Google Translate

zaterdag 10 september 2022

Studeren in Zweden 3

Na het tweede deel al heel snel het derde deel van Studeren in Zweden. Deze keer een post van onze dochter en als ik het einde zo lees kan ik hopelijk nog wat leren  ;-).

Na een jaar lang letterlijk heel de wereld over zijn gereisd, was het in augustus tijd om aan een nieuw hoofdstuk in mijn leven te beginnen! Pap en mam waren zo lief om mij (en al mijn rommel ;)) te verhuizen naar Linköping. Ik woon hier nu zo’n drie weken en het bevalt echt heel goed, de tijd vliegt voorbij. De eerste paar weken zijn natuurlijk altijd heel intens, veel nieuwe mensen, weer naar school en een nieuw land! Voordat de lessen begonnen werden er veel introductieactiviteiten georganiseerd door de verenigingen ISA (International Student Association) en ESN (Erasmus Student Network). Deze verenigingen focussen zich op de internationale en Erasmus/exchange studenten, waardoor je makkelijk veel nieuwe mensen leert kennen op een leuke manier.

Tinnerö

Tijdens de introductiedagen van de opleiding werd al snel duidelijk dat het er in Zweden toch wel iets anders aan toe gaat dan in Nederland. Zo beginnen mijn dagen elke dag om 8:00 en eindigen ze vaak tussen 15:00 en 17:00, in Utrecht was mijn vroegste les om 9:00 ;). Ook hechten de Zweden enorm veel waarde aan op tijd komen, iedereen zit vaak 15 minuten voor de les begint in het lokaal. Mijn klasgenoten zijn voor 80% internationale studenten, dus er is maar een klein groepje Zweedse studenten. Je merkt wel dat de Zweedse mensen heel erg op zichzelf zijn, wat minder sociaal en ook niet echt open staan voor small talk zonder reden (dit gaven ze ook aan tijdens onze introductie). Als je de Zweden wat beter leert kennen worden ze wel meer open en als je ergens om vraagt zullen ze je ook altijd helpen, maar je moet er wel om vragen. Na elke 45 minuten les hebben we een ‘fika break’ van 15 minuten, daar hechten ze hier erg veel waarde aan. Net zoals aan ‘lagom’, wat eigenlijk precies genoeg betekent.

Tinnerö


Ik heb ook al behoorlijk wat feestjes hier meegemaakt en de Zweden weten wel hoe ze feest moeten vieren! Ook valt het mij op dat Zweden erg graag in de rij staan voor iets, of het nou voor een collegezaal is of voor een kaartje kopen; overal zie je rijen. Voor de feestjes die op de campus worden gehouden begint de kaartverkoop vaak om 6:00 ’s ochtends en mensen staan vaak de hele nacht in de rij (ook in de winter)! Ik verklaar ze persoonlijk voor gek, maar ieder zo z’n ding J. Naast het in de rij staan hebben de Zweden ook nog een andere traditie, namelijk de ‘ovve’ oftewel een overal. Elke sectie (bijv. biologie, engineering) heeft een andere kleur overal, als het goed is komt mijn overal over een paar weken! Je krijgt de overal zonder iets erop, je moet zelf op je rechterbeen je naam naaien en op je linkerbeen kun je allemaal patches naaien (te verkrijgen bij elk evenement). Na de overal inauguratie mag je hem dragen naar de feestjes, dat is hier heel gebruikelijk. Ik ben heel benieuwd en zal jullie zeker op de hoogte houden ;).

Naast alle gekke feestjes en tradities, heb ik ook wat tijd genomen om de natuur en de stad zelf te verkennen. Een tijdje geleden was het Stadsfestival, we hebben onder andere de Zweedse inzending van het Eurovisie songfestival gezien. Ik vind de Zweedse muziek best wel leuk, ook al heb ik geen idee wat ze zeggen. Ook ben ik op elandsafari gegaan met wat klasgenoten en ik denk dat we binnenkort ook nog een keer op wolfsafari gaan, er zit hier namelijk een wolven pack! Daarnaast is het bizar hoeveel natuur hier is en hoe dicht dit ook bij de stad ligt. Aanraders vind ik Tinnerö, Vallaskogen, Bergs slussar en Blå lagunen; allemaal op fietsafstand van waar ik woon.

Kolmården

Mijn opleiding heeft een samenwerking met Kolmården Wildlife park en vorige week zijn we hier voor het eerst heen gegaan, we slapen dan ook in het park zelf. Echt een hele vette ervaring! De dierentuin is zelf heel mooi en ruim opgezet en de mensen die er werken zijn heel aardig en kunnen je heel veel vertellen over de dieren daar. In oktober gaan we er weer heen en volgend jaar zullen we hier een maand gaan wonen om onderzoek te doen!

Ik heb al zoveel gedaan hier dat het lastig is om allemaal op te schrijven en ik ben vast veel dingen vergeten ook ;). Volgende week start ik met mijn cursus Zweeds niveau A1 op school, hopelijk ben ik iets beter in Zweeds leren dan ik was in Duits/Frans leren op de middelbare. Het lezen in Zweeds gaat best makkelijk, het is een beetje een gekke combinatie van Nederlands, Engels en Duits voor mij. Ook kreeg ik deze week te horen dat ik aangenomen ben als International student ambassador bij de universiteit, dit betekent dat ik ga werken bij de communicatieafdeling en onder andere blogposts ga schrijven, podcasts ga opnemen, instagram takeovers, webinars, etc. Hier heb ik ook heel veel zin in en het is natuurlijk een fijne (en leuke) manier om een beetje geld te verdienen, want de biertjes en boodschappen zijn hier helaas niet goedkoop ;).

Hej då! 

Kolmården

Kolmården

Geen opmerkingen:

Een reactie posten