Google Translate

zaterdag 25 februari 2017

Sandviks Kvarn Öland

De molen van Sandvik kwam bij mij in gedachten toen ik naar de geweldige documentaire Brood keek en dan natuurlijk de aflevering over Zweden. Men had het over een Hollandse molen iets verderop en ik neem aan dat men het had over Sandviks Kvarn.


De Sandvik molen is zonder twijfel de grootste molen in Scandinavië en één van de grootste in de wereld. De molen is van Nederlands design. Er zijn ongeveer twintig molens in de Nederlandse stijl bewaard gebleven op Öland. De Sandvik molen werd oorspronkelijk gebouwd in 1856 aan de rand van Vimmerby, Småland. In 1885 werd de molen verkocht en de nieuwe eigenaar besloot toen om de gehele houtskeletbouw structuur en machines te ontmantelen. De molen onderdelen werden genummerd en vervoerd naar Sandvik waar de molen weer in elkaar werd gezet. De bouwer werd bijgestaan door zijn zoon, die de molen in 1909 overnam. In 1950 werd de molen verkocht aan de lokale samenleving en in 1955 omgebouwd tot een eenvoudige koffieshop. In 1964 werd de keuken gemoderniseerd en omgebouwd tot een restaurant. De molen van acht verdiepingen is 26 meter hoog. (Bron: Website Sandviks Kvarn).

De beschrijving van de andere zeven verdiepingen is te vinden op de website van Sandviks Kvarn. De beschrijvingen zijn ook terug te vinden in de molen zelf. Je kunt helaas niet tot in de nok komen, maar het is al geweldig om een aantal verdiepingen te bekijken. Een meer technische uitleg over de molen is te vinden op de website van IC Tours.

Het bezichtigen van de molen kost volgens mij 25 SEK per persoon. In het restaurant kun je eten en af en toe kun je naar artiesten luisteren. Op de website staat op dit moment dat in de zomer Tobias Martinsson zeven keer optreedt. Tobias Martinsson heeft in de groep Greencoats gezeten. Het kan ook zijn dat hij er nog steeds deel van uit maakt, maar dat kan ik niet echt achterhalen. Daarnaast speelde en zong hij ook in de groep The Provenance.



Kijk mee in Sandviks Kvarn.











 


 
 

De molen mag natuurlijk niet ontbreken in het Öland boek van Aron Borelius. Hieronder de foto van Sandviks Kvarn uit het Öland boek.

11 opmerkingen:

  1. Leuk dat je dit molenlogje plaatst n.a.v. de tv-uitzending. Zo noordelijk zijn wij niet geweest op Öland, dus geen bezoek aan deze molen. Ik heb de aflevering met veel plezier bekeken. Hoe zou het vikingbroodje smaken? Heb jij Birka inmiddels bezocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het Öland brood zag er beter uit :-). Nee, Birka hebben we nog niet bezocht. Ik heb er net even naar gezocht en het ligt dus op een eiland en alleen per boot te bereiken. Hebben jullie Birka al eens bezocht?

      Verwijderen
  2. Het was een leuke uitzending, de Zweedse over brood. Bedankt voor de achtergrondinformatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het zeker. Heerlijk met een wel hele mooie afsluiting.

      Verwijderen
  3. Wat een mooie, oude molen. Als ik molens in het buitenland zie staan, dan associeer ik die meteen met ons eigen land. Dat gevoel wil nooit verdwijnen :-) Wel een fijn historisch sfeertje binnen, zo te zien. En leuk om aan de weet te komen hoe zo'n molen werkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk nooit een molen zo goed van binnen gezien in Nederland als in Sandvik :-).

      Verwijderen
  4. Wow wat een gave post met zoveel info over deze bijzondere molen! En gelukkig heb ik de aflevering nog net op tijd kunnen zien, want ik had niet in de gaten dat het écht over brood ging, haha.. Ik dacht steeds dat de serie over Herman Brood ging dus keek ik er niet naar ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was een mooie aflevering over brood hè. Gelukkig geen Herman.

      Verwijderen
  5. Hé, daar zijn we wel geweest, vond het een indrukwekkende molen en plek. Prachtig! Gelijk een goede reden om de resterende afleveringen van Brood te kijken, we hebben er nog maar 2 gezien.

    BeantwoordenVerwijderen