Google Translate

zaterdag 26 januari 2019

Du Forsvinder

Filmdetails:
Titel: Du Forsvinder
Regisseur: Peter Schønau Fog
Jaar: 2017
Verhaal: Peter Schønau Fog (screenplay), Christian Jungersen (boek)
Acteurs: Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas, Michael Nyqvist
Duur: 117 minuten
IMDB cijfer: 5,9



Samenvatting:
Een gerespecteerde directeur, Frederik genaamd, wordt gearresteerd en beschuldigd van een miljoenenfraude. Het blijkt dat Frederik de afgelopen drie jaar met een hersentumor rondloopt die zijn persoonlijkheid heeft aangetast. Zijn vrouw Mia, bijgestaan door advocaat Bernard, moet al haar moed verzamelen om hem vrijgesproken te krijgen en haar familie te redden.

De film:
De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Christian Jungersen. Eind 2017 heb ik het boek gelezen. De blogpost van het boek is hier terug te lezen. Ik heb bewust een tijdje gewacht met het kijken van de film zodat ik de film redelijk blanco kan bekijken. Dit is helaas niet gelukt. Veel scenes uit de film kwamen rechtstreeks uit het boek en kwamen bekend voor. En dat is nu precies de reden dat de film wat tegenvalt. De scenes uit het boek worden zonder achtergrond getoond waardoor het geheel onsamenhangend wordt. Neem als voorbeeld de ontdekking van Mia over Bernard Berman, de advocaat van Frederik. In het boek is de ontdekking aan het einde te lezen. In de film komt dit al heel snel naar voren. Verder geeft het boek veel meer informatie over de werking van de hersenen en de impact bij een hersenziekte dan de film geeft. Dit is logisch want de film moet het verhaal in 117 minuten vertellen en het boek heeft 412 bladzijdes. De uitleg van de hersenen en de bijbehorende onderzoeken van Mia worden in de film dan ook verteld tijdens de verhaallijn van Bernard en zijn vrouw.

Conclusie:
Ik vind het altijd een nadeel als ik bij een verfilming van een boek het boek al heb gelezen. Soms pakt het goed uit maar vaak niet. In dit geval pakt het niet goed uit. Ik had het gevoel dat ik naar aan elkaar geplakte scenes uit het boek zat te kijken. Helaas kan ik de film niet beoordelen alsof ik het boek niet gelezen heb, maar de recensies geven wel aan dat de film niet echt gelukt is. 

In de film is het onderstaande nummer Kvinde min te horen. Hieronder in de uitvoering van Lars H.U.G..


Recensies:
- Volkskrant
- Filmkrant
- Trouw
- Cinemagazine
- XGN
- Moviemeter
- NRC
- Stralend Schrijven
- Cult Corner
- Humans of film Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten