Google Translate

maandag 6 augustus 2018

Rebecka Martinsson

Seriedetails:
Titel: Rebecka Martinsson
Jaar: 2017
Verhaal: Henrik Engström (screenplay), Mattias Grosin (screenplay) en Åsa Larsson (novels)
Acteurs: Ida Engvoll, Eva Melander, Jakob Öhrman
Duur: 8 afleveringen van 45 minuten
IMDB cijfer: 7,1



Samenvatting:
Wanneer een goede jeugdvriendin onverwacht overlijdt, keert Rebecka terug naar Kiruna, het plaatsje waar ze opgroeide. Al snel ontdekt ze dat haar vriendin is vermoord. Ze besluit niet naar Stockholm terug te keren tot de zaak is opgelost. Met rechercheur Anna-Maria Mella en haar collega Sven-Erik Stålnacke gaat Rebecka op jacht naar de moordenaar, die elk moment opnieuw kan toeslaan. Terwijl ze steeds dichter bij de waarheid komt, wordt ze tegelijkertijd geconfronteerd met een traumatische gebeurtenis uit haar verleden die haar nog altijd achtervolgt en die haar destijds dwong Kiruna te verlaten.

De serie:
De serie Rebecka Martinsson is gebaseerd op de boeken van Åsa Larsson. Tot op dit moment bestaat de serie uit vijf delen. De serie bestaat uit vier delen die elk een boek verfilmen. Het eerste deel Zonnestorm is in 2007 al verfilmd. Dat is echt een pluspunt van de serie, het eerste deel laten ze waarschijnlijk om die reden achterwege. De overige boeken van Åsa Larsson zijn wel verfilmd. Ik heb zelf maar twee boeken van haar gelezen, Zonnestorm en De Tweede Zonde  en was hier positief over. De verfilming van Zonnestorm ook gezien en wel direct na het lezen van het gelijknamige boek, maar die viel tegen. De film viel zo tegen dat ik er geen blogpost van heb gemaakt. Mijn verwachtingen van de serie waren deze keer hoger dan van de Zonnestorm verfilming. Het nadeel van de serie vind ik zelf dat ik drie boeken nog niet gelezen heb en die ook niet moet lezen direct na het zien van de serie. 

Wat ik me wel afvroeg was hoe het tegenwoordig met Åsa Larsson gaat. Er zou nog een zesde deel komen, maar die is nog steeds niet verschenen. Op Wikipedia las ik dat Åsa Larsson in de jaren 2014 t/m 2017 de jeugdserie PAX heeft geschreven samen met Ingela Korsell.

De serie bevat de verfilmingen van de onderstaande boeken:
- Midzomernacht (Det blod som spillts)
- Het zwarte pad (Svart stig)
- Tot de woede is geluwd (Till dess din vrede upphör)
- De tweede zonde (Till offer åt Molok)

Ida Engvoll speelt Rebecka Martinsson in de serie en ik moet zeggen dat ze dit perfect doet. Als ik er al een beeld bij Rebecka had bij het lezen van de boeken dan past Ida hier perfect bij. Alleen dat al maakt de serie interessant.  

Ida Engvoll
Ik kan wel weer een beschrijving maken van wat er gebeurd in de verhalen, maar Stralend Schrijven heeft dit erg goed gedaan in haar blogpost over de serie. Het eerste verhaal vond ik persoonlijk direct de beste. Dat heeft mede te maken met het heftige einde. Het laatste deel kan ik beter vergelijken met het boek en hier viel het mij op dat het verhaal uit het verleden niet genoemd of verteld werd. Het ging alleen om het verhaal in de tegenwoordige tijd. Erg jammer want het verhaal uit het verleden vond ik persoonlijk erg interessant, maar ik snap wel dat je zo'n verhaal niet in anderhalf uur kunt stoppen. Voor de rest volgde de aflevering het boek nauwgezet.

De vier afleveringen zijn op zich staande verhalen waarin de achtergronden van de hoofdpersonen telkens duidelijker worden. De relatie tussen Rebecka en de hondentrainer van de politie, Krister Eriksson, is boeiend. In de serie ziet Krister er trouwens veel beter uit dan in het boek. In het boek heeft Krister onder andere geen oren meer vanwege verbranding en is daarom een stuk minder aantrekkelijk.

Conclusie:
Mooie beelden van Lapland en Kiruna. De tegenstelling met de grote stad, Stockholm, wordt duidelijk in beeld gebracht. De keuze van Rebecka laat ook die tegenstelling zien, een leven in de grote stad of in Lapland waar ze opgegroeid is. De serie is lekker traag en men neemt de tijd. In de boeken van Åsa Larsson viel het mij op dat er weinig Samische invloeden aanwezig waren terwijl de verhalen in Lapland plaatsvinden. Toch zag ik in de serie dat Krister een Samisch mes draagt. Is hij een Sami?

De boeken zijn goed verfilmd en het belangrijkste is dat ik er van genoten heb. Een aanrader. 

Wetenswaardigheden:
In een aflevering is er een verwijzing naar Darin met het nummer Ta mig tillbacka


Recensies:
- XGN
- AD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten