Google Translate

zaterdag 6 juli 2019

Gouden kooi - Camilla Läckberg

Boek details:
Auteur: Camilla Läckberg
Titel: Gouden kooi
Originele titel: En bur av guld
Vertaling: Elina van der Heijden
Verschijningsdatum: 2019
Bladzijde: 366
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044354423


Flaptekst:
Voor de buitenwereld lijkt het of Faye alles heeft: een perfecte man, een geliefde dochter en een luxeappartement in de meest chique wijk van Stockholm. Maar duistere herinneringen uit haar jeugd in Fjällbacka achtervolgen haar en ze voelt zich steeds meer gevangen in een gouden kooi. Ooit was ze een sterke vrouw met ambities, maar voor Jack heeft ze alles opgegeven. Als hij haar verlaat, stort haar hele wereld in. Ineens heeft ze helemaal niets meer. Eerst is ze radeloos, maar dan besluit ze zich niet zomaar gewonnen te geven en beraamt ze een meedogenloos wraakplan.


De auteur:
Camilla Läckberg is geen onbekende. Ze is bekend van de Fjällbacka serie met Erica en Patrick in de hoofdrol. Van die serie de films en de TV-serie bekeken en van de boeken helaas alleen nog maar het eerste deel. We hebben Camilla twee keer gezien toen ze in Nederland was in 2017. In deze post staan de foto's en is er wat meer te lezen over Camilla.

Interviews:
Het nieuwe boek van Camilla is compleet anders dan de vorige boeken die ze geschreven heeft. Geen Erica en Patrick meer en Fjällbacka wordt kort aangehaald. Waarom is Camilla begonnen met een geheel nieuw verhaal die uit twee delen bestaat? In dit interview met Thrillers & Zo legt ze dit uit. Ik heb een gedeelte van dat interview hieronder opgenomen:

“Het idee voor dit boek kwam spontaan bij me op. Ik wilde een soort hybride creëren tussen de ‘Levens en liefdes van een duivelin’ van Fay Weldon en het werk van Sidney Sheldon en Jackie Collins. Als tiener heb ik die boeken stukgelezen. Destijds werd daar nogal op neergekeken, omdat ze speciaal voor vrouwen waren geschreven.”

“Eenmaal volwassen realiseerde ik me dat die boeken uit de jaren tachtig altijd draaiden om sterke vrouwen met eigen geld die niet bang waren om de strijd om de macht aan te gaan. Dat zag je ook terug in televisieseries van die tijd zoals ‘Dallas’, ‘Dynastie’ en ‘Falcon Crest’. ‘Gouden kooi’ is een eerbetoon aan die ‘powervrouwen’, daarom heet Faye ook Faye.” (Bron: Thrillers & zo).


Dallas, Dynastie en Falcon Crest ken ik nog wel. Daar keek ik vroeger ook naar. De boeken van Jackie Collins ken ik wel maar nooit gelezen. Fay Weldon ken ik niet. Gouden kooi is dus een eerbetoon aan die vrouwen.

Dit is weer terug te vinden in de andere interviews die gehouden zijn toen ze weer in Nederland was om het boek te promoten. Helaas was de promotie op een doordeweekse dag en ver weg. Hieronder de overige interviews:
- AD
- Hebban thrillerclub
- Hebban
- Thrillzone
- Telegraaf


Het boek:
Het boek bestaat uit drie delen. Elk deel begint met een soort voorstukje. Het eerste voorstukje is direct heftig Jack Adelheim, de ex-man van Faye, heeft hun dochter Julienne gedood. Na het voorstukje schrijft Camilla over het leven van Faye voor het gebeurde in het voorstukje. Ze is getrouwd met Jack en woont samen met hun dochter in een appartement aan de Narvavägen in Stockholm. In het appartement staat een foto van het gezin gemaakt door Kate Gabor. Ze hebben vijf jaar geleden het appartement gekocht toen Faye in verwachting van Julienne. De laatste drie jaar is Faye tien tot vijftien kilo aangekomen. Ze is geboren in Fjällbacka en is in de zomer van 2001 verhuisd naar Stockholm. Het heden wordt afgewisseld met het verleden die begint in 2001. Eigenlijk dezelfde stijl als in de Fjällbacka serie. Het verleden staat in schril contrast met het heden. In het eerste deel wordt dit pijnlijk duidelijk. Op het moment dat je denkt dat het dieptepunt bereikt is, kan het nog veel erger. Een voorbeeld: Faye kan in de PC van Jack en bekijkt de browsergeschiedenis van Jack. Een filmpje valt op vanwege de vele bezoeken. Het filmpje heet "Young petite schoolgirl brutally fucked by her teacher". Om Jack te bekoren doet Faye zich voor als een schoolmeisje met bijbehorend kapsel en kleding en speelt het filmpje na met Jack als de leraar. Dit en andere gebeurtenissen vond ik vrij heftig in het eerste deel.

Het eerste deel is wel het beste. De delen erna zijn ook erg goed, maar de basis wordt gelegd in het eerste deel. Over het tweede en het derde deel kan ik weinig vertellen zonder het verhaal prijs te geven.

Conclusie:
Een geheel ander boek dan de Fjällbacka serie, maar wel dicht bij Camilla gebleven. Zo komt Faye net als Camilla uit Fjällbacka, heeft Faye ongeveer dezelfde studie gevolgd als Camilla en woont Faye net als Camilla in Stockholm. Ik volg Camilla op Instagram en de foto's die ze post zouden zo uit het leven van Faye kunnen komen. Camilla geeft in interviews ook aan dat ze vroeger op Erica leek en later op Faye en het hele boek door had ik dat gevoel ook. In recensies kwam ik vaak tegen dat de echte Erica en Patrick fans dit boek niet zo goed vonden. Ook zou er teveel seks in zitten. Veel seks zit er wel in maar het boek doet zeker niet onder voor de Fjällbacka serie. Ik vond het boek erg goed en ben heel erg benieuwd wat het tweede deel gaat brengen omdat het verhaal op de vader van Faye na, een afgesloten verhaal is. Het einde had ik wel zien aankomen, maar er zat toch een smerige wending in die ik niet had zien aankomen. Het boek leest ook nog eens heerlijk zodat ik het snel uit had en ik heb veel geleerd over de Östermalm wijk van Stockholm. We hebben er wel eens rondgelopen en wat over gelezen, maar een voorstelling kun je er niet van maken. Na het lezen van Gouden kooi is dit wel gelukt. De beelden die ik tijdens het bezoek aan Östermalm had, hebben door dit boek een betekenis gekregen. De volgende keer als we in Stockholm zijn gaan we zeker de wijk nog eens grondig bezoeken. Wat betreft het boek: de mannen uit het rijke milieu komen er niet goed af in het boek en de vrouwen nemen de macht over door middel van Wraak. De cover zegt genoeg.

Wetenswaardigheden:
Autowinkel in Östermalm.

  • Jack had de boeken van Ulf Lundell gelezen.
  • Carly Simon met Coming Around Again.

Recensies:
- Hebban
- Connie's Boekenblog
- Bol.com
- Het Parool
- Alles over boeken en schrijvers
- Thrillers and more
- Chicklit
- Mel's Wonderland
- Books and Dreams
- Banger Sisters
- Perfecte Buren Leesclub

Geen opmerkingen:

Een reactie posten