Google Translate

donderdag 2 mei 2013

Aatsinki: The Artic Cowboys

Filmdetails:
Titel: Aatsinki - The Artic Cowboys
Regisseur:
Verhaal:
Jaar: 2013
Duur: 86 minuten
IMDB cijfer: 6,2

Aatsinki
De documentaire Aantsinke kwam ik tegen via de Facebook pagina van Saami Arts. De film is nog niet te zien. Hopelijk komt deze film in Nederland op de TV of is deze op DVD te bestellen. De documentaire laat een jaar het leven van een familie zien. Het is een beetje te vergelijken met het boek wat ik nog steeds aan het lezen ben (A year in Lapland). Omdat ik de film nog niet gezien heb, gebruik ik de informatie afkomstig van de Finlandwebsite.  

Korte inhoud van de film (Bron: Finlandsite)
Broers Aarne en Lasse Aatsinki zijn cowboys in het poolgebied. Rustig maar vriendelijk, roekeloos, maar bescheiden, robuust maar zacht, en uitzonderlijk goed geïnformeerd als het gaat om hun kleine stukje wildernis. Deze mannen zijn wat John Wayne wilde zijn. De broers, samen met hun vrouwen en kinderen, leven ten noorden van de poolcirkel in Fins Lapland, waar ze de leiders zijn van een collectief van traditionele rendierhouders die de laatste groep wilde rendieren in heel Finland beheren.

AATSINKI volgt de familie voor de tijdsspanne van een jaar en observeert hun seizoensgebonden routines en de moeilijkheden en de vreugde van een leven zo nauw verbonden met het land.

Het onderliggende verhaal is er één van wereldwijde gevolgen en verbondenheid. Tussen hun ongelofelijke begrip van het landschap en hun rendieren aan de ene kant en hun sterke afhankelijkheid van sneeuwscooters en helikopters aan de andere kant, zijn de herders gecategoriseerd als bakens van duurzaamheid en demonen van de milieubeweging.

Hun verhaal roept belangrijke vragen op over wat het betekent om te leven met het land en nodigt het publiek uit om hun eigen aannames te heroverwegen over technologie, voedselproductie, en, het meest kritieke, de mens in de natuur.

Er is ook een Facebook pagina met mooie foto's en een trailer van de film, bezoek deze hier. De officiële website is www.arcticcowboys.com.

Jessica Oreck
Jessica Oreck is de regisseur van de film. Ze heeft het geld voor de documentaire bij elkaar gekregen door middel van crowd fund raising via de website Kickstarter.

Interview met Jessica Oreck (Bron: Finlandsite)

Kun je een klein beetje over jezelf vertellen? / Hoe en waarom ben je filmmaker geworden?
Deze vragen zijn vrij onlosmakelijk met elkaar verbonden voor mij. Ik wilde films maken over de natuur sinds ik 14 was. Tijdens een biologieles op de middelbare school liet de leraar ons de film Private Life of Plants van David Attenborough zien en vanaf dat moment wist ik wat ik wilde doen met mijn leven. Jaren later ging ik naar de universiteit voor filmmaken, biologie, ecologie en plantkunde. Toen ik tijdens mijn tweede jaar op de universiteit begon te werken bij het American Museum of Natural History, besefte ik dat mijn grootste interesse eigenlijk ethnobiologie was - de manier waarop de menselijke culturen omgaan met de wereld van de natuur.

Waarom heb je besloten om een film over de rendierhouders in Fins Lapland te maken en waarom de Aatsinki?
Ik wilde de moderne equivalent van het cowboy- held karakter vinden. Ik hou van het idee van een man in de woestenij, sociaal, maar alleen, met een zesde zintuig voor de natuur. Aarne en Lasse Aatsinki vertegenwoordigen de laatste van dit karaktertype - leven midden in de 21e eeuw, maar met het handhaven van een verbondenheid met de natuur waar de meeste Amerikanen alleen maar van dromen.

Ik maakte kennis met Aarne door Jari Etelälahti, een van de mede-eigenaars van Eat & Joy Farmer's Market in Helsinki. Eat & Joy kwam bij de film als sponsor en Jari eindigde als een coproducent. De eerste keer dat ik Jari ontmoette vertelde hij me dat hij de perfecte familie had gevonden - en hij had gelijk!

Wat is de boodschap van deze film?
Het doel van de film is om een levensstijl te laten zien die veel Amerikanen zich niet eens kunnen voorstellen. Het gaat om extreme koude, hard werken, zonlicht, nachten, vrije tijd - het gaat om het kennen van de grond, het werken met de grond en ermee verbonden zijn. Het gaat ook om de Amerikanen (en anderen!) zichzelf anders te laten gaan bekijken binnen het kader van de natuur. Door het publiek diep mee te nemen in het tempo, geluiden en het licht van Lapland. Ik hoop dat de film misschien een nieuw perspectief genereert - een ruimte voor het publiek om hun zeer basic ideeën over de verschillende manieren waarop mensen denken over en gebruik maken van de natuur, te herkaderen.

Waarom ben je begonnen met het Kickstarter project?
De financiering van kunst in de VS is heel anders dan in Europa - bijna alles komt uit de privésector en er is moeilijk aan te komen. Als je werkt voor jezelf op de manier zoals ik doe, is Kickstarter (verrassend) uitgegroeid tot een van de meest betrouwbare manieren om geld in te zamelen voor onafhankelijke films. Natuurlijk, het is nooit volledig zeker en is altijd zenuwslopend!

Wanneer het project succesvol is, hoe lang duurt het dan nog om de film af te maken?
Als we daarin slagen op Kickstarter, zal het nog slechts een paar maanden duren om de film af te maken. Daarna zullen we onze filmfestival strategie plannen en onze theater programma, en wanneer beide gedaan zijn zullen we beginnen met het maken en printen van DVD's. We hebben een lange weg te gaan!

Zal de film in heel Europa te zien zijn?
Ik hoop het! We zijn momenteel op zoek naar een distributeur op het vasteland van Europa.

Trailer Aatsinki

Er is een interactieve website aanwezig met een aantal interessante filmpjes. Erg leuk om te zien. Een ander interview met Jessica Oreck is hier te vinden. Dit is een aanvulling op het interview van de Finlandsite. Er is tevens een interview met Jessica te lezen op de Filmmakermagazine website. Leuk feit is dat de film geheel is opgenomen met een Canon EOS 5D Mark II camera.
Zodra de DVD te halen is, ga ik hem halen. Het lijkt me een geweldige film. Hieronder volgen nog wat afbeeldingen afkomstig van de Artic Cowboys website.








6 opmerkingen:

  1. Lijkt mij een erg leuke docu. Misschien is hij te zien op: www.letmewatchthis.ch ik hoop dat je de docu kunt vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De film is net in premiere gegan in New York. De DVD's moeten nog gedrukt worden. Het zal nog wel even duren voordat de film beschikbaar is. Ik volg de Twiiter van Jessica al wel en de Facebook site van Aatsinki ook.

      Verwijderen
    2. In april 2014 komt de DVD eindelijk uit.

      Verwijderen
  2. Ik wil 'm graag zien. Ben erg benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen