Google Translate

vrijdag 28 januari 2022

Reisverslag Tromsø, Narvik en Sigerfjord

Tromsø
Mijn laatste daagjes in Tromsø waren vrij rustig. Ik ben even bij wat winkeltjes naar binnen gelopen en een bezoekje gebracht aan Jekta Storsenter. Je kunt in ieder geval goed shoppen in Tromsø :). Daarnaast ben ik ook nog even langs Prestvannet geweest, alleen was het meer nu natuurlijk helemaal bevroren en was er alleen maar sneeuw te zien. Dit is een populaire plek om te langlaufen!

Prestvannet.

Narvik
De route van Tromsø naar Narvik is zeker geen straf om te rijden, wat een prachtige natuur heb je hier toch. Helaas rijden de Noren nogal stevig en zijn er niet zoveel plekjes om te stoppen voor een foto, dus eigenlijk is het gewoon vooral doorrijden. Ook niet heel erg, aangezien het om 15:00 alweer donker begint te worden. Toen ik na een lange rit in Narvik aankwam, was het alweer donker. Ik verbleef in Breidablikk guesthouse, wat vlakbij Narvikfjellet ligt. Vanaf Narvik kun je ook een stukje met de Ofoten trein reizen, hier ga ik me zeker nog in verdiepen voor de terugweg aangezien ik hier dan ook weer een nachtje slaap.

Onderweg van Tromsø naar Narvik.

Onderweg van Tromsø naar Narvik.

Sigerfjord
Wat een prachtige plek is Sigerfjord! Het is een ideale uitvalsbasis om de Vesterålen archipel te bezoeken. Ik had een hele mooie planning gemaakt voor de drie dagen dat ik hier verblijf, alleen kwam ik er al snel achter dat het weer een grote rol speelt en wegen vaak zijn afgesloten door het slechte weer. Ik wilde vandaag naar Nyksund rijden en dan via Stø en Gisløy weer terug, echter ben ik niet eens halverwege gekomen door sneeuwstormen en enorm gladde wegen. Wel heb ik Jennestad Handelssted bezocht alleen ook hier lag heel veel sneeuw en was het zicht heel slecht.

Dit was een hele grote teleurstelling helaas, maar aan het weer kun je zelf niets veranderen. Het dorpje Sortland heeft een overdekt winkelcentrum, verder stelt dit dorpje niet bijzonder veel voor. Gelukkig werd mijn dag toch nog een beetje goed door een eland die vlak langs de auto liep. Ik schrok eerst best wel want ze zijn toch wel erg groot. Later ben ik nog een stukje gaan lopen hier in het dorp en kwam ik dezelfde eland tegen waarvan het kalf aan de overkant van de weg liep. Ik ben niet zo’n held, dus ik ben snel weer weg gelopen aangezien de eland mij behoorlijk in de gaten aan het houden was.

Jennestad.


Eland.

Vanuit m’n AirBnb heb ik deze prachtige uitzichten, wat een mooie plek om te wonen is dit (als het weer mee zit!). Het is ook zo veranderlijk, het ene moment kan je in een sneeuwstorm zitten en vijf minuten later kan het weer helemaal opgeklaard zijn. Daarom is het zo enorm lastig om hier iets te plannen. Hopelijk kan ik morgen de scenic route van Andøya rijden!

Uitzicht AirBnb / dorpje:
 



5 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's zo met die sneeuw.
    Hopelijk lukt het om de Vesterålen verder te verkennen. Het is er echt schitterend mooi.
    En die treinreis tussen Narvik en Kiruna, als het even kan, doen!
    Ik zou zeggen: volg je hart ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de winter niet zo begaanbaar daar. De scenic route is het niet geworden. Te slechte wegen. En de treinreis....ik ben benieuwd of dat gaat lukken. We gaan het hopelijk lezen.

      Verwijderen
  2. Prachtig! Lijkt me ook wel een uitdaging als je zo overgeleverd bent aan de elementen met het oog op plannen. Leren accepteren dat het is zoals het is, is hier wel van toepassing, ben ik niet zo goed in ;-) Andøya is prachtig. Daar zou je ook in de zomer eens naar toe moeten gaan, prachtig wandelgebied met spectaculaire uitzichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt wel overgeleverd aan de elementen. Nu zitten ze vast op de noordkaap vanwege een sneeuwstorm. Konvooi rijden zou dagelijks om 13:00 uur zijn maar zoals het er nu uitziet kan het pas om 18:00 uur als dat doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen