel is het wel mogelijk. Van mij hoeft het niet. Het verhaal is verteld. 

De rol van Sanne wordt gespeeld door Clara Christiansson Drake en ze kwam ons heel bekend voor mar waarvan toch? Het bleek dat ze de rol van Nina Ek speelde in de serie Gåsmamman.

6 opmerkingen:

  1. Wij hebben de serie dan denk ik in maart gezien. Ik vond het een mooi en spannend verhaal. Tanja Thorell (Aliette Opheim) kwam mij bekend voor, van Tjockare än vatten als Jonna Waldemar. Zie dat jij die serie ook hebt gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aliette Opheim speelt in redelijk wat series. De zoekbalk gebruikt en kom op deze lijst terecht https://blogzweden.blogspot.com/search?q=Aliette+Opheim

      Verwijderen
  2. Jammer dat je geen zoekbalk op je blog hebt, dan is zoiets sneller terug te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Linksboven staat de zoekfunctie. Moet je wel de internetversie hebben en niet een mobiele versie.

      Verwijderen
    2. Dat is me nooit opgevallen. Dit heeft ieder blog dus. Ik heb ze speciaal geplaatst, beetje dom ;)

      Verwijderen
    3. Had ik eerder ook totdat die het niet meer deed.

      Verwijderen