Google Translate

zondag 26 april 2020

Het Spel - Lineke Breukel

Boek details:
Auteur: Lineke Breukel
Titel: Het spel (ebook)
Verschijningsdatum: 2020
Bladzijde: 306
Omslagontwerp: Steve Breukel
Uitgeverij: Uitgeverij Village
ISBN: 9789461852588



Flaptekst:
Ras Mus heeft net een nieuwe bestseller geschreven. Kort daarna wordt er een aanslag op hem gepleegd. Hij overleeft deze en trekt in bij zijn dochter, maar voelt zich verre van veilig. Het lijkt erop dat er in Kopenhagen een ware jacht is geopend op bekende mensen, die telkens van karakter verandert wanneer er een dode is gevallen.

Ras duikt in de ontwikkelingen en probeert te achterhalen wat er gaande is. Als zijn dochter Annelie plotseling verdwijnt verandert zijn onderzoek in een zoektocht naar een bende die zich bezig schijnt te houden met een uit de hand gelopen spelletje schaak.


Het boek:
Het Spel is het tweede deel in de serie over onderzoeksjournalist Ras Mus. Het eerste deel was Boeman en het derde deel is op dit moment in de maak. Over Boeman was ik niet erg positief. Is Het Spel beter geworden?

Het boek is opgedragen aan onze mariniers en aan de vader van Lineke. Hij was een marinier. Verder wordt genoemd dat alle negatieve praktijken die in het verhaal beschreven zijn over de Deense Politi Hjemmeværnet fictie is en niet gebaseerd op waarheid.

Ras Mus woont in zijn Kopenhaagse appartement. Hij heeft een titanium knie gekregen na het avontuur in Zweden met Raven Winter en daardoor kan hij weer lopen zonder stok. Over een maand wordt Ras zesenveertig en vier weken geleden had hij de boekpresentatie van zijn boek Dossier Witte Zwaluwen. Het is de opvolger van zijn debuut De verleden moordenaar. Zijn leven wordt plotseling volledig op de kop gezet door een bomaanslag op hem in zijn appartement. Ras overleeft het en al gauw blijkt dat hij niet het enige slachtoffer is bij wie een bomaanslag is gepleegd. Er zijn bomaanslagen gepleegd op een schrijver-journalist, een presentator, een miljonair, een raadslid en een zanger. Wie zit er achter de aanslagen en waarom? Samen met zijn twintigjarige dochter Annelie gaat Ras op onderzoek uit en komt op zijn zoektocht heel veel vreemde voorvallen tegen.

Conclusie:
Ik heb heel lang gedaan over het boek. Zo'n acht tot negen weken en dat is geen goed teken. De reden dat ik toch het boek uitgelezen heb, is dat ik het boek digitaal toegestuurd kreeg om te recenseren. Het verhaal wordt te gedetailleerd verteld waardoor het niet spannend wordt. Ondanks dat er doden vallen had ik steeds het gevoel dat het verhaal je als lezer niet serieus neemt. In het eerste deel had ik dat nog wel, maar in dit deel dus niet.

Waar ik mij in het eerste deel aan stoorde is nog steeds aanwezig in het tweede deel. Zo loopt bij Ras het zweet weer vanuit zijn nek over zijn rug en vindt het zweet de spleet tussen zijn billen. Ook zijn de schuingedrukte gedrukte gedachten weer aanwezig. Twee voorbeelden hieronder:

De bijna zestig bij zestig centimeter dikke meerpaal is net zo oud als de historische omgeving waarin hij ooit is neergezet. De manshoge paal steekt, ongeveer twee meter van de waterkant af, dwars door het houten kade dek omhoog, schuin landinwaarts hellend.

Als de stijve penis van een onder de oppervlakte begraven reus.


De blik in de ogen van de kerel bevestigt dat beeld en Ras voelt een ijskoude rilling vanuit zijn nek naar zijn stuitje trekken. 

Zo mijn verdomde onderbroek in.

De boeken over Ras Mus zijn niet aan mij besteed. Het tweede deel vond ik zelfs minder dan het eerste deel. Ik was benieuwd of ik de enige ben die de boeken met Ras Mus niet al te best vind en dat is op basis van de recensies die ik gelezen heb inderdaad zo. In de recensies is het een bloedstollend en gruwelijk verhaal, een rollercoaster die zo verfilmd kan worden. Voor mij niet herkenbaar. Net als bij het eerste deel hoop ik dat Lineke Breukel nog een derde emigratieboek gaat schrijven. De link naar de mariniers, wat de vader van Lineke was, is wel duidelijk

Wetenswaardigheden:
  • Roy Grams, eigenaar van de broodjeszaak Grams lækkerier: het ziet ernaar uit dat ik met heel wat eten blijf zitten door die gekte met al die aanslagen. Geen mens durft zich op straat te begeven, verdorie! Dit lijkt het einde der tijden wel! Toen ik aan het lezen was bleek het nog erger te worden met de coronacrisis. 
  • Ras gaat naar EsbjergStation Esbjerg is ontworpen door professor H. Wenck.
  • Kopenhagen. Whiskey Belt, het Mekka van de rijken.
  • DJi Phantom 4 Advanced drone.
  • De Zweedse Moa Lignell met het nummer When I held ya.
Recensies:
- Leeskost
- Hebban
Vrouwenthrillers


Geen opmerkingen:

Een reactie posten