Google Translate

dinsdag 11 juni 2019

Fotografe Ursula Jernberg

Op 5 juni 2019 plofte er een mailtje in mijn mailbox van Ursula Jernberg over een uitnodiging voor de opening van haar Aurora project in Museum IJsselstein op 8 juni. Ursula Jernberg? Geen idee wie het is. Heb ik mij ooit ergens voor ingeschreven? De naam Jernberg klinkt wel Scandinavisch, dus het zou zo maar kunnen dat ik in het verleden wel iets gezien heb van haar werk. Het is namelijk een tentoonstelling van haar foto's.

Natuurlijk op zoek gegaan naar meer informatie over Ursula Jernberg. Op mijn blog kon ik niets over haar vinden dus klopt het dat ik haar niet zo snel voor de geest kon halen. Ik kwam deze blogpost over Characters of Jante van Ursula Jernberg tegen op Nordic Vibes en die gaat over het fotoboek en de bijbehorende fototentoonstelling. Het blog Nordic Vibes volg ik al een tijdje. Helaas is het daar nu sinds januari 2019 erg rustig. Ik vermoed dat ik via die website mijzelf ergens op geabonneerd heb. Het blog gaat over het fotoboek die Ursula in 2012 in eigen beheer heeft uitgebracht. Ursula komt uit Amsterdam en in 2010 kwam ze achter haar Noorse roots toen ze haar stamboom onderzocht in het kader van een nieuw project. In de zomer van 2010 is ze naar Trondheim gegaan en een Noorse man vroeg haar toen 'Ken je de wet van Jante?'. Dit maakte indruk op haar en ze heeft meteen het boek En Flyktning krysser sitt spor (A Fugitive Crosses His Tracks) van Aksel Sandemose gelezen waarover hij het had. Dat verhaal was haar inspiratie voor het fotoboek. Ze is voor het boek vier keer naar Noorwegen gegaan om portretten te schieten die als de karakters van Jante fungeren. De landschapsfoto's zijn in IJsland gemaakt. In totaal twee jaar werk (Bron: de Volkskrant). Als ik de foto's zo bekijk doet het fotoboek mij enigszins denken aan een ander fotoboek, namelijk Nomad van Jeroen Toirkens. Een aantal foto's zijn op haar website te zien en ook in het onderstaande filmpje.



Het fotoboek van 36 pagina's is volgens haar website uitverkocht. Het is ook al weer zeven jaar geleden dat het boek verscheen. Meer informatie over het fotoboek:
Wat is er daarna eigenlijk gebeurd? In 2015 verscheen het project Aurora, een fotoserie over mensen die in Nederland off-the-grid zijn gegaan met als thema Stilte. Stilte is een terugkerend thema in haar leven sinds ze het ontdekt heeft in Noorwegen.

'Het geeft me een idee dat het leven echt is. Een zekere authenticiteit. Wanneer je in staat bent om te doen wat het leven van je vraagt, vereist het een stilte in jezelf om te kunnen horen.'

Er wordt gezegd dat als je het eenmaal hebt gehoord, je het keer op keer zult herkennen. Stilte. Voor sommigen, te midden van de kakofonie van het leven, is het een aangenaam geluid. Ze zoeken het. Zowel rond als binnen zichzelf. Soms lijkt het alsof de stilte binnenin het beste te horen is wanneer het innerlijke landschap het uiterlijke weerkaatst. De mensen die in 'het bos' leven, zoals de inwoners het graag noemen, vormen het leven aan de buitenkant in overeenstemming met hoe het van binnenuit klinkt. (Bron: Aint-Bad).


Over dit project kreeg ik dus de uitnodiging. Meer informatie over Aurora en waar ook foto's te zien zijn is te vinden op de websites Sunday Mornings at the River en Aint-Bad.

In 2016 is Ursula het project Misty Mountains gestart. Het bleek dat in oktober 2016 een winactie was van Fikamagazine (ook al een website waar weinig meer gebeurd de laatste tijd) waar je een print van Misty Mountains kon winnen en deze actie kan ik mij nog goed herinneren. Geweldige platen van Scandinavië, maar helaas niet gewonnen :-). Het lijkt erop dat de website van Misty Mountains ook niet meer echt actief is. Het thema Silence heeft de foto's weggedrukt. 

Het laatste project van Ursula is The Quietest Place on Earth. In april 2019 is Ursula een crowdfunding actie gestart en die is gehaald. Het doel van de actie:

Voor mijn nieuwe project wil ik deze plek gaan bezoeken en vastleggen. Ik zie het als mijn persoonlijke taak om stille gebieden op de wereld te fotograferen voordat ze voorgoed verdwijnen. Door middel van dit project wil ik bewustwording over het belang van stilte creëren. Ik zou graag mijn ervaringen met je willen delen en via mijn foto's een gevoel van kalmte over willen brengen.

De fotoserie wordt tentoongesteld in Amsterdam in het najaar van 2019.

Grappig om zo meer te weten te komen over iemand waar ik blijkbaar al eerder wat van heb gezien. Na het uitzoeken weet ik weer waar ik Ursula van herken en dat is van de Misty Mountains actie van Fikamagazine. Naar de opening op 8 juni ben ik niet geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten