Google Translate

zondag 25 december 2022

Studeren in Zweden 5: Idre en Studentendrukwerk

Inmiddels woon ik al bijna een halfjaar in Zweden, en hoe langer ik er woon hoe mooier ik het ga vinden! 15 Januari vlieg ik pas weer terug naar Linköping, het is best gek om nu voor zo’n lange tijd in Nederland te zijn omdat ik me juist zo thuis voel in Zweden. Natuurlijk ben ik wel heel blij dat ik kerst kan vieren met de familie en dat ik mijn vrienden hier weer even kan zien :-). Een vriend uit Nederland kwam mij opzoeken in Linköping en we besloten een auto te huren en een “stukje” (toch wel 7 uur rijden) naar het noorden te gaan – de keuze was gevallen op Idre. Idre is geen vreemde plek voor mij, ik ben hier al eens geweest met mijn ouders in de zomer. Net zoals in Noorwegen het geval was, is ook Zweden onherkenbaar in de winter in vergelijking met de zomer.

Het eerste plan was om campingspullen en backpacks mee te nemen en om te gaan slapen in de shelters of in een tent, maar met temperaturen tussen de -25 en -30 graden besloten we toch maar een AirBnb te huren ;). Het huisje was ook vrij koud, maximaal 11 graden ondanks dat de verwarming hoog aanstond, maar het is natuurlijk wel iets warmer dan in een tent met -30 graden dus daar waren we al blij mee.

Idre Fjäll is erg druk in de winter en er is een groot ski resort, maar ik ben niet echt een ski kenner. We wilden beiden heel graag leren skiën, maar het skiseizoen opent in Idre Fjäll pas in week 51, we waren dus net een weekje te vroeg. Dit staat ook gewoon online, maar het is wel even zoeken en als je geen verstand hebt van skiën is het wel lastig om allemaal uit te zoeken. Gelukkig stonden er nog genoeg andere activiteiten op de planning en mocht dit de pret niet drukken! We hebben onder andere een bezoekje gebracht aan de hoogste waterval van Zweden, genaamd Njupeskär. In de zomer ben ik hier al eens geweest, maar in de winter is het toch ook een bijzonder uitstapje. Let wel op dat een deel van het wandelpad gesloten is en dat je dus niet naar beneden kunt gaan, je kan dus ook niet dicht bij de waterval komen. Verder is het alsnog erg de moeite waard! We zijn helemaal niemand tegengekomen tijdens onze wandeling, terwijl het in de zomer echt een toeristische attractie is waar veel mensen op af komen, dus dit was ook wel lekker.



Uiteraard hebben we ook een bezoekje gebracht aan Städjan-Nipfjället en hier hebben we de hele berg opgelopen, wat erg zwaar is in de diepe sneeuw zonder sneeuwschoenen! Het voelt een beetje als een berg oprennen terwijl je niet vooruit komt.. Toch gelukt, en hier het prachtige uitzicht met de zonsondergang om 13:30 ;).




Van een Zweedse vriend kreeg ik de tip om naar Grövelsjön te gaan, dit is ook een natuurreservaat en het ligt heel dicht bij de Noorse grens. Ik heb er een aantal blogs over gelezen en in de zomer schijn je met een boot over het meer naar Noorwegen te kunnen varen, deze houd ik dus zeker nog in gedachten voor in de zomer! Nu hebben we er rondgelopen en ons verwonderd over de mooie natuur daar. Het is ook super leuk om alle sporen te zien van de dieren die hebben rondgelopen in de sneeuw, helaas hebben we geen dieren gezien daar.

Natuurlijk had ik mijn camera weer mee, en hoe leuk is het om zo’n mooie, korte reis vast te leggen door middel van een foto op groot formaat. Bij Studentendrukwerk is het mogelijk om te kiezen uit een groot aantal wanddecoraties, onder andere een foto op hout, forex, plexiglas et cetera dus eigenlijk is er voor elke gelegenheid wel een optie te vinden. Ik heb gekozen om een foto op groot formaat (90x70 cm) te laten afdrukken op plexiglas. Ik vind zelf dat de foto’s hier het mooist op uitkomen. Hieronder is de originele foto te zien.


En op de onderstaande foto's is het eindresultaat te zien. De foto moet nog een keer naar Zweden verhuisd worden. Dat mogen mijn ouders doen als ze weer bij mij langskomen :-).



Ik ben er heel blij mee en deze foto past perfect tussen alle sneeuw foto’s van Noorwegen die al op mijn kamer hangen! De foto op plexiglas is te ontwerpen en te bestellen via deze link, mocht je denken dit wil ik ook :-). Het bestelproces gaat heel makkelijk en het is mogelijk om een JPG te uploaden. Wat ik heel fijn vind aan de website is dat de software het aantal pixels weergeeft en dus checkt of de foto van genoeg kwaliteit is voor een grote afdruk, dit voorkomt teleurstelling dat de foto toch onscherp op het plexiglas komt! 

Nadat ik mijn bestelling had geplaatst, kreeg ik meteen dezelfde avond een mailtje met track en trace code, en de volgende dag had ik mijn foto op plexiglas al in huis! Echt heel leuk dat ik een foto van een vakantie van vorige week nu al in groot formaat in huis heb.

Hej då, Milou :-).

2 opmerkingen:

  1. Prachtig ziet het eruit met al die sneeuw en dat speciale licht. Städjan-Nipfjället is een plaatje met die ondergaande zon. Wij kennen het van de eindeloos lange dagen, maar als ik dit zo zie krijg je er zin in om in de winter ernaartoe te gaan.
    De wandeling naar de bevroren Njupeskär is zeker de moeite waard. Is de vergrote foto tijdens die wandeling gemaakt? Ik meen me te herinneren dat er zo'n soort uitzicht is 😊 Ik kan me goed voorstellen dat die foto uitgekozen is om te vergroten.
    Het is in ieder geval fijn dat je je zo thuisvoelt in Zweden Milou 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even nagevraagd bij Milou. De vergrote foto is ergens onderweg naar Idre genomen. We kunnen er gelukkig nog een tijdje van genieten voordat die naar Zweden gaat.

    BeantwoordenVerwijderen