Hieronder de tekst op het informatiebordje:
Anders Persson, f 1838, Banvakt här 1880-1912 varefter familjen flyttade till det närbelägna Kobäcken. Han efterträddes 1913 av Olof A. Norström, f 1890, d 1974.
Den 26 juni 1905 inträffade en svår olycka, troligen orsakad av en s.k. solkurva, varvid loket välte. Eldaren Albin klämdes fast och skållades av ånga. Han avled senare. Enligt minnesgoda ortsbor skall olycksplatsen vara belägen mellan Tobistjärn och Grästjärn någon km väster härom.
Denna banvaktstuga revs på 1940-talet.
Helaas ken ik geen Zweeds, dus moet ik het doen met een Google vertaling. Gelukkig heb ik hulp gekregen van Eva en is de vertaling als volgt:
Anders Persson, geboren in 1838, lijnwachter 1880 - 1912, waarna het gezin verhuisde naar het nabijgelegen Kobäcken. Hij werd opgevolgd in 1913 door Olof A. Norström, geboren 1890, overleden in 1974.
Op 26 juni 1905, was er een ernstig ongeval, waarschijnlijk veroorzaakt door een knik, waarbij de locomotief omver geworpen werd.
De stoker Albin Holm zat bekneld en had brandwonden door stoom. Hij overleed later. Volgens locale bevolking met een goed geheugen ligt de plaats des onheils tussen Tobistjärn en Grästjärn, enkele kilometers ten westen hiervan.
Deze 'banvaktstuga' (waarschijnlijk spoorweghuisje) werd afgebroken in de 40-er jaren van de vorige eeuw.
Uit het verhaal wordt het wel duidelijk dat er een spoorlijn liep. Er is vrij weinig informatie over Pingstaberg te vinden. Ik kwam nog wel een bericht tegen op Zwedenweb. Via de link die in dat bericht stond, kwam ik weer op de site van Banvakt.se. Dit is inderdaad spoor 2, dit nummer staat ook op het informatiebord. In 1940 zou het spoorhuis zijn afgebroken. Het lijkt erop dat dit de overblijfselen zijn. Hieronder nog een drietal foto's:
Grappig om zo'n bouwval midden in het bos te zien. Helaas zijn er over dit soort dingen weinig te vinden. Op zulke momenten is het erg handig om Zweeds te kunnen lezen. Wie weet komt het er ooit nog eens van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten