Google Translate

woensdag 14 september 2022

Mormorsgruvan

Mormorsgruvan is een kopermijn buiten Åtvidaberg die behoort tot het mijnenveld van Närstad. Het is de grootste mijn in het mijnenveld en is 407 meter diep. Van de 13e eeuw tot het einde van de 19e eeuw werd hier koper gewonnen. De mijn is eigendom van de Baroniet Adelswärd, die ook de eigenaar is van de Bersbo-kopermijnen.

Mormorsgruvan was een onveilige mijn om in te werken. Het werk werd bemoeilijkt door water. In goede jaren werd ongeveer 7.000 ton gestraald gesteente uit de mijn verwijderd. In slechte jaren konden de problemen zo groot zijn dat de groeve maar een paar maanden in dienst was. In een heel slecht jaar werd de mijn verlaten.

De voormalige mijnbouwactiviteiten zijn verbonden door een ca. vijf km lange mijnwandeling met informatiepunten. Het oude mijnkantoor op de mijnheuvel van Mormorsgruvan is gerenoveerd en functioneert nu als een klein mijnmuseum. We hebben de wandeling van vijf kilometer niet gedaan omdat we onderweg waren naar Gränna. We kwamen de groeve onderweg tegen. Het nummer 079-3474189 kan gebeld worden voor de code van het mijnmuseum. Ik kwam hier helaas pas achter bij het maken van deze blogpost.











Museum.







Meer informatie over de groeve is te vinden op:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten