Google Translate

dinsdag 28 april 2015

Klekkendehøj

Klekkendehøj is een grafheuvel uit 3300-3200 voor Christus tussen Tostenæs en Røddinge 10 km ten zuidwesten van Stege op het eiland Møn. Het graf is opgegraven door Calmette in de late jaren 1700. De grafheuvel is verdeeld in twee kamers die je via een 8 meter lange gang bereikt. (Bron: Wikipedia).

Er is maar een kamer te bekijken. De andere kamer is afgesloten met een stalen deur. Hierachter liggen schatten en skeletten. Via een raampje kun je de kamer toch bekijken. Mooie grafheuvel en vooral de omgeving is prachtig.

Het pad naar de Klekkendehøj.
De omgeving.

De ingang.

De gang.
De kamer.
Informatiebord.
Informatiebord.

6 opmerkingen:

  1. Wow, machtig interessant! Het lijkt wel een enorm hunebed. Verbaas me er altijd over hoe ze in die tijd die enorme keien verplaatsten en stapelden. Niks geen mechanische kraan of wat dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verbaas me ook over hoe ze vroeger de dingen voor elkaar kregen.

      Verwijderen
  2. Dat ziet er idd interessant uit. Ik ga kijken of we het op de heenreis naar Zweden kunnen inplannen of tijdens ons verblijf in Denemarken, want dan gaan we nog weer naar Mønsklint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er liggen grafheuvels genoeg. Ik weet niet meer of we ze allemaal gezien hebben, maar de meeste wel.

      Verwijderen
  3. Dit hebben wij helemaal gemist tijdens ons verblijf op Mon in 2011, ook nog maar eens terug. Ik vond het sowieso een prachtig eiland.

    BeantwoordenVerwijderen