Google Translate

woensdag 4 maart 2015

S:ta Clara kyrka Stockholm

Deze keer weer een kerk en wel één uit Stockholm. Stap je in Stockholm uit de trein bij het centraal station en loop je naar het centrum, dan kun je niet om de Klara kerk heen. De Klara kerk ligt aan de Klara Västra Kyrkogata in Norrmalm. De begraafplaats die er sinds de 17e eeuw ligt, is vrijwel ingesloten door moderne gebouwen. Het gebouw vindt zijn oorsprong in een priorij en kerk van de clarissenorde, die actief was in Stockholm van 1289 tot de reformatie in 1527. Die gebouwen werden afgebroken in opdracht van Gustaaf I van Zweden, de stenen werden gebruikt voor een andere toren en de stadswallen. Alleen twee deuren van de altaarkast zijn nog over van de oorspronkelijke gebouwen. Johan III van Zweden startte de bouw van de huidige kerk in 1572. Als bouwmeester werd de Nederlander Henrik van Huwen naar Zweden gehaald. In 1751 heerste in het gebouw een enorme brand. Het jaar erna werd de kerk herbouwd en kreeg zijn huidige vorm. Met 116 meter hoogte is de kerktoren na de kathedraal van Uppsala de tweede hoogste van Scandinavië. (Bron: Wikipedia).

De toegang is gratis. De ruimte om de kerk is zeer beperkt. Je kunt de kerk dan ook slecht op de foto krijgen. Vergeleken met de kerken uit het noorden van Zweden is dit een indrukwekkende kerk.

Meer informatie over de Clara kyrka is te vinden op:
- Officiële website Clara kyrka
- Zweedse Wikipedia













4 opmerkingen:

  1. Het interieur van de kerk ziet er mooi uit. Jammer dat gebouwen vroeger vaak door brand verwoest werden. Dan vraag je jezelf af hoe het er daarvoor uitgezien heeft. Ik wel tenminste.

    Je hebt besloten door te gaan met bloggen? :-) Als dat zo is: hartstikke goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is inderdaad wel jammer. Dat lees je wel vaker. Het is iets wat toch elke keer weer gebeurd. We waren wel onder de indruk van die grote kerken in Stockholm :-).
      Ik ga inderdaad wel door met bloggen. Ik ben er aan verslaafd :-). Tevens kreeg ik twee dagen terug aangeboden om het nieuwste boek van Håkan Nesser te lezen. Ik kan het dan ook niet laten. Wel heb ik alle reclames en andere pruttel verwijderd. Dat promoten is helemaal niets voor mij. Laat mij maar gewoon een blogpostje maken en dan ben ik weer even in het noorden. De laatste tijd nam het wel heel veel tijd in beslag en dat gaat ten koste van andere dingen zoals Zweeds leren. Ik moet zeggen dat het wel moeilijk is om het wat los te laten. Ik ben nu de geweldige film Stockholm Östra aan het kijken en moet me dan bedwingen om geen blogpost te maken :-). Ik had namelijk wel besloten om geen blogpost over films meer te maken. In ieder geval nog bedankt voor je reacties !!!

      Verwijderen
  2. Deze kerk ken ik niet en heb er ook zelfs geen glimp van opgevangen. Dat komt waarschijnlijk ook omdat we nooit vanaf het station komen. Zelf vind ik het ook weer leuker om de kleine kerkjes te bezoeken. De kathedraal van Uppsala die je noemt hebben wij wel bezocht.
    Fijn dat je door blijft bloggen en succes met je studie Zweeds!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt. Die van Uppsala lijkt me ook erg interessant. De kleine kerkjes zijn natuurlijk ook interessant.

      Verwijderen