Google Translate

donderdag 22 mei 2014

Obränd kalkugn

In Härjedalen kwamen we door het dorpje Glöte. Het onderstaande Kalkugn bord viel ons direct op.

Kalkugn 600 m bord
Vlakbij het bord stond het onderstaande informatiebord. 


Aangezien ik altijd geïnteresseerd ben in bordjes langs de weg, heb ik de route van 600 meter gevolgd. 600 meter is in Zweden natuurlijk veel zwaarder dan in Nederland en omdat je eerst een flinke heuvel op moest door het weiland, viel het best wel tegen. Eenmaal boven kom je wat bordjes tegen.





Uiteindelijk zie je dan de kalkoven in een dal.




Omgeving
Bij het zoeken naar informatie kwam ik op de website van Glotebyalag en het blijkt dat Jämtland slechts twee bekende ongebakken kalkovens heeft. De Glöte kalkoven is er één van en is goed bewaard gebleven in een vallei ten noorden van het dorp. Waarom de kalkoven ongebakken is gebleven na al het harde werk met de bouw ervan is een raadsel volgens de Glotebyalag website. Misschien de omvallende bomen?

Omvallende bomen
Ik ben zelf niet naar beneden gegaan. Anderen hebben dit wel gedaan en hieronder is een mooie foto van de kalkoven van vlakbij, afkomstig van Flickr, te zien.

Kalkugn (foto afkomstig van internet)
Op Facebook kwam ik de andere kalkoven tegen en die staat in Bjärme. De onderstaande foto is afkomstig van Facebook.

Bjärme kalkoven
Zoals op het eerste informatiebord is te lezen, is er een boek, Glöte genom 600 år, over 600 jaar Glöte beschikbaar. Meer informatie over het boek is te vinden op de Glotebyalag website.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten