Google Translate

vrijdag 4 februari 2022

Reisverslag Hamnøy, Reine, Å & Haukland beach

Gisteren ben ik naar het oosten gereden, nu ga ik helemaal naar het zuidelijkste puntje van de Lofoten, namelijk naar Å. Dit is het laatste dorpje wat je kunt bereiken met de auto. Onderweg kom je langs het prachtige Hamnøy en Reine. Ik denk dat Hamnøy een van de meest bekende plekjes is op de Lofoten, de foto die voorbij komt als je deze plek opzoekt zie je echt overal. Onderweg naar Hamnøy kwam ik bij een prachtige rustplek terecht, mijn iPhone geeft aan dat het bij Moskenesøy is. Hier kwam ik voor het eerst mede fotografen tegen, ik denk dat er wel 15 mensen foto’s aan het maken waren. En terecht, want wat een prachtige rustplek is dit! Onderweg naar Hamnøy kom je sowieso hele mooie plekjes tegen, heerlijk om deze route rustig af te leggen en je tijd te nemen bij de mooie rustplaatsjes. Bij Hamnøy scenic viewpoint kun je de foto nemen die iedereen neemt in Hamnøy, desondanks is het een prachtige plek om even te stoppen en een stukje rond te lopen. Reine ligt heel dicht bij Hamnøy, en langs de E10 vind je de parkeerplaats van de Reinebringen hike. Het was hier heel druk en het was zelfs lastig om een plekje te vinden! Veel mensen parkeerden hier om de hike te lopen. Na wat research wordt er duidelijk afgeraden om deze hike in de winter te lopen en zijn er zelfs mensen overleden tijdens deze hike, genoeg redenen voor mij om deze over te slaan. Hopelijk kom ik hier ooit nog eens in de zomer en kan ik alle hikes doen :). Ook al ga je de hike niet doen, is het alsnog de moeite waard om hier de auto even neer te zetten en een stukje te lopen. Het uitzicht is namelijk heel erg mooi. Nog een klein stukje rijden en dan kom je aan in Å. Je rijdt gewoon de parkeerplaats op, aangezien dit het einde is van de E10 (dat is lekker makkelijk!). Bij de parkeerplaats kun je een stukje naar boven lopen en daar vind je een uitzichtpunt, dit pad is ook gewoon goed te lopen in de winter. Het uitzichtpunt is echt heel mooi en verder dan dit kun je niet, dan houdt het eiland op. In Å vind je heel veel schattige vissershuisjes op palen, ook dit is weer zo’n fotogeniek dorpje. Je hebt er ook twee musea, namelijk het NorskFiskeværsmuseum en het Lofoten tørrfiskmuseum. Ik heb gewoon een beetje rondgelopen, deze musea leken mij niet heel interessant en een is er zelfs tijdelijk gesloten. In Å valt verder niet heel veel te beleven, dus je bent hier redelijk snel weer weg. Het is nog licht dus waarom niet nog even langs het strand! Op ongeveer 15 minuten rijden van mijn AirBnb zitten de stranden Haukland en Uttakleiv. Bij Haukland kun je gratis parkeren, voor Uttakleiv betaal je €5 voor 0-3 uur parkeren. Ik was wat aan de late kant, dus heb besloten om morgen naar Uttakleiv te gaan. Haukland is echt een prachtig strand, ik had dit niet verwacht. Ik kwam tijdens het rijden een stop langs de weg tegen waar een andere auto ook geparkeerd stond, waardoor ik dacht dat het Haukland beach was. Dit bleek achteraf niet zo te zijn, een paar honderd meter verder vind je de officiële parkeerplaats van Haukland. Echter vond ik het strand bij de kleine onofficiële parkeerplaats een stuk mooier, en ook een stuk rustiger! Vanaf Haukland kun je lopen naar Uttakleiv, dit is een route van 4,5 km. Of je pakt de auto en gaat door de tunnel naar de parkeerplaats ;). 

Foto’s onderweg van Leknes naar Hamnøy: 



Moskenesøy



Reine:



A uitzichtpunt:


Dorpje A:






7 opmerkingen:

  1. Wat indrukwekkend allemaal, prachtig natuurschoon. Al jaren volg ik Deense les bij een Deense dame die in Nederland woont. Zij is ook op de Lofoten geweest, en vertelde daar ook zo enthousiast over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik al die foto's zie is het allemaal wat onwerkelijk. Wij zijn dan ook totaal onbekend met winters in Scandinavië. Wel gaaf om zo wat mee te krijgen.

      Verwijderen
  2. Het is er overal mooi. Ik vermoed dat er bij jullie dochter vast wel een mooie foto aan de wand komt te hangen als ze weer thuis is. Moeilijk kiezen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het een fotoboek wordt. Dan is de keuze wat makkelijker :-)

      Verwijderen
    2. O ja, een fotoboek om ergens neer te zetten of te leggen. Dan kun je telkens naar een andere foto kijken. Dat maakt de keuze zeker makkelijker.

      Verwijderen
  3. Wonderschoon! Dit deel van de Lofoten hebben wij in de zomer bezocht en de Reinebringen hike is idd een aanrader, in de zomer, zou het ook niet durven in de winter. Maar het uitzicht is de klim waard, dat is zeker. er zijn nog meer hikes daar in de omgeving, allemaal even mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het voordeel van de zomer. Kun je veel meer dingen doen.

      Verwijderen