Google Translate

donderdag 9 mei 2019

Sthlm Rekviem

Seriedetails:
Titel: Sthlm Rekviem
Regisseurs: Karin Fahlén en Lisa Ohlin
Jaar: 2018
Verhaal: Karin Fahlén, Piodor Gustafsson, Jörgen Hjerdt, Jonas Karlsson, Åsa Lantz, Lisa Ohlin, Kristina Ohlsson en Pauline Wolff
Acteurs: Liv Mjönes, Jonas Karlsson, Alexej Manvelov
Duur: 10 afleveringen van 45 minuten
IMDB cijfer: 6,4



Samenvatting:
Na een tragisch auto-ongeval gaat criminoloog Frederika Bergman aan de slag bij het speciale onderzoeksteam van de politie in Stockholm. Het team staat onder leiding van de legendarische rechercheur Alex Recht en zijn rechterhand Peder Rydh: getalenteerd, maar ambitieus en licht ontvlambaar. Aanvankelijk wordt ‘burger’ Frederika met de nodige scepsis ontvangen, maar haar intelligentie, logica en frisse kijk helpen het team zaken op te lossen. Daarom wordt ze langzamerhand een geaccepteerd en zelfs geliefd lid van het team, dat naast persoonlijke verwikkelingen onder meer te maken krijgt met gekidnapte kinderen, de moord op een religieus echtpaar en de ontvoering van twee joodse jongens.

De boeken:
De serie is gebaseerd op de boeken van Kristina Ohlsson. Ik heb van haar alleen het eerste deel, Ongewenst, uit de Fredrika Bergman serie gelezen. De boekenserie bestaat uit zes delen waarvan vijf delen zijn verfilmd voor de Sthlm Rekviem serie. Hieronder de zes boeken met vertaling en daarachter de titel van de aflevering die verfilmd is.

1) Askungar. Vertaling: Ongewenst. Eerste aflevering: Oönskad.
2) Tusenskrönor. Vertaling: Verzwegen. Tweede aflevering: Blodsband.
3) Davidsstjärnor. Vertaling: Davidsster. Derde aflevering: Papperspojken.
4) Paradisoffer. Vertaling: Paradijsoffer. Niet verfilmd.
5) Änglavakter. Vertaling: Engelbewaarders. Vierde aflevering: Cinerama.
6) Syndafloder. Niet vertaald. Vijfde aflevering: Öga för öga.

Bijzonder is dat het laatste boek Syndafloder niet vertaald is naar het Nederlands. Waarom het laatste deel niet vertalen?

De serie:
De serie verfilmd dus vijf boeken van Kristina Ohlsson in tien afleveringen. Dit zie je wel vaker bij Zweedse boekverfilmingen. Twee afleveringen vormen samen één verhaal. Dus eigenlijk is er dan anderhalf uur om het verhaal van een boek te vertellen. Naar mijn mening veel te kort en dat is dan ook gelijk het probleem van de Sthlm Rekviem serie. Je moet heel goed opletten wat er allemaal gebeurd want anders ben je de draad zo kwijt. Nu helpt het ook niet mee dat ik na drie afleveringen per ongeluk het laatste deel heb gezien en daarna het vierde deel :-). De vijf afleveringen zijn opzichzelfstaande verhalen maar de personages in het team ontwikkelen zich wel. Maar zoals gezegd te snel.

De eerste aflevering kon ik vergelijken met het eerste boek dat ik gelezen had en het viel mij op dat de vooruitblikken in de nabije toekomst nieuw was. Dit kwam niet in het boek voor. De vooruitblikken gebeuren in een taxi met Fredrika en Alex in 2020. Ze blikken terug op de gebeurtenissen die plaatsvonden in de verhalen. Leuk bedacht, maar ik stoorde mij er eerst wel aan. Later begon ik eraan te wennen. Er wordt wel informatie verteld in de taxi die belangrijk is voor het gehele verhaal.

Conclusie:
De aanpak van de verfilming van de boeken van Cilla en Rolf Börjlind bevalt veel beter. Met die serie gebruiken ze de tien afleveringen om één boek te verfilmen en dat bevorderd het kijkplezier enorm. De verhalen waren op zich goed te volgen, maar de vierde aflevering sloeg de plank mis. Die was veel te vaag en onsamenhangend. De overige verhalen waren spannend en met mooie beelden van Stockholm, dus het was geen straf om naar de serie te kijken. De rol van Peder wordt gespeeld door Alexej Manvelov. Moest ik aan wennen omdat ik hem recent in een aantal andere series (Innan vi dör, Jordskott en Okkupert) heb zien spelen. Alex Steen, gespeeld door Jonas Karlsson, had ik laatst nog zien spelen in de Kim Novak film. De speelwijze is hetzelfde gebleven, een genot om naar te kijken. Fredrika Bergman, gespeeld door Liv Mjönes, deed het ook goed. De thema's zijn actueel en ik hoop ooit de boeken allemaal eens te lezen. Een interview met de acteurs is hier te lezen.

Recensies:
- Screendependent
- Filmdomein
- Mijn Serie
- Scriptgirl
- TV Meter
- TVvisie
- Stralend Schrijven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten