Google Translate

zaterdag 11 oktober 2014

Naboer

Film details:
Titel: Naboer (Next Door)
Jaar: 2005
Regisseur: Pål Sletaune
Verhaal: Pål Sletaune (Screenplay)
Acteurs: Kristoffer Joner, Cecilie A. Mosli, Julia Schacht
Duur: 75 minuten
IMDB cijfer: 6,6



Samenvatting:
Psychologische thriller, waarin het hoofdpersonage John (Kristoffer Joner) onlangs is gedumpt door zijn vriendin Ingrid. Hij wordt verleid door zijn beeldschone buurmeisjes, Anne en Kim. Hij wordt meegenomen naar een mysterieuze en beangstigende wereld waar de werkelijkheid niet te onderscheiden is van fantasie.

Dit keer een Noorse psychologische thriller. Volgens de recensies zou Naboer erg op de film Repulsion van Roman Polánski lijken. Die film heb ik nooit gezien, dus kan ik dat niet beoordelen. Wat voor mij in de buurt komt, is de serie Twin Peaks van David Lynch. Dat was ook zo'n vaag gedoe. Het voordeel van Naboer is dat die maar 75 minuten duurt. Dat is nog te overzien. Het begin is normaal, maar gaat al gauw alle kanten op als John de buurmeisjes ontmoet nadat het uit is met zijn eigen vriendin. Tot aan de vrij heftige seksscène is het verhaal nog te volgen. Na die scene is het een vaag verhaal, donkere gangen, dichte deuren, duistere sfeer etc. Wat is echt en wat niet? Dat is een goede vraag. Om erachter te komen, moet je de film zelf bekijken en volgens een opmerking op Moviemeter moet je de film een aantal keren bekijken om alles te begrijpen. Als ik het een echt goede film had gevonden, had ik dit zeker gedaan. Ik vond de film zelf niet zo heel goed, toch is de film volgens de recensies een erg goede in zijn soort. Dat ik het niet zo leuk vond, heeft meer te maken met het vage en wazige van de film.

Volgens de Nederlandse Wikipedia is Naboer een van de weinige films uit Noorwegen die na de Tweede Wereldoorlog een 'alleen geschikt boven 18 jaar' rating kreeg van het Noorse Filmtilsynet (een filmclassificatiecommissie).

Soundtrack:
Hieronder een afbeelding van de soundtrack.


De muziek van de Noorse band Madrugada is erg interessant. Hieronder is het nummer Black Mambo te horen:


Het nummer Billy Bob Jackson van de Noorse band Animal Alpha is hieronder te horen: 


Van de Noorse band Salvatore met het nummer Fluxus kon ik geen Youtube filmpje vinden. Wel een Myspace pagina en een Muziekwebpagina.

Recensies:
- Moviemeter
- DVD recensies
- W-Cinema
- Cult Reviews

Geen opmerkingen:

Een reactie posten