Google Translate

zondag 1 januari 2012

Mora Zornmuseum

Mora, de plaats waar Anders Zorn op 18 februari 1860 is geboren. Anders Zorn was vooral schilder. In Mora staat het Zorn museum. Het museum bestaat uit een museum, het huis van Zorn, de tuin van Zorn en de gammelgård. Bij een bezoek aan Mora hier natuurlijk even geweest. Alleen de tuin en het winkeltje bij het museum bezocht. Er was nog weinig tijd over voor het bezichtigen van het museum en het huis. Tevens was het nogal druk. Dit gecombineerd met weinig interesse van de kinderen besloten om toch alleen maar de tuin en het winkeltje te bekijken. Dit was al de moeite waard. Zie een aantal foto's hieronder:

Huis van Zorn




Schuren
Huis van Zorn
Huis van Zorn
Tuin van Zorn
Tuin van Zorn
Inrichting van een huisje in de tuin van Zorn
Zorn museum
Koetsen
Het Zorn museum

In het zeer leuke winkeltje bij het museum lag nog het boek van Carl Linneaus - The Dalarna Journey. De verhalen van de reis van Carl Linneaus door Dalarna komen eigenlijk in heel Dalarna weer terug. Dit boek is echt de moeite waard om te halen. Helaas was het boek op dat moment te prijzig. Ongeveer 350 SEK dacht ik. Wel het ISBN nummer genoteerd zodat het boek makkelijk te bestellen is. ISBN nummer  is 9789188238665. Eénmaal terug in Nederland een zoektocht gestart naar dit boek. Bij Amazone is het te bestellen voor 20 pond, maar er wordt niet naar Nederland gestuurd. De site die het boek gepubliceerd heeft (http://www.linnean.org/index.php?id=410) verwijst voor bestelling vanuit het buitenland naar de website www.swedenbookshop.com. Hier is het boek niet te verkrijgen. Bij NHBS (http://www.nhbs.com/the_dalarna_journey_tefno_159833.html) is het boek waarschijnlijk wel te verkrijgen, maar hier kost het boek 60 pond. We komen er vast nog wel een keer langs om het boek op te halen :-). Een review van het boek is te vinden op: http://www.linnean.org/fileadmin/images/Publications/Dalarna_Journey_Review.pdf.
Boek van Carl Linneaus: The Dalarna Journey

Het Zorn museum
Meer info over Anders Zorn is te vinden op Wikipedia. Het complete werk van Anders Zorn is te vinden op http://www.anderszorn.org. De website van het Zorn museum is te vinden op http://zorn.se/en/home.

Het huis en het museum en de gammalgård hebben we niet bezichtigd. Gelukkig is er Youtube. Het museum heeft de onderstaande filmpjes op Youtube gezet zodat je toch nog een indruk krijgt van het huis, de gammalgård en het museum:

Gammalgård
 

Zorngården

Zorn museum

8 opmerkingen:

  1. De beste wensen voor 2012 voor jullie en heel veel Zweden plezier! Zelf kocht ik vorig jaar 'Reis door Lapland 1732' van Linnaeus met veel tekeningen (eenvoudige) die hij zelf onderweg maakte. 1732!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek 'Reis door Lapland 1732' laatst een keer gehaald. Nog niet gelezen.

      Verwijderen
  2. Hoi Gonny, ook de beste wensen voor 2012. Het boek wat je noemt is bij bol.com te bestellen zag ik. Gaaf. Ga ik zeker halen. Wel geprobeerd om de Dalarna Journey via Bol.com te bestellen, maar helaas. Dat doen ze niet :-(.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hej Hans,ik kom hier nu via de link van Gonny. Ik volg je wel maar krijg niet altijd een update op mijn blog, super lastig. Er wordt aan gewerkt door blogger maar het probleem duurt al 2 maanden.
    Wij hebben alles bezocht, maar ook in meerdere keren. Het is allemaal zeer de moeite waard en de rondleidingen in het huis en Gammalgård zijn interessant. Misschien komt het bij jullie ook nog eens van.
    Op mijn oude blog bij Weblog heb ik een aantal verslagen staan, maar het blog is op dit moment niet in gebruik door de problemen daar.
    Fijn weekend, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej hej Willy, Het update probleem heb ik ook met een aantal Blogger blogs. Mis dan al het leuke nieuws over Zweden. Daarom heb ik ook maar een lijst op mijn eigen blog toegevoegd zodat alle links op 1 plek staan en de blogs regelmatig kan checken. Ben wel benieuwd naar je oude blog op Weblog. Heb je een weblink hiervan?

    Mora komt vast nog wel een keer. Zo groot is Zweden nu ook weer niet :-). Als het goed is, komen we dit jaar weer in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. www.tjorven.weblog.nl
    Alle foto's heb ik inmiddels terug, maar de lay-out is een rommeltje en ik kan er ook niets doen. De verhalen zijn ook niet meer onderverdeeld in categorieën. Er staan 440 logjes.
    Ik lees dat je zelf nog in Mora komt, anders wil ik het ook voor je meenemen, maar dan krijg je er weer extra verzendkosten bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er lag nog 1 exemplaar van het boek en wel het inkijkexemplaar. Deze meegenomen.

      Verwijderen
  6. Ik heb even gekeken en het is op je oude blog inderdaad een rommeltje. Zie weinig berichten en veel dubbel. Jammer dat een site er zo'n puinhoop van maakt. Misschien inderdaad handig om af en toe een backup van de blog te maken zodat de verhalen niet verloren gaan. Dit jaar komen we weer dicht in de buurt van Mora en dan haal ik het boek zeer zeker op. Als deze er nog is.....

    BeantwoordenVerwijderen