Google Translate

maandag 30 maart 2020

Hamilton

Serie details:
Titel: Hamilton
Verhaal: Martin BengtssonPia GradvallJan GuillouPer Hanefjord, Tommy HåkanssonGunnar NilssonMatthew Reeve, Petter S. Rosenlund en Julia Thelin
Jaar: 2020
Acteurs: Jakob Oftebro, Krister Henriksson, Peter Andersson
Duur: 10 afleveringen (45 minuten per aflevering)
IMDB cijfer: 6,7



Samenvatting:
Na een reeks bombardementen en cyberaanvallen in Stockholm worstelt de Zweedse geheime dienst SÄPO met het vinden van de organisatie die verantwoordelijk is voor de aanval. Carl Hamilton, een voormalige Navy SEAL, is net terug in zijn thuisland en wordt gevraagd om zich aan te sluiten bij een elite black-ops-divisie van SÄPO. Tegelijkertijd wordt hij door agent Kristin Ek geïdentificeerd als een mogelijke verdachte.

De serie:
De serie gaat over agent Carl Hamilton, een karakter gebaseerd op de boeken van Jan Guillou. Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niets had met de boeken over Hamilton. Ik heb ze niet gelezen en ze staan ook niet in de boekenkast. Op NPO is de serie te zien en omdat het coronavirus de wereld in zijn greep houdt de serie toch maar gekeken. De samenvatting geeft goed weer waar het verhaal over gaat en in de eerste aflevering is het gelijk al raak. Wie is die Hamilton en wat doet hij in Stockholm? Voor wie is hij nu werkzaam? De serie begint al direct met heel veel vragen en ik moet zeggen dat ik er moeilijk in kwam. Het is een vrij ingewikkeld verhaal over spionage met Säpo, OP5 en de CIA. Naarmate de afleveringen vorderen dacht ik dat ik het wist hoe het zat totdat er weer wat gebeurde en alles weer open lag. Tegen het einde werd het duidelijk hoe het zat.

Conclusie:
Als je alles goed volgt is het een spannend verhaal waarin de verhoudingen tussen de verschillende diensten in Zweden onder de loupe wordt genomen. Hamilton zwerft hier constant tussendoor. De serie laat tevens veel plekken van Stockholm zien. Zo is Globen te zien en het stadion die er vlak bij ligt, Gamla Stan en andere plekken waar wij ook geweest zijn.

Ik heb geen enkele andere film of serie over Hamilton gezien, maar deze serie is het meest recent en zoals gezegd best wel spannend. Er zijn door de makers wat aanpassingen gedaan. Zo speelt het verhaal zich af in de huidige tijd en is Hamilton nog jong. De acteur Jakob Oftebro speelt de jonge Hamilton. Oftebro heeft zich goed ingeleefd in de rol. Lees de interviews met hem op Nordisk Film and TV Fond en Soundvenue. Verder zijn er een aantal persoonlijke verhaallijnen zoals die van Kristin Ek. De rol van IT'er Birger Hagman vond ik ook erg leuk om te zien. Vooral de scene waarin Kristin op bezoek is bij Birger en er wil slapen.

De serie was in Zweden blijkbaar een succes want het tweede seizoen is aangekondigd.

Recensies:
- Scandinavisch leven
- De Lagarde
- Scriptgirl

2 opmerkingen:

  1. Het ziet er wel spannend uit. Ik zie dat ik alleen de afleveringen 3 en 4 nog maar kan kijken, 1 en 2 zijn niet meer beschikbaar. Wij hebben net de IJslandse serie Brot (The Valhalla Murders) gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja ik zie het. De eerste twee afleveringen moet je via NPO Start terugkijken. Jammer. Brot staat op het lijstje.

      Verwijderen