Google Translate

zaterdag 1 april 2023

Cell 8

Seriedetails:
Titel: Cell 8
Regisseur: Johan Brisinger
Jaar: 2022
Acteurs: Mimosa WillamoRichard LinternVictor McGuire
Duur: 6 afleveringen van 44 minuten
IMDB cijfer: 6,7



Samenvatting:
Politieagent Ewert Grens en Mariana Hermansson onderzoeken de ergst mogelijke gevolgen van de doodstraf, met repercussies die reiken van death row in Ohio tot het hoofdbureau van de politie in Stockholm.

De serie:
Cell 8 is de opvolger van de serie Box 21. Box 21 was gebaseerd op het boek Kluis 21 van Roslund en Hellström. Cell 8 is gebaseerd op het volgende boek De Uitlevering. De makers van de serie volgen de boeken van Ewert Grens goed. De serie is te zien op Viaplay  In de post over Box 21 schreef ik dat Mariana Hermansson een interessant personage is waar veel potentie in zit en in Cell 8 heeft Mariana de hoofdrol en wat voor één. Ze heeft een relatie met de Canadees John Schwarz, een zanger op de veerboot. Na een geweldsincident op de veerboot wordt John gezocht door Ewert Grens en zijn teamleden Sven Sundkvist en Mariana Hermansson. Mariana met een andere insteek dan Ewert en Sven. John wordt gepakt en dan blijkt het dat John Schwarz niet John Schwarz is maar John Frey, een zes jaar geleden ter dood veroordeelde verkrachter en moordenaar van zijn geliefde. Zijn geliefde was de dochter van de gouverneur van Ohia, Edward Finnigan, een voorstander voor de doodstraf. Wat volgt is een boeiend verhaal over de uitlevering en de doodstraf.

Conclusie:
Een duister en deprimerend verhaal en gelijk een aanklacht tegen de doodstraf. Het eerste deel is even wennen met de tijdswisselingen maar na het eerste deel zit je er gelijk in. De personages Ewert, Sven en Mariana worden helaas niet verder uitgediept en het thema doodstraf heeft de hoofdrol. Helaas weer het boek niet gelezen en misschien ga ik net als bij Box 21 het boek nu wel lezen. Wat ik van de recensies van het boek gelezen heb klopt het verhaal van de serie redelijk met het verhaal van het boek. Het lijkt er wel op dat Mariana Hermansson niet aanwezig is in het boek. Als dat inderdaad zo is dan hebben de makers hier een mooie draai aan gegeven. 

Deze opzet van het verfilmen van een boekenreeks bevalt mij wel. Elke keer een nieuwe serie. Hopelijk gaan ze door met de verfilmingen van de boeken met Ewert Grens.

Recensies:

4 opmerkingen:

  1. Beide series hebben we gezien op VP. We hadden eerst niet door dat we Mimosa Willamo al kenden van Karppi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het mij ook niet herinneren dat ze in Karppi speelde maar ze kon wel goed Fins in Cell 8. Even nagekeken en ze komt uit een tweetalig gezin.

      Verwijderen
    2. Ze was in de serie de stiefdochter van Karppi, Henna Honkasuo, dat was nog wel een belangrijke rol.

      Verwijderen
    3. Ik zag dat ze Henna speelde maar kon de naam niet meer plaatsen maar nu weet ik het weer. Had ik haar niet van herkend.

      Verwijderen