Google Translate

vrijdag 14 oktober 2022

Terugblik op de Nieuwjaars blogchallenge 2013 / 2014

Ik kijk wel eens op mijn blog welke blogposten populair zijn en deze week zag ik de blogpost over de Nieuwjaars challenge bovenaan staan.


Waarom die ineens weer populair is weet ik niet maar het leek mij wel leuk om te kijken hoe het er bijna negen jaar later voor staat. Ik heb toen best wel veel geschreven over mijzelf. Hoe is het nu negen jaar later?

Ten eerste het Scandinaviëvirus. Die is er nog steeds. Ik merk wel dat het steeds lastiger wordt om in de zomer naar Scandinavië te gaan. Ten eerste hebben we de zorg voor onze dieren. Er zijn wat minder mensen beschikbaar om voor ze te zorgen en dat is één van de redenen dat we de laatste keer iets korter dan twee weken zijn weggeweest. Zo'n negen jaar geleden was het allemaal veel gemakkelijker en zijn we wel eens drie weken weggeweest. In 2021 waren we ook drie weken in Denemarken maar dat kwam door de coronaperikelen. Het leek ons toen verstandig om een extra week er voor te plakken en de kinderen waren bereid om voor de dieren te zorgen.

Een ander punt zijn de kosten. We zijn in 2020 en 2021 naar Denemarken gegaan en de conclusie is dat Denemarken vele malen goedkoper is dan Zweden. Je hoeft in Denemarken veel minder kilometers te rijden en de bootovertochten naar Zweden zijn naar mijn mening duurder geworden in vergelijking met vroeger. Over de tolbruggen is ook een mogelijkheid. Die route hebben we de laatste keer gedaan vanwege de verhuizing. De laatste keer Zweden is mij wat kosten betreft best wel tegengevallen. Het kan zijn dat de verhuizing het wat duurder maakte dan anders. Het aantal kilometers rijden was beduidend hoger dan in Denemarken. 

Niet alleen Zweden is duurder geworden. In Nederland zijn de leefkosten de afgelopen tijd flink omhoog gegaan. Vooral de energiekosten zijn ook bij ons enorm gestegen. Ik hou dit al een aantal jaren bij via onder andere Enelogic en het wordt voor mij steeds onduidelijker hoe de energiebedrijven de voorschotten berekenen. Ik check maandelijks of het voorschotbedrag nog klopt en ga mee met het advies van de energieleverancier en deze maand is het voorschot €535,-. Die begon in april met €391,- en zakte om de twee maanden naar beneden tot €190,- in september. We zitten bij Essent en die gaan begin november de prijzen sterk verhogen. Dit zou in oktober gebeuren maar door alle commotie hebben ze dit een maand uitgesteld met als gevolg dat in de prijsverhoging van november en december ook oktober is meegenomen. Volgens mij moet er dan meer betaald worden in november en december. Het gebruik is in november en december het hoogst. Het gebruik in oktober is veel lager dan in die twee maanden. Volgens Essent zouden de klanten in oktober minder betaald hebben en is de extra verhoging voor november en december gerechtvaardigd. Een kleine rekensom met de gegevens van november en december van 2021 zou bij gelijk gebruik de kosten op ongeveer €1500,- terecht komen voor die twee maanden. De 2x €190,- vaste korting van de overheid zit hier nog niet bij. De kosten zouden dan €1118,- worden voor die twee maanden. Het voorschot voor november is door Essent met €191,- verlaagd. In januari komt er een prijsplafond en daar blijven we met het onderstaande gebruik van afgelopen jaar onder op 15 m3 gas na. 

Jaarverbruik stroom:
Gebruikt 3743 kWh
Teruggeleverd 1933 kWh
Totaal gebruikt 1810 kWh

Jaarverbruik gas:
1215 m3

Die 15 m3 besparen gaat zeker lukken. In de periode van 23 maart 2022 tot 1 oktober 2022 hebben we 155 m3 gas en 1156 kWh stroom verbruikt en 1989 kWh teruggelevert. Met nog iets meer dan vijf maanden te gaan moet het lukken om het energieverbruik te minderen. We hebben in ieder geval zo veel mogelijk gedaan om het verbruik te verminderen.

