Google Translate

donderdag 15 oktober 2020

Ada Blackjack Rising

Op Facebook kwam ik een post tegen die het artikel True story of survival in the Arctic aanhaalde. Het artikel gaat over een nieuwe korte film die het verhaal vertelt van Ada Delutuk Blackjack, een Inupiaq-vrouw die twee jaar lang 300 mijl ten noorden van de poolcirkel is gestrand, waarvan zes maanden 'helemaal alleen'. Ada Blackjack had op 25-jarige leeftijd al een moeilijk leven gehad, toen ze in 1921 besloot wat geld te verdienen door voor een groep ontdekkingsreizigers te werken.Twee van de mannen gingen weg om hulp te zoeken en werden nooit meer gezien. De andere twee stierven, waardoor ze in de extreme kou voor zichzelf moest zorgen.

Het Alaska-productiebedrijf Peak 3 koos Indigenous Peoples Day uit om de zes minuten durende film Ada Blackjack Rising uit te brengen, om haar overlevingsverhaal te vertellen en de belangrijkste bijdragen van indianen aan Alaska en de rest van de Verenigde Staten te eren.

De naam Ada Blackjack kwam mij enigzins bekend voor. Een zoektocht op mijn blog resulteerde in de post Met de zon als kompas van Caroline van Hemert. Na het zien van de film bleek deze gebaseerd te zijn op het gelijknamige boek van Jennifer Niven. Men is bezig om een volledige film gebaseerd op het boek te maken. Hopen dat het lukt. Het is volgens mij een boeiend verhaal. Ik heb in ieder geval alvast de ebook versie van het boek besteld. De korte film deed mij trouwens denken aan de film Wind River. De zes minuten durende film is hieronder te belijken. 


Meer informatie over het leven van Ada Blackjack is natuurlijk te lezen in het boek van Jennifer Niven, maar de tien minuten durende film hieronder geeft ook een redelijk beeld over Ada Blackjack.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten