Google Translate

maandag 23 maart 2015

Långe Jan

Na de Karl X Gustavs muur kom je terecht bij het zuidelijkste puntje van Öland en wel de vuurtoren Långe Jan. De vuurtoren is gebouwd in 1785 en is 41,6 meter hoog. De officiële naam van de vuurtoren is "Ölands södra udde". De bijnaam Långe Jan is afgeleid van de middeleeuwse kapel Capella Beati Johannis of St. Johannes (Jan). De kapel werd gesloopt na de Reformatie en de stenen werden gebruikt voor de bouw van de vuurtoren. Een stenen kruis ten westen van de weg tussen de Långe Jan en Ottenby kungsgård geeft de locatie van de toenmalige kapel weer. De vuurtoren is nog steeds in gebruik. Zomers is de toren te bezichtigen voor 30 SEK voor volwassenen en 20 SEK voor kinderen.

Meer informatie over Långe Jan is te vinden op de volgende websites:
- Nederlandse Wikipedia
- Zweedse Wikipedia
- Naturum Ottenby
- Webcamera
- Olanningen

Het laatste gedeelte van de weg een genot om te rijden. Lage boompjes waar koeien onder liggen.


De plek waar de St. Johannes kapel heeft gestaan kun je zien. Er staat een informatiebord en een kleine uitvoering van de kapel.



Iets verderop staat het eerder genoemde kruis die de plek waar de kapel heeft gestaan, aangeeft.




Je ziet de vuurtoren al van een afstand.



Naturum Ottenby.



Nog een bijgebouw met interessante spullen.






De vuurtoren.











Druk was het wel :-).


Weer naar beneden.



Fågelstation.



7 opmerkingen:

  1. Mooi dat je erin kon en naar boven. Prachtige vergezichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op de vuurtoren zijn wij niet geweest, wel jammer zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn jullie wel bij de vuurtoren in het noorden van Öland geweest? Die kant hebben we niet kunnen redden.

      Verwijderen
  3. Långe Jan ligt echt prachtig! Ik heb genoten van de rit er naar toe, langs de westkant van het eiland. De typische Ölandse boerderijtjes waar we langs kwamen vond ik al leuk om te zien. Op het moment dat ik en mijn ouders daar waren, was het er druk met vogelliefhebbers en ik heb zelf ook een aantal vogels rond zien vliegen of op het water zien dobberen. Met mijn hoogtevrees ben ik niet op de vuurtoren geweest, mijn ouders wel. Maar ik moet zeggen: op de grond was het ook genieten.
    Trouwens, er was ook een beeld van ganserik Marten met de klompjes van Nils Holgersson nabij het informatiecentrum. Leuk detail om te zien.
    Ik zou graag nog eens naar Öland gaan. Net als jij heb ik de noordkant van het eiland ook nog niet gezien en daar ben ik wel erg benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg via Twitter van Liesbeth ook al een reactie over de Nils Holgersson en de klompjes. Die hebben we dan gemist. We zijn heel even het informatiecentrum in geweest, Het was nogal druk. Tijdens het maken van deze blogpost kwam ik erachter dat er in het noorden ook een vuurtoren stond. Ik had graag nog naar het noorden willen gaan, maar daarvoor hadden we geen tijd meer. Ik was benieuwd hoe het er daar uitzag na het lezen van een boek van Johan Theorin. Dus wie weet komen we nog een keer op Öland.

      Verwijderen
  4. Hallo Hans, wat leuk dat je mijn blog bent gaan volgen. Wij waren hier ook in 2013, ik vond het een prachtig eiland, Öland. Ik kan je Fjällbacka aanbevelen, vond het heel bijzonder en mooi, vooral de archipel en het natuurreservaat. Hopelijk heb je wel beter weer dan wij hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Moon, ik herinner me de naam Sierkip nog dus volg je al een tijdje :-). Fjällbacka gaan we zeker bezoeken dit jaar....hoop ik.

      Verwijderen