Google Translate

zondag 13 augustus 2023

Update Elle Kari en Dvorit Shargal

Op 26 juli 2023 kreeg ik een reactie van Dvorit op de blogpost Elle Kari: Het meisje uit Lapland en haar hond Tjappo - Elly Jannes dat ze de week erop in Nederland was en ik denk met mij in contact wou komen omdat ze in Bussum moest zijn. Ze bleek het toch drukker te hebben zodat ze geen tijd had om door Nederland te reizen en ik was trouwens ook niet aanwezig omdat we op dat moment in Zweden waren. 


Dvorit Shargal is de maker van de documentaire Where Is Elle Kari and What Happened to Noriko-san?. Twee boeiende blogposten over een boekje uit 1956. Dvorit een mail gestuurd en ze was mijn mailadres kwijt en één van haar Nederlandse vrienden vond mijn blogpost over Elle Kari en zodoende heeft ze een reactie eronder gezet om weer in contact te komen. Ondanks dat ze geen tijd had om door Nederland te reizen gaf ze wel aan dat ze twee andere documentaires heeft gemaakt over de zoektocht naar kinderen die in de boekjes zijn gefotografeerd door Anna Riwkin-Brick. De tweede documentaire uitgebracht op 5 augustus 2016 heet Africa! Sia Lives on Kilimanjaro en gaat over de zoektocht naar Sia. De trailer van de documentaire is hieronder te zien:


De derde documentaire uit de trilogie heet Where is Lilibet the Circus Child and What happened in Honolulu? en is uitgebracht op 20 oktober 2017. In de documentaire is de zoektocht naar Lilibet het circuskind en Mokihana uit Hawai te zien. Lilibet was ook de reden dat Dvorit in juli 2023 in Nederland was. De trailer van de film is hieronder te zien:


Na de derde documentaire kreeg de wereld te maken met corona en begon Dvorit met het schrijven van een boek over haar reizen over de hele wereld, de kinderen uit de boeken volgend, over het onderzoek dat ze deed en andere kinderen die ze vond. Ze bekeek het ruwe materiaal op haar harde schijven van het afgelopen decennium en nam veel Zoom-interviews af met meer personages uit de boeken. Toen kwam ze erachter dat er nog materiaal was voor een vierde documentaire die de titel The Fourth in the Trilogy kreeg. De documentaire verscheen vorig jaar en de trailer is hieronder te zien:


Ik heb de drie films zelf niet gezien. Af en toe worden de eerste en de laatste documentaires wel eens vertoond zoals bv in het Moderna Museet in Stockholm in oktober 2022. Ik ben zeer geïnteresseerd in het boek dat bijna af is. Ik mag er niet teveel over vertellen maar als het boek uit is en het is een Engelse versie dan ga ik het boek zeker aanschaffen en wie weet ook de overige documentaires. Dvorit had nog wel een leuk feitje en dat is dat Dirk Nederland heeft verlaten. Het was te koud.

Update 03-12-2023: Vandaag kwam ik op Facebook het onderstaande bericht tegen van Dvorit. In de week van 2 november 2023 is Elle Kari op 78 jarige leeftijd overleden na een kort verblijf in het ziekenhuis.


4 opmerkingen:

  1. Jammer dat jullie elkaar gemist hebben.
    Maar eh... te koud in Nederland? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar het verhaal van Dirk ben ik eigenlijk al weer vergeten. De DVD maar weer eens kijken. Iets van het bezoek aan Nederland is te volgen op haar Facebook: https://www.facebook.com/dvorit.shargal.

      Verwijderen
    2. De blogpost is bijgewerkt met het nieuws dat Elle Kari in de week van 20 november 2023 op 78 jarige leeftijd is overleden.

      Verwijderen