Google Translate

zaterdag 3 september 2022

Stolen - Netflix

Ik kwam de afgelopen week interessant nieuws tegen op Facebook en Instagram. Het boek Slechts een diefstal van Sami schrijfster Ann-Helén Laestadius wordt verfilmd door Netflix.


De film wordt geregisseerd door Elle Márjá Eira. Het wordt haar eerste speelfilm. Over Elle Márjá Eira heb ik het al vaker gehad op mijn blog. De eerste blog verscheen in 2014. In 2015 bijgewerkt met informatie over de korte film Iđitsilba (Burning Sun) die ze geregisseerd had. Die film besproken in de Sapmi film blogpost. In de blog over de film Den 12.mann kwam ze ook aan bod met de joik aan het einde van de film. De joik later in deze blogpost opgenomen. Nu dus haar eerste volledige film en wel van een boek die ik al wel in de boekenkast heb staan maar nog niet gelezen heb. Het boek gaat over een jonge vrouw die worstelt om haar inheemse erfgoed te verdedigen in een wereld waar vreemdelingenhaat toeneemt, klimaatverandering het hoeden van rendieren bedreigt en jonge mensen zelfmoord kiezen in het licht van collectieve wanhoop. De opnames beginnen volgend jaar in Sapmi (Lapland). Ann-Helén Laestadius zal de productie uitvoeren. De film wordt in 2024 wordt uitgezonden. Hopelijk wordt de film net zo'n succes als de film Sami Blood en vult de film het verhaal van Sami Blood en het boekwerk Lapponensis goed aan.

Een gedeelte uit het artikel:
“Ik ben ontzettend blij dat Netflix – met hun bereik – ervoor kiest om een ​​Sami-verhaal groots uit te lichten”, aldus Laestadius.

Márjá Eira voegt toe: “Het wordt tijd dat de wereld dit verhaal leert kennen en wat er vandaag in Sápmi gebeurt. Ik ben zelf rendierbezitter en herken mezelf in dit verhaal. Ik weet ook dat mijn inheemse medezusters, broers en voorouders bij me zijn.”

Ik ga proberen om het boek te lezen voordat de film uitkomt. Dat moet lukken met ruim een jaar ertussen hoewel ik op dit moment in een leesdip zit en dit jaar nog maar één boek heb gelezen. Na het lezen van het bericht ben ik wel weer extra gemotiveerd :-). Hieronder alvast de boektrailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten