Google Translate

donderdag 9 februari 2017

Rare jongens, die Zweden - Lineke Breukel

Boek details:
Auteur: Lineke Breukel
Titel: Rare jongens, die Zweden
Verschijningsdatum: 2015
Bladzijde: 117
Uitgeverij: VanDorp Uitgevers
ISBN: 9789461851284


Flaptekst:
Lineke Breukel woont met haar gezinsgenoten vanaf 2012 op het Zweedse platteland, omringd door tientallen kilometers bos. Dat bewust gekozen isolement leerde het gezin iets belangrijks en dat is dat ze meer ‘mensenmensen’ zijn dan ze zich van te voren konden indenken. Het werd belangrijk om in te burgeren en dat doet het gezin vooral samen met de Zweden. Dit boek gaat daarom over de vele – soms knullige – pogingen om deelgenoot te worden van die kleine samenleving, een unieke groep Smålandse bosbewoners met soms rare gebruiken en gewoonten. ‘Rare jongens, die Zweden’ is het vervolg op ‘Zweedse buren’, het eerste boek dat Lineke Breukel schreef over haar emigratie naar Zweden.

De auteur:
In 2013 verscheen het eerste emigratieboek van Lineke Breukel genaamd Zweedse Buren. In de blogpost over dat boek is meer informatie te vinden over Lineke. Eind 2015 is dus het tweede deel van hun emigratieavontuur verschenen. Het lijkt erop dat Lineke binnenkort helemaal off the grid kan vanwege de verkoop van haar boeken. Ze is namelijk alweer met een nieuwe trilogie begonnen waarvan het eerste deel IJsblauw is uitgebracht en het volgens mij goed doet. Op dit moment is ze met een verzoekboek bezig die de titel IJsvogel heeft meegekregen. Het proces van het boek is op deze Facebook pagina te volgen. Helaas gaan de thrillers van haar niet over Zweden. dus denk ik niet dat ik ze zal gaan lezen.

Het boek:
Rare jongens, die Zweden is geschreven drie jaar na de emigratie en dus een logisch vervolg op Zweedse Buren. Deze keer 24 verhalen. Het was al weer een tijdje geleden dat ik een emigratieboek had gelezen, dus deze kwam als gelegen. Weer even heerlijk genieten van een leven in Zweden. Een leven dat ik voor ons niet zo zie zitten. Wel ontzettend stoer als je zo kunt leven. Welke verhalen vielen me op?
  • De Zweedse versie van de Vogeltjesdans, Små grodarna (kleine kikkertjes). Het nummer wordt gezongen en gedanst tijdens midzomerfeesten.
  • De buren krijgen namen zoals kleinduimpje (buurvrouw Ing-Britt), John Wayne (buurman Kenneth), raggare ofwel Rockabilly (buurman Ola) en 'even aan mijn moehoeder vragen' (buurman Christian).
  • Een Smålander wil graag dat ieder voor zijn boterham werkt en gaten in sokken is een teken van armoede.
  • Het commentaar van een jonge vleesetende schrijver op een van de YouTube filmpjes van Lineke dat ze een moordenaar was door het slachten van haar eigen dieren. Ze moest zich maar beperken tot het kopen van vlees uit de supermarkt in plaats van hun eigen dieren slachten. Dit zat Lineke erg dwars omdat hetzelfde verhaal later in het boek nog een keer verteld wordt.
  • In Nederland waren ze verhuist van Den Haag naar Pijnacker.
  • Het boek Jantelagen wordt genoemd.
  • Lineke maakt een PartyLite party mee.
  • Sinds Lineke meerdere boeken heeft gepubliceerd schijnt ze op de interesseschaal te zijn gestegen. Daarvoor was ze eigenlijk alleen interessant als ze een bepaalde functie kon vervullen.
  • Elvis Presley met Blue suède shoes.
  • In een aantal verhalen wordt de trilogie Vluchtspel aangehaald.
  • De eerste tatoeage van Lineke, een grote uil op haar rug, wordt beschreven. De tatoeage herinner ik me nog goed. Ze had, toen de uil net gezet was, een foto op haar Facebook gezet.
  • Tijdens een periode dat ze alleen in haar huis aanwezig was, bleek dat je stoer voelen niet genoeg is. Gedachten over ouder worden in Zweden en over de Zweedse socialiteit. De Zweedse socialiteit is thuis bij familie zitten en buiten het huis afstand bewaren.
  • Gezegde. Je lijdt het meest door het lijden dat je vreest.
  • Het verhaal Kom gezellig een koe slachten, een cursus 'wakker worden'. is best wel heftig om te lezen. De grenzen worden steeds meer verlegd en uit het verhaal blijkt dat ze nog niet volledig off the grid zijn. Ze zijn voor 90% selfsupporting.
Conclusie:
Leuk om de avonturen van Lineke, Geer en Steve in Zweden te volgen. Omdat hun avonturen ook via Youtube zijn te volgen is het extra leuk om de emigratieboeken te lezen. 

6 opmerkingen:

  1. Bijna alle emigratieboeken van Zweden. Deze ontbreekt nog, maar staat nog op mijn lijstje. Zelf zou ik ook wel eenvoudiger willen leven, mocht ik ooit in Zweden (of Denemarken of Noorwegen) terechtkomen, maar zo leven als Lieneke en haar familie doen, zou ook niet mijn voorkeur hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog een best aantal Zweden boeken te gaan. Ik loop achter :-).

      Verwijderen
    2. Ondertussen ook dit boek in huis en gelezen. Ik vond hem tegenvallen in vergelijking met het eerste boek. Heel eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan. Jammer, maar mijn collectie is ondertussen wel weer compleet ;o)

      Verwijderen
    3. De focus lag denk ik meer bij de thrillers die ze heeft geschreven. Koop je de papieren versie of de digitale versie?

      Verwijderen
    4. Ik houd van een echt boek in handen en een goedgevulde boekenkast. Dat laat zich denk ik wel raden voor welke versie ik altijd ga ;o)

      Verwijderen
    5. Dacht ik al. Hadden wij eerder ook, maar aangezien de digitale versie meer dan 10 EUR goedkoper is, ga ik voor die versie.

      Verwijderen