Google Translate

vrijdag 21 januari 2022

Reisverslag Introductie en Tromsø

Deze keer iets nieuws. De komende tijd zullen er namelijk een aantal reisverslagen verschijnen van onze dochter die voor drie maanden in Noorwegen zou verblijven maar compleet anders loopt dan gepland.

Introductie
Je pakt je koffer in met het idee om (minstens) drie maand te gaan werken op een husky farm in Noors Lapland. Eenmaal daar blijkt het toch allemaal wat tegen te vallen en kwam ik er al snel achter dat dit niet de juiste plek was voor mij. Toen was de keuze na ruim een week gemaakt dat ik daar niet langer wilde blijven. Tja, wat ga je dan doen? Die avond daarvoor hadden mijn vriend en ik vliegtickets voor hem en een Airbnb geboekt in Tromsø voor een weekje vakantie halverwege februari.
Vlieg je dan naar huis en weer terug of blijf je de overige drie weken in Noorwegen om er een mooi avontuur van te maken? Ik hoefde er niet heel lang over na te denken om tot de conclusie te komen dat het optie twee werd. Last minute een rondreis plannen is enorm lastig, gelukkig heb ik hele lieve ouders die mij hebben geholpen met uitzoeken ;). Eerst een paar dagen naar Tromsø, de stad waar ik hopelijk in augustus ga wonen voor mijn studie en daarna naar Vesterålen en de Lofoten. Van Vesterålen had ik zelf nog nooit gehoord, maar dit schijnt een prachtige plek te zijn en nog niet zo toeristisch als de Lofoten. De Lofoten stonden al lang op mijn verlanglijstje, dus dat ik daar nu eindelijk heen ga is echt een droom! Het is voor mij de eerste keer om helemaal alleen op reis te gaan, best wel spannend. Ik merk ook dat ik het heel fijn vind, je kunt zelf bepalen wat je gaat doen en wanneer je dit gaat doen. De komende paar dagen zal ik Tromsø gaan ontdekken en ik ga ook een dagje naar de Lyngen alps. Lyngen alps is per bus prima bereikbaar vanaf Tromsø. Woensdag haal ik mijn huurauto op en kan het echte avontuur beginnen. Fingers crossed dat ik het noorderlicht ga zien, en dat ik dit mooi op de foto kan zetten :).


Tromsø
De husky farm was gevestigd in Moen, in het binnenland van Noors Lapland.
Toen ik van daar naar Tromsø ging, was ik aangenaam verrast door de temperatuur hier. Het is hier veel milder en, naar mijn idee, ligt er ook minder sneeuw. Maar dit kan natuurlijk ook gewoon komen door het feit dat ik nu in een stad zit in plaats van in een klein dorpje ;). Tromsø is een leuke en gezellige stad waar veel te beleven is. Waar ik wel enorm aan moet wennen zijn de korte dagen, om 15:00 uur begint het al donker te worden en om 16:00 uur is het volledig donker - en dat terwijl de dagen in Nederland steeds langer worden. Ik heb gehoord dat de dagen hier ook langer gaan worden en zit er in ieder geval op te wachten! Vanuit Tromsø worden veel excursies aangeboden door verschillende organisaties, echter vallen deze niet echt binnen mijn budget. Zoals ik eerder al zei, zijn de Lyngen alps bijvoorbeeld prima te bereiken met het openbaar vervoer (ongeveer €5 voor een enkele reis). Ik had ook het idee om de eilandjes Sommarøy en Kvaløya te bezoeken met het openbaar vervoer, alleen blijkt dit toch helaas niet mogelijk. De eerste bus vanuit Tromsø naar Sommarøy gaat pas rond 13:00 uur en dan is het niet mogelijk om dezelfde dag nog terug te gaan. Wel worden er guided tours aangeboden naar deze twee plekjes, maar hier betaal je zeker zo’n €100 voor. Ik verblijf in een Airbnb in Tromsdalen, via de brug kun je dan naar het eiland waarop Tromsø ligt. Bij Tromsdalen vind je de bekendste attractie van Tromsø, namelijk de Fjellheisen.

10 opmerkingen:

  1. Oh, wat fantastisch dat wij dit mee mogen beleven. Bedank je dochter maar namens mij. Ik ben benieuwd of ze het noorderlicht gaat zien. Onze zeemanzoon heeft het wel gezien. Hele bijzondere ervaring zegt hij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gedaan. Gelukkig dat ze zo nog een tot nu toe leuke draai aan een tegenvallende ervaring heeft kunnen geven.

      Verwijderen
  2. Wat heel leuk om te lezen zo dit reisverslag van je dochter Hans!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Ik ga het volgen! Wij zijn ook in Tromsø en Lyngen Alpen geweest, maar dan in de zomer, het tegenovergestelde, dan wordt het niet meer echt donker. Ben benieuwd naar de rest en de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk. Heb je daar over geschreven op je blog?

      Verwijderen
    2. Het plan is dat ooit nog te doen. Wordt waarschijnlijk als ik met pensioen ben, haha!

      Verwijderen
  4. Fijn dat ze nu toch een nieuw avontuur aan kan gaan. We hopen dat ze veel mooie dingen zal zien en beleven. We zijn benieuwd naar haar verhalen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat tot nu toe goed. Straks met de huurauto weg en lange stukken rijden. Hopelijk gaat dat ook goed.

      Verwijderen