Google Translate

zondag 24 januari 2021

Lolland - Reisgenøten - Saksfjed-Hyllekrog

Van Reisgenøten is ondertussen de vierde aflevering verschenen. Ik heb tot op heden alleen nog maar over de eerste aflevering geschreven, Skagen en Grenen. De reden is vrij simpel. De gebieden in de tweede, derde en vierde afleveringen hebben we niet bezocht. De tweede aflevering met Twan Huys ging over wandelen in het natuurgebied Rebild Bakker. Dit gebied ligt ook in Noord-Jutland maar hebben we nog niet bezocht. Nog niet omdat dit gebied wel heel mooi is en we er hopelijk nog een keer komen. De derde aflevering met Robèrt van Beckhoven is in Zuid-Jutland. In die aflevering is weinig te zien van Denemarken. Op de Visit Denmark website zijn de laatste twee afleveringen terug te zien. De vierde aflevering met Leontien van Moorsel laat ook Zuid-Jutland zien. Aanstaande dinsdag is de herhaling van de vierde aflevering te zien op kanaal Ons. In de vijfde en zesde afleveringen komt Zuid-Seeland aan bod met onder andere de eilanden Lolland en Falster. In dat gedeelte zijn we wel weer geweest en zijn de onderstaande blogposten er al over verschenen:

Dodekalitten

We zijn in Zuid-Seeland op meer plaatsen geweest. Een ervan is Saksfjed-Hyllekrog. Volgens de website van Visit Lolland-Falster is Saksfjed-Hyllekrog een van de grootste natuurreservaten van Denemarken. Het is één van de belangrijkste plekken voor roofvogels en een leefgebied voor watervogels. Op de laatste dag van de vakantie hebben we Saksfjed-Hyllekrog bezocht. Ergens in de Naturlandet Lolland-Falster app las ik dat Saksfjed-Hyllekrog veel weg heeft van de natuur in Noord-Jutland. Lolland was in mijn ogen erg saai en als er dan een gedeelte is wat op Noord-Jutland lijkt dan heeft dat gelijk mijn aandacht. De app gaf aan dat er een wandeling was dus er naar toe. Het was niet erg ver weg van waar we zaten op Zuid-Falster. Het laatste gedeelte naar Saksfjed-Hyllekrog was bijzonder. Het leek of je in een andere wereld terecht kwam. Heel apart. De verwachting was even een wandeling en dan weer ergens anders naar toe. Dit liep anders en we zijn er de hele dag gebleven. Eerste stop was het Lyttesholm Naturcenter. Helaas was het natuurcentrum nog gesloten.

Achter het natuurcentrum stonden een tweetal hutten, een WC, een tafel en een grillplaats. De hutten zijn te huur. Meer informatie over het huren is hier te vinden. Water is te tappen bij een kraan bij het natuurcentrum en achteraf kwamen we erachter dat er een douche in het natuurcentrum aanwezig was.

Met de auto verder gereden naar de volgende parkeerplaats en gestart met de wandeling. Aan het einde van de wandeling staat de Hyllekrog Fyr.

In het begin van de wandeling liepen we nog door het land, maar al snel weken we uit naar het strand. Daar hadden we geen last van de enorme zwermen vliegjes. Jammer want de wandeling over het strand was best wel zwaar.

Na zo'n waarschijnlijk vijf kilometer eindelijk aangekomen bij Hyllekrog Fyr. De vuurtoren van Hyllekrog werd in 1905 opgericht. Het bestond uit een toren die samen met de woning van de vuurtorenwachter werd gebouwd. De vuurtoren is niet meer in gebruik sinds 1971. Wel diende de vuurtoren een aantal jaren als uitkijkpunt voor zeilen in het gebied. De uitkijkpost werd in 1991 gesloten. Kort daarna werd het huis van de vuurtorenwachter samen met de uitkijkpost gesloopt en werden deuren en ramen dichtgemetseld en trad het verval in totdat in 2011 de vuurtoren werd overgenomen door het Deense Bos- en Natuuragentschap en in 2012 werd gerestaureerd en voor het publiek toegankelijk is gemaakt om van het uitzicht vanaf de vuurtoren te genieten. De toegang is op eigen risico. (Bron: Fyrtaarne). Om er voor te zorgen dat er niet teveel mensen in de vuurtoren aanwezig zijn, hebben ze het onderstaande systeem bij de ingang aangebracht. Zodra je in de vuurtoren bent moet er per persoon de pin verplaatst worden naar de rode cirkel.

De vuurtoren zelf is al een genot om te bezoeken. Op elke verdieping zijn mooie foto's te zien en is er genoeg informatie aanwezig.

Na de ruim tien kilometer wandeling zijn we terug gegaan naar het natuurcentrum. Die was ondertussen open. Er is daar een tentoonstelling en het meest opvallende was het schitterende schilderij van Saksfjed-Hyllekrog. Geweldig.

Na het bezoek aan het natuurcentrum zijn we ook nog naar een vogeltoren gegaan.

1. Mooi natuurgebied en heerlijk vakantieweer.
    Het reisprogramma heb ik gemist. Ik ga het zeker nog bekijken.