Google Translate

zaterdag 7 maart 2015

Ales Stenar

Ales Stenar is een megaliet in de buurt van Kåseberga in de Zuid-Zweedse provincie Skåne län. Ales Stenar is waarschijnlijk 1400 jaar oud en stamt uit ongeveer 600 na Christus, dat is het einde van de Noordse IJzertijd. Ales Stenar heeft de vorm van een schip en is 67 meter lang, 19 meter breed en bestaat uit 59 zandstenen blokken met elk een gewicht van ongeveer 1,8 ton. Ales Stenar ligt op 37 meter boven de zeespiegel op de heuvel Kåsehuvud. (Bron: Wikipedia).

Toen we er waren was het best wel druk. Ales Stenar ligt op een heuvel en de weg er naar toe is al een belevenis op zich. Mooie uitzichten met schapen in de wei.


Informatiebord.
Informatiebord.
Op de foto hieronder kun je zien dat het erg druk was. Op bijna elke steen zat wel een kind :-).












Bij een bezoek aan Ystad moet je zeker een bezoek brengen aan Ales Stenar. Meer informatie over Ales Stenar is te vinden op de website van Ystad. Op de weg terug weer de mooie uitzichten.




Er is ook een winkeltje onderaan de heuvel en hier kun je wat kopen. We hebben erg getwijfeld over de onderstaande schoolplaat. Uiteindelijk maar niet gedaan.


Een maand terug kwam ik precies dezelfde schoolplaat weer tegen op de website van Rosa Rugosa

9 opmerkingen:

  1. Wij zijn er ook ooit geweest, in combinatie met een bezoek aan Ystad. Erg indrukwekkend. In een van de verfilmde Wallander-verhalen komt Ales Stenar ook voor, als decor bij een actiescene. Toen wij er waren was het overigens een stuk rustiger. Er lag toen wel een hele stapel pamfletten van iemand die het helemaal niet eens was met de huidige interpretatie van de functie van Ales Stenar, maar die een eigen theorie had bedacht en opgeschreven, en die daar had neergelegd voor het publiek. Zelf houd ik het toch liever bij de traditionele interpretatie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die verfilming van Wallander ga ik zeker nog eens bekijken.

      Verwijderen
  2. Wat ligt dat mooi aan de kust. Lijkt me een bijzondere plek. Vooral als ik de foto van de zonnekalender bekijk, om het zo maar even te noemen.

    De oude schoolplaat komt ons bekend voor. Wij hebben bij een Samische souvenirwinkel in het Noorse Drevsjø ooit eens een fotolijstje gekocht waarin dezelfde afbeelding zat. Wij wisten alleen niet dat het een afbeelding was van een schoolplaat. Dat weten we nu dus wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die plaat was me net iets te duur toen. De naam Drevsjø komt me trouwens bekend voor. Ik heb het laatst volgens mij gezien bij het zoeken naar plekken in Noorwegen.

      Verwijderen
    2. Het fotolijstje met afbeelding was gelukkig niet zo duur. Het was iets van 13x18 cm. dus niet zo groot. Drevsjø ligt niet zo heel erg ver van Idre verwijderd en daar in de buurt vind je ook de afslag naar Elgå (Julie's liefde). Het ligt bij het Femundmeer.

      Verwijderen
    3. Daar willen we graag weer naar toe als we in de buurt zijn en natuurlijk ook naar Røros en dan niet op zondag als alles dicht zit :-).

      Verwijderen
  3. Dit staat op mijn lijstje. Leuk om het hier al even te zien. In mei zal het hopelijk wel minder druk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet eruit als een mooie plek. Wat ik op de foto's zie, doet het me een beetje aan de Ierse kust denken - wat ik daar van heb gezien op foto's, tenminste. Hoe dan ook, iets om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen