Google Translate

zaterdag 5 juli 2014

Rättvik kyrka

De kerk in Rättvik is niet de mooiste die we gezien hebben, maar de omgeving wel. De kerk grenst aan het Siljanmeer en levert mooie plaatjes op. De oudste delen van de kerk stammen uit de jaren 1400. De huidige vorm is ontstaan ​​door verschillende uitbreidingen in de jaren 1700 (1703, 1781, 1793). Meer info over de kerk is te vinden op de Zweedse Wikipedia pagina en op de website van Rättvik zelf.

St. Olofs Gravkapell

Var hälsad kors mitt enda hopp


De kerk

De kerk

Vasamonumentet
Ten zuiden van de kerk werd de Wasastenen in 1893 gebouwd ter nagedachtenis van Gustaf Vasa's eerste toespraak tot het volk in 1520. De twaalf kleinere stenen, die in een cirkel staan, is opgericht ter nagedachtenis van een aantal mensen die Gustaf Vasa tijdens zijn reis naar Dalarna hebben geholpen. De namen van die mensen zijn vermeld op het informatiebord.

Vasamonumentet

Vasamonumentet informatiebord

Barbro Stigsdotter
Het verhaal van Gustaf Vasa en de mensen die hem hielpen is na te lezen op deze Zweedse Wikipedia pagina.

Wasastenen
Vanaf het monument heb je een mooi uitzicht op Rättvik. Op de onderstaande foto kun je de Vidablick Utsiktstorn nog net zien.

Uitzicht op Rättvik

Het Siljanmeer




Munkstenen

Munkstenen

De kerkstallen

De kerkstallen



We zijn een paar keer bij de kerk geweest en elke keer was er wat te doen. Het is eigenlijk de meest bezochte kerk die we tot nu toe gezien hebben. Die dag was er een trouwerij en twee bruidsparen kwamen aan in een enorme hummer.







Ondanks de drukte in en rondom de kerk konden we snel even een foto van binnen maken.


Volgens de One Day Walks website vervulde de kerk lange tijd een centrale rol in het leven van de Zweden. Zo kwamen omwonenden van heinde en verre per boot over het Siljan naar Rättvik om hier de zondagsdienst bij te wonen. In het zomerseizoen wordt de kerkgang per boot nog iedere zondag 'nagespeeld' en meren de boten aan bij de steigers achter de kerk. De in klederdracht gestoken passagiers wandelen dan tussen de houten stallen en -hutten naar de kerk. De kerkboten hebben we niet gezien. Wel de klederdracht. 





Vlak in de buurt van de kerk ligt Stiftsgården, onder andere een restaurant en hotel.

Stiftsgården
De kerk van Rättvik is zeker de moeite waard om te bezoeken. Mooie omgeving, een indrukwekkend monument en een schitterend uitzicht op het Siljan meer.

9 opmerkingen:

  1. Mooi verslag. Op één van de bankjes aan het water hebben wij onze boterhammen opgegeten. Ze smaakten extra lekker met zo'n prachtig uitzicht op het Siljan.
    Toen wij er waren was er niets te doen, doodse stilte, binnen en buiten.
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan dus ook. Het blijft een mooie plek en een mooie plaats. Jullie ook een fijn weekend.

      Verwijderen
  2. Wat een mooi verslag - en mooie foto's!

    Toen jij op mijn log reageerde, besefte ik dat ik nooit mails van jouw site ontvang. Terwijl ik wel ingeschreven sta. Ik heb me dus weer ingeschreven, maar dat kan niet, want ik sta al in geschreven. Daarna heb ik de spammap van mijn email gecontroleerd, maar daar staan ook geen mails in. Dus geen idee waarom ik nooit iets ontvang?

    Groetjes, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even gekeken naar die Feedburner optie en die werkt inderdaad niet. Ik heb gelijk de optie maar verwijderd. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om te volgen. Bedankt voor het melden.

      Verwijderen
  3. Prachtige foto's! En een erg mooie omgeving lijkt mij. Het is leuk om iets te lezen over het Siljanmeer en van alles daaromheen. Die klederdrachten vinden wij ook altijd bijzonder. In Noorwegen zie je bij speciale gelegenheden ook nog regelmatig mensen in klederdracht verschijnen. Altijd mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dalarna blijft een mooi stukje Zweden. Die foto van het meisje is terecht gekomen in het Norge Reiser boek :-).

      Verwijderen