Google Translate

donderdag 3 februari 2022

Reisverslag Henningsvær, Kabelvåg & Svolvær

Mijn eerste volledige dag op de prachtige Lofoten eilanden! De E10 loopt helemaal door de Lofoten heen, dat is ideaal aangezien deze weg goed schoon wordt gehouden. Zodra het licht wordt ga ik op pad, dit is rond 9:00 uur. Het dorpje Henningsvær is enorm fotogeniek en heerlijk om een aantal uur rond te lopen. Net voorbij de laatste brug vind je een parkeerplaats. Hier kun je betaald parkeren en vanuit daar te voet het dorpje verkennen. Dit is zeker een aanrader, lopend door zo’n dorpje is toch veel leuker dan met de auto :). Meteen op de parkeerplaats vliegt een zeearend boven mij langs, het blijft indrukwekkend om deze dieren hier elke dag te zien! (Hoe vaak ik niet in de Oostvaardersplassen heb gelopen, op zoek naar zeearenden…) Er staan enorm veel houten stellages waar ze de stokvis normaal aan drogen, echter hing er nu helaas niets. Alsnog blijft het indrukwekkend om te zien. Henningsvær staat ook bekend om het voetbalveld tussen de bergen, helemaal op het puntje van het eiland. Dit viel alleen tegen, alles was wit en als je niet wist dat hier een voetbalveld zit, dan zou het je niet opvallen. Ik heb nog even door het dorpje gelopen en ben toen verder gegaan naar Kabelvåg. Het plaatsje Kabelvåg stelt zelf niet zoveel voor, je bent er ook doorheen voor je het weet. Wel staat hier een prachtige kerk, de Vågan kerk. De kerk ligt langs de E10 en is dus een gemakkelijke (en snelle) stop. Ik ben zelf niet naar binnen gegaan, ik weet ook niet of dit mogelijk is. De kerk is gebouwd in 1898 en is de tweede grootste houten kerk in Noorwegen. Om de kerk is een prachtig landschap te zien, dus zeker de moeite waard om hier even naar boven te rijden. De laatste bestemming voor vandaag is Svolvær, dit wordt ook wel de hoofdstad van de Lofoten genoemd. Hierdoor is het een stuk minder fotogeniek dan bijvoorbeeld Henningsvær. Je kunt een leuk stukje lopen langs de haven, hier heb je een mooi uitzicht. In de haven worden ook allerlei tours aangeboden, vaak ga je de Trollfjorden in met een RIB-boot. Wel heel gaaf natuurlijk, maar ook heel prijzig voor die twee uurtjes. Persoonlijk vind ik dat je Svolvær ook kunt overslaan, er zijn genoeg mooiere plekjes hier met meer sfeer. 

Foto’s Henningsvær:








Foto’s Vagan kirke:


8 opmerkingen:

  1. Jah....wat mooi daar toch. Wij zijn een keer geweest maar willen heel graag nog een keer die kant op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn er nog niet geweest maar het zier er inderdaad daar mooi uit. Hopelijk komen we er ooit een keer.

      Verwijderen
  2. De Lofoten is een prachtplek. Dat is genieten van al het moois daar. En dat zonlicht aan de horizon maakt het ook bijzonder om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het scheelt dat het mooi weer is. Vandaag wat minder maar ik loop een dag achter met het reisverslag.

      Verwijderen
    2. Het kost inderdaad best wel wat tijd, maar heb ik er graag voor over.

      Verwijderen
  3. Wauw, prachtig! Ik heb nog wat inhaalwerk te doen met lezen, maar ik ga alles lezen. Wat een ervaring om deze reis te mogen doen.

    BeantwoordenVerwijderen