Google Translate

dinsdag 31 januari 2017

Midnattssol - Midnight Sun - Jour Polaire

Seriedetails:
Titel: Midnattssol
Engelse titel: Midnight Sun
Franse titel: Jour Polaire
Jaar: 2016
Verhaal: Måns Mårlind, Björn Stein
Acteurs: Leïla Bekhti, Gustaf HammarstenJakob Hultcrantz Hansson
Duur: 8 afleveringen van 55 minuten
IMDB cijfer: 7,4



Samenvatting:
De Franse detective Kahina Zadi reist naar het Zweedse plaatsje Kiruna om de moord op een Fransman te onderzoeken. Al snel vallen er meer doden. Kahina en haar Zweedse assistent Anders Harnesk stuiten op een tien jaar oude geheime samenzwering van vele dorpsbewoners. Kahina wordt geconfronteerd met een gewetenloze seriemoordenaar, een macaber plan en haar eigen pijnlijke verleden.

De serie:
Een Frans-Zweedse productie waarin Frans, Zweeds, Engels en Samisch wordt gesproken. Acht afleveringen bomvol met allerlei maatschappelijke problemen zoals homoseksualiteit, verhuizing van een stad, discriminatie, sjamanisme, vader-dochter en moeder-zoon relaties, de bemoeienis van Frankrijk, zelfmutilatie en zelfmoord. Dit alles in de vorm van een misdaadverhaal met veel moorden. Persoonlijk was het voor mij iets te veel om alles in acht afleveringen te stoppen. Je moet er wel de aandacht bijhouden. Lukt het om de aandacht erbij te houden dan kun je genieten van een geweldige serie. Het begint al met het openingsnummer van Samizangeres Maxida Märak. Het nummer is hieronder volledig te beluisteren.


Hieronder een ander nummer The Mountain van Maxida Märak samen met Downhill Bluegrass Band.


Maxida zingt niet alleen het openingsnummer, maar ze speelt ook de rol van Evelina Geatki in de serie. In het eerste gedeelte van de serie maakt ze een verpletterende indruk met de onderstaande foto die in de serie als poster te zien is.


Een andere Sami zangeres Sofia Jannok speelt de rol van de nåjd oftewel sjamaan. Hieronder twee foto's van haar uit de film.



Sofia heeft haar periode van popliedjes achter zich gelaten en probeert nu op allerlei manieren het moderne Sami beeld te laten zien en deze serie is natuurlijk een uitgelezen kans voor haar. Hieronder heb ik een aantal artikelen vermeld waarin ze haar verhaal doet:
Hieronder is het nummer This is my land van haar te horen:


Ze is niet geheel onbekend meer in Nederland. Nick zong met haar het nummer Catch & Release.


Nu ik het toch over de muziek heb, kan ik gelijk de soundtrack van de serie aanbevelen. De soundtrack is hieronder te beluisteren.


Wat muziek betreft nog een laatste vermelding van de Stockholmse band Satan Takes a Holiday. Ze spelen in de serie in een bar in Kiruna. Heerlijke muziek. Hieronder het Facebook bericht van twee jaar geleden dat ze een rolletje hebben in de serie.  

Hieronder het nummer Heartbreaker van Satan Takes a Holiday.


Alleen over de muziek is al genoeg te vertellen. Nu over de inhoud van de serie, De eerste afleveringen zijn vaag, mysterieus en bijzonder interessant. De helikoptermoord in Kiruna is er één die ik niet snel vergeten zal. Wat een binnenkomer. Aanklager Burlin onderzoekt de moord en krijgt hulp van de schlemiel Anders Harnesk. Omdat het een moord op een Fransman betreft, wordt vanuit Frankrijk Kahina Zadi naar Kiruna gestuurd. Het blijft niet bij die ene moord, maar langzaam maar zeker wordt het duidelijk wat er aan de hand is. Zoals eerder gezegd gaat het in een beste sneltreinvaart met vrij veel verschillende verhaallijnen. De eerste afleveringen zijn bijzonder goed. Daarna wordt het spannend met als hoogtepunt de mijn van Kiruna.

Conclusie:
Geweldige serie met veel aandacht voor de Sami. Het wordt al heel snel duidelijk dat de Sami nog steeds worden gediscrimineerd, Al sinds de komst van kolonisten worden de Sami gediscrimineerd en tot op heden is dit niet veranderd. Dit kwam ook al naar voren in het boek Veertig dagen zonder schaduw van Olivier Truc. De serie lijkt wel wat op het verhaal van Olivier Truc. Liefhebbers van Midnattssol kunnen daarom met een gerust hart Veertig dagen zonder schaduw lezen. Erg sterk in de serie is het gebruik van de talen en natuurlijk de beelden van Kiruna en Lapland.

De acteurs zijn goed. Leuk om Jessica Grabowsky (Thicker than water), Richard Ulfsäter (Fjällbackamorden), Gustaf Hammarsten (Tillsammans) en Jakob Hultcrantz Hansson (Äkta människor) en natuurlijk Sofia Jannok en Maxida Märak te zien spelen.

Wetenswaardigheden:
  • In de serie heeft men het over Kväner. Kváner en de Sami kunnen absoluut niet met elkaar. Ik had nog nooit van Kväner gehoord. Meer info over Kväner en hun kritiek op de serie is te vinden op deze website.  
  • In de serie is er de groepering Young Sapmi. Of het dezelfde groepering is als op deze website weet ik niet.
  • Een interessant artikel over zelfmoord onder de Sami.
  • Samische berenring. Meer info over beren en Sami is te vinden op Saamiblog.
  • Komsekula ketting.
  • Geakti betekent Veelvraat.
  • In de serie zie je even de dam bij Jokkmokk. De dam lijkt wel heel erg op Akkats Krafstation.
Akkats Krafstation.
  • Zahdi is een Berber. In de serie vergelijkt ze zich met de Sami.
  • Er is een scène in de kerk van Kiruna te zien. We hebben veel kerken gezien, helaas deze nog niet.
Kiruna kyrka nave-altar

Ik wil nog even het nieuwste nummer van Emma Elliane - Atte Munnje Sani Saji (Just give me the word) noemen. In het filmpje is de tekst in het Engels te volgen. Niets meer aan toe te voegen lijkt me.


Recensies:
- Moviezine
- Sydsvenskan
- Onyanserat
- Arbetarbladet
- Publikt
- Kuriren
- Fripps Film revues
- The Young witness
- Sveriges Radio
- France24
- SBS
- Svenska Dagbladet

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie blogpost! Ik had je al vertelt dat ik het een super goeie serie vind. Heerlijk om er hier zoveel over te lezen. De helikopter moord kwam bij mij ook binnen. Even zelfs twijfelde ik of ik verder zou kijken, maar dat duurde niet lang, want ik werd gelijk helemaal in beslag genomen door de spanning. Na elke aflevering bleef het openingsnummer dagen in mijn hoofd zitten. Wij zijn in Kiruna en Jokkmokk geweest, maar dan word je niets duidelijk van de wrijvingen tussen de Samen en de Zweden. In deze serie wordt dat heel duidelijk. En eerlijk gezegd wist ik niet dat dat zo leeft. Vergelijkbaar met hoe het veel andere autochtone bevolkingsgroepen is vergaan. Met de komst van de blanke man, werden ze verdreven en van hun land beroofd. Dat wordt ook heel duidelijk in beide liedjes, die je hier laat horen, prachtig. Kan me tot tranen roeren. Ik ben blij met al deze info, goed research werk weer. Voor iedereen die de serie nog niet gezien heeft: ga echt kijken! Fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal. Als je er bent, merk je er weinig van. In de boeken die over Lapland gaan, merk je het wel en in de verschillende Sami Facebook groepen. Met de komst van de kolonisten is het eigenlijk begonnen. De boeken van Bernard Nordh geven een goede beschrijving van de komst van de kolonisten.

      Verwijderen
    2. Een andere interessante film is Sami Blood. Ik heb deze helaas nog niet gezien. https://iffr.com/nl/2017/films/sami-blood

      Verwijderen
    3. Je maakt me nieuwsgierig. Er valt inderdaad niets toe te voegen aan je toegevoegde liedje. Dat maakt me nog nieuwsgieriger naar de Sami.

      Verwijderen