Google Translate

zondag 9 februari 2014

Saamenmaa - Land of the Saame - Pekka Antikainen

Boek details:
Auteur: Pekka Antikainen
Titel: Saamenmaa - Land of the Saame
Engelse vertaling: Malcolm Hicks
Verschijningsdatum: 2004
Bladzijde: 144 blz
ISBN: 9789519703824


Pekka Antikainen is geboren in Kuopio in 1960. In 1976 begon hij een carrière als fotograaf. In 1999 heeft hij www.leuku.fi opgericht. Meer informatie over Pekka is hier te vinden. Dit boek is een fotoboek over het land van de Samen. Pekka leefde in een kota bij Menesjärvi in Inari toen hij de foto's voor dit boek maakte. Over Menesjärvi kwam ik op Youtube dit filmpje tegen.


In 1982, als student fotografie, maakte Pekka zijn eerste fotografische expeditie naar Lapland. In Enontekiö en vooral in het dorpje Raittijärvi ontstond het idee om dit boek te maken. Dat was 20 jaar geleden. In 2004 is het boek dus uitgekomen. Pekka heeft het boek helemaal zelf gemaakt en ingedeeld. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat het boek in zijn geheel te bekijken is als PDF bestand. Het boek is hier te bekijken en te downloaden. Zeker doen. Het zijn geweldige foto's.

Pekka Antikainen
Het boek begint met de onderstaande tekst van Pekka Antikainen:

The land of the Saame -
where the rivers flow
to the Artic Ocean.

Where the waters are clear,
and where the fish are
more colourful
than anywhere else.

Er valt verder weinig te vertellen over het boek. Het beste is om het zelf te lezen en te bekijken. Ik haal wat onderdelen uit het boek die ik zelf interessant vind.

In het boek komt de naam Giuseppe Acerbi twee keer voor. In 1798 reisde hij naar Lapland en publiceerde zijn ervaringen in Reizen door Zweden, Finland en Lapland tot de Noordkaap in de jaren 1798 en 1799 (1802). Volgens deze website had hij een zeer lage dunk van de muziek van de Sami. Hij beschouwde hen als muzikaal ongeschoold en hun muziek als gehuil.

In het boek wordt gesproken over de Battle of Alta. Meer informatie hierover is te vinden op Wikipedia.

Lapland is niet altijd schoon wat natuur betreft. Dit is te zien op de onderstaande foto. Bij de foto hoort deze tekst: The Petsamo area nickel works surrounded by hundreds of square kilometres of industrial wasteland. Meer info over Petsamo is weer te vinden op Wikipedia.

Petsamo area
Ole Henrik Magga, de eerste president van Sàmedigg, beslaat twee pagina's in het boek.

Ole Henrik Magga
Een groot aantal pagina's zijn aan Inga Näkkäläjärvi en haar zeven zonen en enkele dochter gewijd. Een zoektocht op internet bracht me bij deze webpagina, verder kon ik weinig over haar te vinden. Ik kwam nog wel bij het zoeken naar informatie over Inga een interessante film tegen, namelijk Näkkälä van Peter Ramseier. Via Amazon is deze documentaire uit 2005 nog te bestellen. Als iemand deze documentaire heeft liggen, hoor ik het graag.

De pagina's van Inga gaan voornamelijk over de rendieren en de Galdoaivi families (Galdoaivi Reindeer Herders' Association) uit Skalluvaara. Bij het zoeken naar Skalluvaara kwam ik het blog Adventureland Lapland van Ansku tegen en wel de blogpost Skalluvaara, erotusaita (Skalluvaara, het afscheidingshek). Ik heb hieronder naar twee foto's van haar blogpost gelinkt.

Foto van Ansku's blog

Foto van Ansku's blog
Marja Vuorelainen wordt nog even genoemd in het nawoord. Meer informatie over Marja is hier te vinden.

Lapin Kuvat: Boek van Marja Vuorelainen

Foto van Marja Vuorelainen

Foto van Marja Vuorelainen
Mooi fotoboek met gelukkig begeleidende tekst in het Engels. Ik kwam er pas achter dat het boek te downloaden is nadat ik het aangeschaft had.

2 opmerkingen: