Google Translate

donderdag 6 november 2014

De Andersons - In gesprek met mijn moordenaar

Ik kreeg een verzoek van Roxanne Hellevoort via Facebook of ik wat aandacht aan de nieuwe voorstelling van De Andersons kon geven.  


De Andersons zijn eerder aan bod gekomen in een blogpost en wel in de blogpost over Scandinavië Markt 2014 te Schokland. Ik had een tijdje geleden al gehoord dat ze iets nieuws gingen doen en daarvoor maak ik graag reclame :-). Hieronder de trailer van In gesprek met mijn moordenaar:


Samenvatting:
De meest opzienbarende Scandinavische thriller is echt gebeurd.
In februari 1986 werd de Zweedse premier Olof Palme neergeschoten na een bioscoopbezoek in Stockholm. De spraakmakende moord is ondanks de gigantische impact op Zweden en de rest van de wereld nog altijd niet opgelost. Wel zijn er maar liefst honderddertig mensen die de moord uit zichzelf hebben bekend.

In de muziektheatervoorstelling In gesprek met mijn moordenaar verhoort Olof Palme postuum een aantal verdachten van zijn eigen moord, waaronder politieke tegenstanders, Zuid Afrikaanse geheimagenten, een alcoholist en zijn eigen echtgenote. De scènes kruisen gloeiende, opzwepende en poëtische liederen. In gesprek met mijn moordenaar is even intrigerend, poëtisch en humoristisch als Palme zelf was.

Scenarist Arjen Lubach en muziektheatergezelschap De Andersons hebben elkaar gevonden in hun gezamenlijke voorliefde voor Zweden en ervaring met muzikale, komische en spannende verhalen.


Het script is dus van Arjen Lubach. Het spel, de zang, de liedteksten en de muzikale begeleiding is van Anna Ågren, Roel Dullaart en Mirek Walton oftewel De Andersons. Ze treden op in zo'n 50 theaters in Nederland. Waar ze optreden is te zien op de speellijst.

De Andersons op Schokland.
Van Roxanne kreeg ik nog een rechtenvrij interview met Anna. Ik heb hieronder een gedeelte van het interview opgenomen. Interessant is dat Anna net het boek Magnus van Arjen Lubach had gelezen voordat het idee is ontstaan. 

Zweedse thriller:
“Ik wilde heel graag een muzikale Zweedse thriller maken. Op zoek naar een bijzonder onderwerp kwamen we terecht bij Olof Palme, de Zweedse premier die op een vrijdagavond in 1986 met zijn vrouw van de bioscoop naar huis wandelde en in zijn rug werd geschoten. De schutter ontvluchtte en sinds die tijd zijn er honderden verdachten en theorieën, en zelfs honderddertig mensen die uit zichzelf hebben bekend. Maar bij gebrek aan bewijs is de moord vandaag de dag nog steeds niet opgelost. Een bizar verhaal. Het is gewoon een Zweedse thriller, maar dan echt gebeurd. Ik wilde graag dat Arjen Lubach het scenario zou gaan schrijven want hij heeft net als wij een grote affiniteit met Zweden en ik had net zijn boek 'Magnus' gelezen. Een prachtig boek, heel mysterieus, poëtisch en spannend maar toch down to earth, met subtiele humor waar ik ontzettend gek op ben. En zo geschiedde!”

Het volledige interview met Anna is hier te lezen.

Op 30 november 2014 spelen De Andersons op de Scandinavië Fair Achterhoek te Doetinchem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten