De ingang tussen Agger Tange en Thyborøn wordt het Thyborøn kanaal genoemd. Dit kanaal was er niet direct. Eerst was er het Agger kanaal. Het Agger kanaal is ontstaan op 3 en 4 februari 1825. Er raasde een zware storm langs de Deense westkust. Plotseling brak de zee door Agger Tange en opende een kanaal tussen de Noordzee en de Limfjorden. Dit veroorzaakte ernstige problemen en armoede voor de mensen in het kleine stadje Thyborøn. Maar het creëerde ook nieuwe mogelijkheden. Door het nieuwe kanaal konden schepen passeren waardoor de handel tussen de steden rond Limfjorden en vele andere landen toenam. Dit verhoogde het inkomen voor de mensen in Thyborøn. In 1847 werd het kanaal vergroot tot een breedte van 400 meter en een diepte van 2,5 meter. Hierdoor konden grotere schepen passeren en was er op dat moment een directe verbinding met het Verenigd Koninkrijk. In 1855 passeerden maximaal 1805 schepen het kanaal. Opstuivend zand zorgde ervoor dat het Agger kanaal langzaam dicht slibde. Vanaf 1860 kon het verkeer naar Engeland er niet meer door. In 1877 sloot het Agger kanaal. Een storm in 1862 opende een nieuw kanaal door Agger Tange ongeveer een kilometer ten noorden van het oude kanaal. Dit werd het Thyborøn kanaal genoemd. In 1875 investeerde de Deense regering veel middelen om de westkust van Jutland veilig te stellen. Het kanaal bij Thyborøn werd verdiept en de vaargeul werd gemarkeerd, evenals verschillende vaarwegen in Limfjorden. Deze investeringen hebben een sterke ontwikkeling in het gebied in gang gezet. Door de jaren heen heeft de Noordzee zich dieper in Jutland en Limfjorden uitgehouwen. Meerdere keren is het land versterkt en een aantal keren zijn er voorstellen gedaan om het Thyborøn kanaal te sluiten als een manier om de zee te stoppen. Er zijn voorstellen gedaan om een sluis in het kanaal te bouwen, als een manier om de waterstroom te beheersen. Maar tot nu toe is er niets aan gedaan. In 1975 werd een ferryhaven met een ferry naar Agger Tange gebouwd. In november 2018 is de ferry vervangen door een nieuwe hybride ferry. De aanlegsteigers in de afzonderlijke havens zijn ook vervangen en de aanlegsteiger in Thyborøn is verplaatst naar de lagune iets ten zuiden van de huidige aanlegsteiger. De nieuwe locatie zou leiden tot aanzienlijk minder schoonmaakkosten. Het zou ook leiden tot betere vaaromstandigheden, wat leidt tot minder geannuleerde afvaarten vanwege slecht weer. De oude aanlegsteigers zijn nog steeds te zien en in Thyborøn ook de oude rijstroken. (Bronnen: Arnholm, Maritime Denmark, Limfjord Wikipedia en Visit Nordvestkysten).
dinsdag 17 augustus 2021
Thyborøn deel 1
We zaten in de buurt van Agger Tange en tussen Agger Tange en Thyborøn vaart een veerboot. Het leek ons wel leuk om een dag naar Thyborøn te gaan via de boot. Het bleek ook nog eens dat de overtocht in juli 2021 gratis was voor voetgangers en fietsers. Dit was een regeling in het kader van het corona zomerpakket. Dus met de boot mee. Onderweg met de verrekijker nog een aantal zeehonden gezien op een zandbank. Vervolgens was het de bedoeling om lopend naar Thyborøn te gaan. Helaas zijn we niet verder gekomen dan het strand van Thyborøn. Na daar wat rondgelopen te hebben was het de bedoeling om naar Thyborøn te gaan. Helaas begon het redelijk hard te regenen en waren we binnen een mum van tijd kletsnat. We zijn daarom maar weer op de boot terug naar Agger Tange gegaan. Later die week zijn we nog een keer geweest, maar daarover later meer.
Labels:
Denemarken
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
In 2010 zijn wij met dit veer geweest. Maar dus nog met het oude schip. Leuk en ben benieuwd naar de volgende blogpost hierover.
BeantwoordenVerwijderenHet kanaal heeft een interessante geschiedenis. Deel 2 komt er gauw aan.
Verwijderen