Google Translate

woensdag 23 juli 2014

To Verdener

Film details:
Titel: To Verdener
Jaar: 2008
Regisseur: Niels Arden Oplev
Verhaal: Steen Bille en Niels Arden Oplev
Acteurs: Rosalinde Mynster, Pilou Asbæk en Jens Jørn Spottag
Duur: 116 minuten
IMDB cijfer: 7,1



Samenvatting:
Sara is de diepgelovige dochter uit een familie Jehova´s getuigen. Wanneer ze plotseling verliefd wordt op de ongelovige Teis gooit dit haar wereld overhoop. Ze moet een keuze maken tussen de liefde en haar geloof en familie, twee werelden die ver uit elkaar liggen.

Weer een tip uit de Facebook groep "We want Nordic TV channels in Belgium and The Netherlands!". Het verhaal is gebaseerd op het verhaal van de Deense Tabita Brøner en gaat over de Jehova's getuigen. Sara speelt de rol van Tabita en we zien Sara als zeventienjarige in een Jehova's getuige gezin. De film geeft volgens mij een goed beeld over wat het inhoudt om Jehova's getuige te zijn. Iedereen heeft wel eens van Jehova's getuigen gehoord en ze komen ook vaak langs de deur. Ik wist dat ze geen verjaardagen vierden, maar veel informatie wist ik niet zoals het weigeren van bloedtransfusies, stoppen met opleidingen en fulltime evangelist worden, niet aangesloten bij een overkoepelende kerkinstantie, het niet vieren van Pasen en Kerstmis en het belangrijkste, het uitsluiten van leden als men de Bijbelse geboden en verboden heeft overtreden. Volgens Wikipedia: Indien een lid wordt uitgesloten, is het andere leden van de beweging niet toegestaan met de uitgeslotene te spreken of zelfs maar een groet tot hem te richten, op straffe zelf uitgesloten te worden. Dit geldt ook voor familieleden; alleen voor nog bij elkaar wonende gezinsleden en zeer dringende aangelegenheden waarbij contact onvermijdelijk is, wordt een uitzondering gemaakt. 

De gevolgen van een uitsluiting speelt een belangrijke rol in de film. Omdat de Jehova's getuigen weinig sociale contacten hebben buiten hun eigen wereld betekent uitsluiting letterlijk het einde van hun sociale wereld. Hoe het allemaal verloopt, is te zien in de film.

Een indrukwekkende film die een interessant en realistisch beeld geeft over de wereld van de Jehova's getuigen en de gevolgen van uitsluiting. Ik ben in ieder geval met andere ogen gaan kijken naar Jehova's getuigen. Jammer dat ik de film niet gezien heb toen ik nog een collega had die Jehova's getuige is.

De film is dus gebaseerd op het verhaal van Tabita Brøner. Tabita komt heel even aan het einde van de film in beeld als Sara in de trein stapt en er een medepassagier in de trein zit. Die medepassagier is Tabita.

Tabita Brøner in de film To Verdener
Over Tabita is veel informatie op de Deense websites te vinden. Hieronder een aantal websites met interviews met haar:
Recensies:

Volgens deze website (klikken op de Kristian Molbo link) was Kristian Molbo adviseur voor het script van To Verdener.

De muziek in de film ontbreekt niet. Ik haal er twee nummers uit. Het nummer Into You van de Deense synthesizer band Turboweekend. Hun website is hier te vinden en ze hebben een Facebook pagina.


Het mooie eindnummer van de film, Someday, is van de Deense zangeres Camille Jones. Hier is de website van Camille te vinden en ze heeft een eigen Facebook pagina. Het nummer Someday is hieronder te horen:



De volledige film met Engelstalige ondertiteling is hieronder te zien.

4 opmerkingen:

  1. Bij het lezen van jouw blogpost loop ik tegen een enorm stuk herkenning aan. Wij zijn zelf geen Jehova's getuige maar zijn wel nauw betrokken geweest bij een geval van uitsluiting. Iemand die trouwde met een niet Jehova's getuige. Een in en in triest geval van geen familie meer mogen zien, geen ouders en andere familie bij de bruiloft, ouders die nooit de kleinkinderen zien enz. Het is iets waar ex Jehova's getuigen hun leven lang mee blijven worstelen en volgens mij ook met een enorm schuldgevoel achterblijven. Zo erg dat ze soms toch nog weer teruggrijpen naar bepaalde regels die met hun geloof te maken hebben, wat erg moeilijk is voor de partner van diegene. De ouders wilden diegene alleen maar weer zien als diegene zich weer aansloot bij de Jehova's getuigen. Dat is dus ook weer gebeurd. Hoeveel hou je van je kind als je dat soort regels stelt? Dat je je eigen kind uitsluit van alles en iedereen als hij of zij besluit geen Jehova's getuige meer te willen zijn? Ik kan me er erg boos over maken. Het is onvoorstelbaar. In mijn ogen ben je dan gehersenspoeld. Maar dat is mijn mening.
    Het lijkt me in ieder geval een interessante film, vooral omdat het (helaas) herkenbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn net weer van vakantie en kan eindelijk reageren. Gehersenspoeld wordt ook in de film genoemd. De film zelf geeft geen mening. We hebben ook iemand gekend die uitgetreden is maar wel zijn ouders blijft zien en spreken.

      Verwijderen
  2. Welkom thuis dan! We hopen dat jullie het in Zuid-Zweden erg naar jullie zin hebben gehad. Nog iets gemerkt van de bosbranden?

    Ik geloof dat mijn reactie hierboven op de film wel een beetje erg lang en heftig is geworden, maar dat komt doordat ik het onbegrijpelijk vind hoe mensen met elkaar om kunnen gaan. Toen de reactie eenmaal geplaatst was dacht ik: Wat! Zo lang!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen probleem met je lange reactie hoor :-). Graag zelfs. We zaten in de buurt van Sala, maar niets gemerkt van de bosbranden.

      Verwijderen