Het leven is al met al flink duurder geworden tov negen jaar geleden.

Ik schreef in de nieuwjaars challenge blogpost dat ICT wat naar de achtergrond is geraakt door Scandinavië. Helaas is de ICT weer belangrijker geworden en ben ik toch weer aan het studeren om de ontwikkelingen allemaal bij te houden. Certificeren doe ik niet meer maar constant bij blijven met de cloud ontwikkelingen wel. Hier gaat ontzettend veel tijd in zitten en helaas gaan de ontwikkelingen in de cloudomgeving supersnel. Elke maand zijn er weer talloze veranderingen en de beveiliging is ook een hot item. Voor je het weet kun je als bedrijf geransomwared worden. 


Wat verder opvalt is dat redelijk wat links in de post niet meer bestaan. Zo gebruik ik Tumbr niet meer en werkt mijn Foobie account ook niet meer. De website van Linda Nuyts waar de blogchallenge op stond werkt niet meer.en het schrijven voor ScandinaviëXL is al een aantal jaar geleden gestopt. Ik was wel benieuwd of de link naar ScandinaviëXL nog werkt. Dat bleek niet het geval te zijn. Is de domeinnaam nog beschikbaar? Ja en omdat ik het altijd al een mooie naam vond heb ik de domeinnaam overgenomen en doorgelinkt naar dit blog. De Scandinaviexl.nl link doet het weer. In die negen jaar is het aantal reacties op mijn blog veel minder geworden. De wereld is sneller geworden en het bloggen is vaak vervangen door Instagram. Afgelopen september bestond Blog Zweden elf jaar. In die elf jaar veel meegemaakt, blogs zien komen en blogs zien gaan, mensen leren kennen via bloggen die weer onbekend zijn geworden, lezers die mij wel zijn blijven volgen, bloggers die overleden zijn en ander lief en leed. Hopelijk kan ik na elf jaar nog steeds mensen enthousiasmeren voor Scandinavië. Zelf vind ik het nog steeds leuk om te doen en voor de lezers: bedankt voor de getoonde interesse.

6 opmerkingen:

  1. Leuk dat terugkijken. Bij mij is het blog ook een soort dagboek. Ik lees zelf regelmatig iets terug, en denk dan vaak, wat leuk dat ik/wij dat gedaan heb/hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor die terugblik, dat doe ik zelf ook regelmatig. Ik blog nog altijd met plezier, wie het allemaal lezen dat weet ik niet. Zelf krijg ik zeer weinig reacties op mijn blog maar ik vind dat niet heel erg. Ik zie wel dan men gemakkelijker kiest voor het volgen van een vlog, het beroerde daarvan is dat er vaak een commercieel tintje aan zit met de duimpjes omhoog en het abonneren. Ik lees jouw blog altijd met plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het moet allemaal sneller. Ik lees jullie blog ook regelmatig. Vooral die over de verkiezingen en het vormen van een regering zijn zeer interessant.

      Verwijderen
  3. Wat een veranderingen allemaal wat betreft een reis naar Zweden. Minder lang op reis kunnen en kosten die steeds hoger worden. En inderdaad de torenhoge energieprijzen in ons eigen land en daarnaast nog de druk van de ICT wereld. Bepaald geen pretje.

    Ja, reizen door Denemarken is ook fijn. En als daar ook nog van alles goedkoper is, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Maar wat als je gek op Zweden bent... Hoe dan verder?
    Ik hoop dat jullie ondanks alles nog vaak naar Zweden kunnen reizen om te genieten van al het moois dat het land te bieden heeft en het gevoel beleven van thuis zijn (herkenbaar :-)). En wij? Wij reizen via de blogs graag met jullie mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hopen dat we toch redelijk wat geld overhouden van de voorschotten. De temperatuur hebben we redelijk terug kunnen brengen naar 16 of 17 graden. Wie weet kunnen we dan in bv mei weer naar Zweden toe en natuurlijk weer in de buurt van Linköping.

      Verwijderen