Google Translate

zondag 27 mei 2018

Uit de oude doos van Scandinaviëblog: Floortje naar het einde van de wereld - Noorwegen

Naast het BlogZweden blog heb ik nog een ander blog, namelijk Scandinaviëblog. Dit blog was een probeersel om met meerdere mensen een nieuw blog op te zetten. Het experiment staat al een aantal jaar stil en het kost mij teveel tijd om twee blogs te onderhouden. Omdat er toch wel interessante informatie op staat, zet ik een voor een de blogs over naar Blog Zweden. De post over Floortje verscheen op Scandinaviëblog op 10 januari 2014.

Donderdagavond 9 januari 2014 was aflevering 2 van het programma Floortje naar het einde van de wereld op NPO1 te zien. Deze aflevering ging over de rendiermigratie van de Saamse familie Somby in Noorwegen. Floortje reist mee tijdens een gedeelte van de migratie van de rendieren. Het levert mooie beelden en verhalen op. Helaas was volgens mij de bijbehorende muziek op het laatste nummer na, niet Samisch.


Heb je de aflevering toen gemist, dan kun je de aflevering hier alsnog zien. Interessant is dat het over Sarah Somby gaat. Op een gegeven moment komt familie van haar met een caravan en deze beste man heet Nils Somby. Jammer genoeg kreeg je geen close up van Nils in beeld, maar zoals hij eruit zag, leek hij vreselijk veel op Nils Somby uit het boek De laatste grens van Karin Anema. Over dat boek heb ik in 2012 een blogpost geschreven op Blogzweden.nl. Zijn bedrijfswebsite is hier te vinden. Ik heb geprobeerd om te achterhalen of het inderdaad de Nils is die ook in het boek van Karin Anema genoemd wordt, maar helaas tot op heden niet gelukt. Als je de aflevering mooi vond, is het zeer zeker de moeite waard om het boek van Karin Anema - De laatste grens te lezen. Zij gaat verder waar Floortje is gestopt. Het boek van Karin Anema is te bestellen bij Bol.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten